Vi är lite sugna på måla om huset (igen)..

När vi köpte det var det mörkblått och trist. Vi målade därför om det direkt i en ljus ljus grå, som blev alldeles för ljus.

Fasaden är av mexisten nertill och stående panel upptill.. Runt huset kommer det läggas marksten i framtiden.

Vi är lite sugna på att måla huset svart, som vi tror passar bra till den vita mexistenen.
Sist målade vi med Beckers fasadakrylat, vilken färgtyp/produkt rekommenderas för att måla över detta i matt svart?

Sen är då frågan om man måste fråga grannar eller ansöka om bygglov för att få måla i svart. Huset är beläget i ett villaområde, det finns vad jag vet inga svarta hus i detta område.
 
Kolla med kommunen om du behöver bygglov.
 
Bygglov behöver man inte för att måla om huset, vissa kommuner kräver dock en anmälan om man gör ett kulörbyte.

@bozze4evigt hur gjorde ni förra gången ni målade om?
 
Förra gången målade vi utan att fråga grannar eller kommun, visste inte ens att man behövde det. Ljusgrå anses väl dock vara en mer neutral och ej stötande färg som svart tycks kunna vara.
 
MB77 skrev:
Bygglov behöver man inte för att måla om huset, vissa kommuner kräver dock en anmälan om man gör ett kulörbyte.
Det kan visst behövas bygglov för att ändra färg på fasaden, det beror helt på vad som sägs i detaljplan och områdesbestämmelser. Kolla alltid med kommunen!

Saxat från en kommuns hemsida (min understrykning):

Bygglov behövs i regel om du t.ex. ska:
• bygga nytt
• bygga till
• ändra byggnadens användningssätt
• inreda en ny bostad eller lokal
ändra fasaden; t.ex. byta kulör eller byta taktäckningsmaterial
• bygga ett plank eller en mur
• anordna ett upplag eller sätta upp en skylt
• utföra markåtgärder (marklov)
• riva en byggnad inom detaljplanelagt område (rivningslov)
 
Som sagt, olika i kommuner. I min gäller detta.
[h=2]Vad får jag göra utan bygglov?[/h]För en- och tvåbostadshus får följande göras utan bygglov:
  • Måla om, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial inom område med detaljplan om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär och om inte bygglovsplikt är föreskriven i detaljplan
 
b8q skrev:
Det kan visst behövas bygglov för att ändra färg på fasaden,
Där ser man, har aldrig hör talas om man skulle behöva ett bygglov för att måla om...
 
Har kontaktat kommunen och hon visste inte själv, får svar idag förhoppningsvis.

Däremot hör det inte till vanligheterna att neka men dom har gjort det någon enstaka gång, och det var just när villaägarna ville måla om huset svart.. Återstår att se!
 
Stefan N skrev:
[*]Måla om, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial inom område med detaljplan om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär och om inte bygglovsplikt är föreskriven i detaljplan
"Om åtgärden INTE väsentligt ÄNDRAR byggnadens eller områdets KARAKTÄR"
Att byta färg kan ändra byggnadens eller områdets karaktär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.