Hej alla...

Innan vi gjorde om badrummet så hade vi en luftfuktighet i huset på ca 44-48%..

Nu är badrummet renoverat o vart klart i fredags.
Sedan dess har luftfuktigheten vart upp runt 60% i hela huset...
Vädrar ur o får ner det till 48-50% men när vi vaknar upp på morgonen så är det högt igen...

Hur lång tid tar det för allt o torka..?
Det har flytspacklats o kaklat o klinkers etc...

Detta resulterar även i kondens på kallvattenröret. torkar vi bort kondensen o vädrar ur så blir det ingen kondens.
Eller kan det vara att kallvattenröret kondensar hela tiden som gör fuktigheten..?

Tack på förhand
 
Hur har du det med ventilation i badrummet?
 
Sitter en PAX fläkt i taket... Fukt styrd.
 
Då borde du inte få någon höjd fukthalt i badrummet eller i resten av huset. Har du kollat så att PAX fläkten verkligen drar ut någon luft? Kan ju vara stopp i röret, eller att fläkten är för klen för rörlängden eller något.
 
Vi hade samma rörlängd som innan renovering o då satt en fläkt där som var från 19-hundra före kristus typ.
Så denna nya borde ju vara bättre...
 
Fläktar från forntiden har ofta lite högre effekt, innan man fick för sig att spara på energi. En PAX brukar ligga på 4W.

En enkel halvt ovetenskaplig test är att hålla ett papper upp mot fläkten när den går, om det inte fastnar mot fläkten så är suget klart för dåligt, fastnar det så kan suget ändå vara för dåligt.
 
Det är ingen som har funderat över det mest uppenbara här? Nämligen att luftfuktigheten inomhus varierar kraftigt mellan olika årstider. En smällkall februaridag är det inte ett dugg konstigt att ha neråt 15% relativ luftfuktighet inomhus. En kvav/regnig augustidag är det inget konstigt att ha uppåt 70% heller.

Du kanske tycker detta är självklart, men det är det inte för många. Eftersom du skriver "Innan vi gjorde om badrummet så hade vi en luftfuktighet i huset på ca 44-48%" så känns det inte riktigt som du har koll. När var detta i så fall?
 
Kondens på kallvattenröret borde inte ge högre luftfuktighet. Om något borde det ge lägre luftfuktighet men förmodligen inte så att det spelar någon roll.
 
Jag tar fasta på det där med kondens, om det finns en fungerande ventilation i badrummet så skall det inte bli någon, eller iallafall väldigt lite kondens.
 
Det som har absolut störst inverkan på den relativa luftfuktigheten inomhus sommartid är luftfuktigheten utomhus. Eftersom temperaturen ute har ökat kraftigt de senaste veckorna mot vad den var i mars och april så har även den relativa fuktigheten inomhus ökat markant. Jag skulle tror att de är den största orsaken, inte ert renoverade badrum.

Om temperaturen ute ligger på +18 med en RH på 80% så är det svårt att komma ner i 40-50% inomhus. Att ni lyckas genom vädring beror förmodligen på att ni vädrar på eftermiddagarna när utomhusluften är som torrast.
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Vi saknar lite information för att kunna svara dig ordentligt, tror jag.

1. Om du har en fuktstyrd fläkt och luftfuktigheten nu är 60%, så borde ju fläkten gå för jämnan. Gör den det?
2. Har ni börjat använda badrummet än, eller är fuktigheten bara beroende på kvarvarande byggfukt och/eller fuktig årstid?
3. Även om nu fläkten jobbar hårt för att få ut fuktig luft, så måste det ju kunna komma in torrare luft i rummet för att ersätta den bortventilerade. Finns den möjligheten? (T.ex. genom en rejäl springa vid dörrkarmen eller dylikt).
 
hempularen skrev:
Jag tar fasta på det där med kondens, om det finns en fungerande ventilation i badrummet så skall det inte bli någon, eller iallafall väldigt lite kondens.
Det där stämmer tyvärr inte alls. Är inkommande vattentemperatur under daggpunkten i luften i badrummet så kommer kondens fällas ut på röret, åtminstone fram tills dess att röret (och vattnet i det) värmts upp.

På sommaren är det helt normalt att kondens fälls ut på oisolerade kallvattenrör, oavsett ventilation.
 
Ang: fuktigheten så flyttade vi in i huset i september 2012. Detta är min första somma i hus nämligen...
Hela vintern har vi haft runt 44-48% luftfuktighet.
O sommaren kom ju nu i samband med badrumsrenoveringen men känns som att jag fått min klarhet i varför det är lite högre fuktighet i luften.. Sommar etc..

Fläkten kan jag ställa in o med en sån där vridratt...
Jag har mätt fuktigheten med en väderstation som jag har så jag kan se tempratur o fuktighet på 4 olika ställen samtidigt då. O när luftfuktigheten går ner runt 53% så slutar paxläkten snurra...

Men känns som sagt som ajg fått lite bättre vetande i detta... tack alla för så snabba svar som vanligt...

O jag vill be om ursäkt för att jag är nybliven förstagångs husägare med tummen mitt i handen när det gäller detta...
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Jag tar fasta på det där med kondens, om det finns en fungerande ventilation i badrummet så skall det inte bli någon, eller iallafall väldigt lite kondens.
Nja, om kallvattenröret är oisolerat så blir ytan väldigt kall i förhållande till inomhustemperaturen när man tappar vatten, därav kondensen.
 
b8q skrev:
Vi saknar lite information för att kunna svara dig ordentligt, tror jag.

1. Om du har en fuktstyrd fläkt och luftfuktigheten nu är 60%, så borde ju fläkten gå för jämnan. Gör den det?
2. Har ni börjat använda badrummet än, eller är fuktigheten bara beroende på kvarvarande byggfukt och/eller fuktig årstid?
3. Även om nu fläkten jobbar hårt för att få ut fuktig luft, så måste det ju kunna komma in torrare luft i rummet för att ersätta den bortventilerade. Finns den möjligheten? (T.ex. genom en rejäl springa vid dörrkarmen eller dylikt).
dörren till badrummet är enbart stängt när nummer 1 eller 2 görs på toaletten... duschar med öppen dörr som leder ut i grovköket där oftast fönstret står öppet på dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.