Hejsan,

Vi avviker en del från detaljplanen för vår tillbyggnad, så vi tänkte gå en runda till grannarna och informera om detta. Är det någon som kan bidra med vad bör ta med på det dokumentet de ska skriva under. Eller skriver man direkt på ritningen..?
Gäller det enbart tomtgrannar eller är det alla som kan tänkas bli störda (dvs någon tomt bort?).

Vi bor i Nacka.
 
K
Jag fick ett standardformulär av hussäljaren, som jag sen spillde en kopp kaffe över så jag fick skriva om det i datorn, så jag har ett Word doc. med detta om du vill ha det, i så fall skicka mej ett privatmedelande med din mailadress så mailar jag det.
 
Skriv på ritningen vad avvikelsen omfattar, låt grannarna sedan skriva på ritningen. Ett löst papper kommer bort så lätt. Om du däremot vill vara helt på den säkra sidan så ska byggnadsnämnden skriva till dina grannar (enligt PBL). Att man går själv till grannarna främjar grannsämjan och sen går det fortare än om byggnadsnämnden ska skriva. Det är byggnadsnämnden som avgör vilka grannar du ska tillfråga.
 
Vi skrev avvikelserna på ritningen, sen gick vi runt till grannarna (alla som på något sätt angränsar till tomten, även tvärs över gatan) och förklarade närmare vad som avvek från detaljplanen så att det inte skulle finnas några missförstånd. Alla skrev på utan diskussion :)
Dels fick vi en direktkontakt med grannarna, dels fick vi en snabbare handläggning på kommun.

Kom ihåg att ta med två uppsättningar ritningar, det kan vara skönt att ha en originalunderskrift hemma i arkivet, den andra arkiveras ju på kommun.
 
hej . min svåger gjorde samma sak men i en annan komun ,han fick avslag i allafall . komunen var berädd att tillåta en ändring i detaljplanen om han betalar 100.000 kr för det är vad en ändring i detalj planen kostar . Lycka till MVH adam
 
Innan du går din runda ska du först kolla upp vilka fastighetsägarna är så att du verkligen får rätt personers underskrifter. Själv upptäckte jag att en av granntanterna som bott i "sitt" hus i 58 är skänkt huset till sonen... Hennes underskrift duger inte, det måste vara sonens.
 
Vi fick uppgiften från kommunen att det var de grannar vars tomt gränsar till vår tomt som skulle skriva på. Men min moster som bygger med sjöutsikt, hon fick även fråga dem som eventuellt blev skymda...

För oss tog det ungefär en hel dag att gå runt till fem grannar. Men då vet man ju vilka de är och får en första kontakt!

Vår kommun skickade med en speciell blankett som grannarna skulle skriva på med plats för eventuella reservationer och åsikter. Sedan skickade grannarna in egna åsikter i efterhand till kommunen. Men då hade de redan skrivit på så då tyckte kommunen att det var försent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.