Hej alla...

Bara undrar vad det kan vara för något.

Bakom våran varmvattenberedare så går det upp ett kopparrör.. ca: 2m långt så det sticker upp en liten bit bakom vatten tanken...
Den sitter kopplad till kallvatten eller varmvattenröret. Kan kolla det ikväll.
På toppen sitter en liten sak som ser ut som en termostat som sitter på ett vatten element...
Vet inte riktigt vad det är för nytta med det här röret eller vad det gör...

Någon som har bättre koll redan nu vad jag pratar om..?
Skal kolla ikväll vilket rör den sitter på o lovar o ta kort o slänga upp i så fall...

Tack på förhand...
 
D
Säkerhetsventil med skvallerrör? I Är röret öppet i ena ändan (och i vilken ände i så fall)?
 
Om jag inte minns helt fel så sitter röret på Utgående vatten. Varmt eller kallt skall jag kolla ikväll men direkt efter utgående vattnet så är ju allt slutet fram till blandare. Så röret är inte öppet på något sätt...
 
D
Men i ena ändan (toppen) går röret till det som du uppfattar som en termostat. Vad sitter i andra ändan? Antingen så är det troligen en säkerhetsventil (som släpper ut varmvatten i ett skvallerrör när trycket blir för stort) eller en blandningsventil (som blandar hett vatten från VVB med kallvatten för att få "lagom" temperatur, ca 55-60 grader).
 
det röret går ner till ett T rör. Vart det bär av därifrån vet jag inte... Men tror den sitter direkt på varmvattnet bara..

Men frågan är om det sitter en såndär blandningsventil.
Om det inte gör det kan det vara det som gör att det blir mycket kondens på kallvattenröret för att det inte blandas eller..?
 
D
Kallvattenröret får kondens för att det blir kallt när vattnet rinner i det och om omgivningen har hög luftfuktighet och är varm så är det naturligt att kondens fälls ut på röret. Dock så krävs det ju att det rinner en hel del vatten under en längre tid i kallvattenröret för att det skall bli märkbart.
 
Denna "termostat" som jag så fint nämt den sitter enligt rörmokaren på kallvatten o är en form av vaccum klocka / Backventil för o hålla luft borta tydligen...
Så det är utrett...! Ringde rörmökaren som var där.. :D
 
D
Vakuum-ventil? Ser väl inte direkt ut som någon termostat (i alla fall inte de jag sett). De har man för att det inte skall bli undertryck i systemet OM det blir strömavbrott (och vattnet i VVB-blir kallt) OCH man samtidigt har stängt av huvudvattenkranen.
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Jo jag tyckte den ser ut som en liten termostat liknande grej som de som sitter på vatten element...

Förlåt för den dåliga förklaringen men stort tack till hjälpen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.