Hej,

Har precis fått hem min gll3-80 P från tyskland, den köptes medstadels för snickerier innomhus men kommer att användas för avvägning utomhus därav mottagare LR2.

Provade givetvis genast att köra lite innomhus och det funkar bara bra, blev dock besviken på dess prestanda utomhus med mottagare. Förhållandet ute var dagsljus med sol under måln, dvs målningt. Max räckvidd i alla riktningar ca 10m. Det känns väldigt kort för att atbeta utomhus.

Viklen räckvidd har övrigar Gll3-80P/LR2 ägare upplevt vid olika ljusförhållanden utomhus?
Har jag fel på någon av mina enheter?

mvh
Patrik
 
Låter märkligt. Jag har kört på MYCKET större avstånd än så.

Kan det ha varit så att du placerade mottagaren så den fick "solen i ögat"? Det kan påverka. Avhjälps genom att ställa lasern så du kan ha ryggen mot solen när du använder mottagaren ELLER så sätter du en keps på mottagaren som ger ljussensorn skugga.

EDIT: nu såg jag att du skriver att det var molnigt. Då låter det som om något är trasigt.
 
Ja det låter ju inte så bra...

Ska prova lite i kväll då solen inte är bakom molnen och se om det gör nån skillnad.
Mellan tummen och pekfingret hur stort är arbetsområdet utomhus vid dagsljus?

En annan sak som jag har observerat är att när instrumentet är "låst läge" så glappar prismorna lite dvs. dom är inte helt låsta...
 
jag kan ev testa när jag kommer hem, men jag vill minnas att jag testat uppåt 50-70 meter.
 
Jag har kört 20+ meter i solljus
 
Provade just. Nu är det mulet och ingen sol, men långt över 60m var inte ett problem.

Om du med låst läge menar låst med röda av/påknappen så rör sig ett av prismorna i min laser lite när den är låst. Ser inte riktigt detta som ett problem, det är ju en transportsäkring som ska hindra att dom fladdrar runt i stora rörelser.
 
Transportsäkring? Den använder du ju när du vill ha något annat än en horisontell linje.
 
ja jag tänkte på låsta läget med knappen i off, men det finns ju även ett låst läge med lasern på. I det läget rör sig prismorna lite i neutralläge men inte när jag tippar instrumentet, så jag ser inget problem med det.
 
tack för alla svar!

Angående låsningen tänkte jag mer på om det var nått fel på min enhet! I "låst" läge ser man att alla 3 prismorna rör sig lite dock inte lika mycket som när den är upplåst.

Provade lite mer ikväll. Satte upp lasern i skuggan av huset och ställde mottagaren ca 25-30m ifrån i skuggan av ladan ingen kontakt. Solen var 90grader mot laserlinjen. Nu klarade lasern ca 20m i skuggan av huset.

Provade även att ställa ut lasern i solljuset och gå med ryggen mot solen för att skugga mottagaren, då klarade den ca 10-15m som max.

Gick ut senare då solen helt gått ner och nu klarade lasern ca 90m :eek:

Har även noterat att om jag ställer lasern på köksbodet så att jag får ett kryss i taket 1.3m upp, slätt vitt tak. så är ena linjen ca 1mm tjock och knivskarp medan den andra är ca 2-2.5mm och aningen suddig, ser nästan ut som flera linjer brevid varandra.

Ska prova mer ute imorgon och se om det helt enkelt är solljuset som gör det. men den känns väldigt kännslig om det är så... skulle ju vilja att den klara minst 20m en sommardag om man ställer den så att man kan skugga mottagaren...
 
jag ska gärna prova i stark sol men jag är rätt säker på att det funkar utmärkt. Det enda problem jag har med 380 är att mottagaren drar ur batteriet så jag får ta ur det mellan gångerna jag använder lasern.

/M
 
Fick del 2 i leveransen idag, Teleskopfäste BT350 och avvägnings linjal gr240. Ingick naturligtvis inte fäste för mottagaren till stickan även fast jag frågade specifikt innan beställning och svaret var att det var bara att montera på mottagaren med medföljande delar.... :mad: .

Provade mer med mottagaren ute idag. sol/moln. Kommer inte upp i mer än ca 10m. provat alla riktningar med avseende på solen samt att ha mottagare eller laser i skuggan. Känns mystiskt att det inte ska gå mer än 10m när det är molningt när den gick 90m igår när solen gått ner...

Har någon annan med GLL 380 reflekterat över olika linjetjocklekar i olika riktningar enligt min post ovan?
 
Kan kolla min ang. tjocklekarna. :)
 
Har du kollat batterierna?
 
Här kommer en bild på hur min GLL3-80 ritar ett kryss i taket, tycker det ser bra ut.
Även strecket på andra sidan garageväggen ser jämntjockt ut.
 
  • 1369825970703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag misstänkte också batterierna men efter att ha monterat spritans nya duracell i både laser och mottagare med samma resultat ca 10m utomhus målningt...

Ser ochså en stor skillnad på laserlinjetjockleken, en vertikal och den horizontella linjen är tjock enligt bilden.

K1600_DSC_0171.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


blir till att maila tysken och höra. Har någon erfarenhet av garantärenden på europaköpta bosch prylar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.