Varför köpa klippare med så mycket problem och varför köpa en sådan produkt på nätet , det är ju känt att man inte får service där.
Köp en stiga, wiper eller husqvarna lokalt där du bor så slipper du problem.
 
pallen skrev:
Jag ringde Bosch support och direkt sa de att jag skulle skicka in maskin och laddare på service. Ganska surt på sprillans ny maskin. Försöker få Cheapy att skaka fram en ny maskin till mig.
Pallen: Vad hade du för problem med sin som föranledde att du behövde skicka in även laddplattan ?
 
INDEGO skrev:
Ni som har skickat in era Indegos för Uppdatering, Service eller Garanti har ni då skickat med allt eller bara klipparen?
Skickade hela rasket utom tråden förstås!
Använde orginalkartongen...
 
En och en halv vecka med slit.
Jämna svackor som kommer fram när det nu för en gångs skull klipps regelbundet.
Ta bort träd som står för tätt.
Lägga jord runt trekammarbrunnar så att klipparen kan ta sig över.
Plocka bort högar med sand och grus och annat som varit bekvämt att ha lite på tomten.
Listan kan göras stor med alla grejor som får anpassas.

I går utökade jag med ungefär lika mycket till som varit första veckan.
Ut genom en grind med tråden och många krumbukter.

Första gången klipparen tog sig ut så verkade den börja klippa ett fält för att sedan irra sig iväg längs tråden tills jag fick bära tillbaka den till laddstationen. I dag fick den ett försök till att irra sig ut till nya stycket. Efter att ha avvikit från slingan och tagit sig diagonalt över till slingan andra sidan satte den igång med kantklippning några meter - det har den aldig gjort förr. Sedan klippte den i ett ålande mönster diagonalt över gräsmattan för att sedan börja följa tråd en halvtimme innan jag gav upp och bad den gå hem för natten.

Jag inser att stackaren inte har det lätt men undrar om den inte kunde ha varit något lite smartare..
 
INDEGO skrev:
Kom tänka på en sak till: Hur gjorde ni med pinkoden? Ändrade ni, skickade med den nya eller skickade ni bara?

Håller på att skicka ett litet pkt till Bosch.
Jag nollade pinkoden!
 
Ah, jag var lite otydlig där, bara maskin & transformatorn skall skickas in.

Problemet var/är att den aldrig laddar klart, och alltid ger felmeddelande "För låg batterinivå eller temperatur utanför området" vid kartering.
 
pallen skrev:
Jag ringde Bosch support och direkt sa de att jag skulle skicka in maskin och laddare på service. Ganska surt på sprillans ny maskin. Försöker få Cheapy att skaka fram en ny maskin till mig.
Säg till om du lyckas få en ny utav dom.
Funderar precis på o skicka tillbaka min för andra gången detta året. Bad o få en ersättningsmaskin utav Cheapy.
Men dom hänvisade till att Bosch bestämmer det. Och att dom(Cheapy) endast byter ut den om man lämnat den in fler än 3 gånger...

Min klippare fungerar utom vid första uppstarten. Då klagar den på den inte har kontakt med permitterervajern eller laddstationen (Felnr: 194). Klickar jag bort meddelandet o skriver in koden så fungerar den utmärkt.

Problemet är att jag kan inte använd schedule funktionen p.g.a. felet kommer varje morgon o då startar den inte automatiskt.
Manuellt fungerar den som sagt vad bra. Laddar automatisk, klipper mina större gräsytor snabbt o bra. Fixar dom mindre ytorna bra också. Hinner gå över 99% på en eftermiddag/kväll.

Ohm-mäte min 300m ledning till ca 4.5Ohm. Så jag har inget avbrott o har inga grannar som stör. Jag funderar på o ta isär laddstationen. Kanske någon insekt har byggt bo i den. ;)
 
Hej Indegoägare.
Förra året var det köpare av Worx Landroid som fyllde robotforumet med utbyte av erfarenheter kring diverse problem. Och framgångar. Om man tittar på statistiktråden så är i år Bosch Indego den vanligaste maskinen bland läsarna av detta forum.

Jag kan se fördelar med Bosch Indego (när de funkar felfritt och dessutom är betydligt tystare), men det verkar ju som om väldigt många har problem av olika slag. Och både förespråkare och belackare verkar överens om att Indegon inte är färdigutvecklad ännu.

Min fråga är: ni som köpt eller planerar att köpa en Indego, vilka är de "ordervinnande kriterierna". Varför har just du valt att köpa en Bosch Indego och inte en annan klippare? Priset? Att den klipper "som en vanlig" gräsklippare och inte helt slumpmässigt? Att den klipper färdigt på kort tid och så får man ha gräsmattan för sig själv? Märket: Bosch? Att det är så många i forumet som har klipparen? Att Indegon är "smart" med sin kartering? Utmaningen att bemästra en inte helt färdigutvecklad teknikpryl? Annat? Vad?
 
Inne på 27:e timmen nu.. den har fortfarande inte klarat av en hel klippcyckel? Jag antar att den vid manuell klippning går tillbaka till basen, STANNAR där och tänder grundmenyn när den tycker att den är klar? Det har min inte gjort.. än..
 
Gudahov skrev:
Hej Indegoägare.
Förra året var det köpare av Worx Landroid som fyllde robotforumet med utbyte av erfarenheter kring diverse problem. Och framgångar. Om man tittar på statistiktråden så är i år Bosch Indego den vanligaste maskinen bland läsarna av detta forum.

Jag kan se fördelar med Bosch Indego (när de funkar felfritt och dessutom är betydligt tystare), men det verkar ju som om väldigt många har problem av olika slag. Och både förespråkare och belackare verkar överens om att Indegon inte är färdigutvecklad ännu.

Min fråga är: ni som köpt eller planerar att köpa en Indego, vilka är de "ordervinnande kriterierna". Varför har just du valt att köpa en Bosch Indego och inte en annan klippare? Priset? Att den klipper "som en vanlig" gräsklippare och inte helt slumpmässigt? Att den klipper färdigt på kort tid och så får man ha gräsmattan för sig själv? Märket: Bosch? Att det är så många i forumet som har klipparen? Att Indegon är "smart" med sin kartering? Utmaningen att bemästra en inte helt färdigutvecklad teknikpryl? Annat? Vad?
Jag köpte indego pga klippstrategin, märket och utlovad snabb klipptid. (Inget har änsålänge levt upp till löftena)
 
Eriksgatan
mulch skrev:
Jag begriper inte det här. Eriksgatan och ett antal andra personer lyckas tämligen direkt att få robotarna att fungera. Merparten förefaller dock ha mer eller mindre stora prolem. Jag har svårt att tänka mig att de senare har tummen mitt i handen eler fattar nada. Återstår då robotarna. De som lämnar in sina robotar får nya, eller "servade", och de som får den senaste mjukvaruuppdateringen förefaller ha större "tur" än de som får den gamla. Tur är inte någonting man vill förlita sig på när man gör en investering för runt 10 000 kronor. Varför inte bara (kollektivt) lämna tillbaka robotarna och be om pengarna tillbaka? Som det nu är kan Bosch fortsätta att använda svenskarna (die dummen schweden) som försökskaniner utan att det kostar dem någonting. En sak är säker, fungerar inte min robot efter noggrann installation så blir det enkel resa för roboten tillbaka till återförsäljaren. Det finns andra robotar på marknaden.
En helt rimlig inställning. Har man möjlighet att läsa och förstå tyska forum, finns också där en mängd berättelser som är likadana som våra, och där verkar nästan alla köra 5,8/3900 rpm. Så höstens korta testperiod i Sverige, Danmark, Norge och Finland hann inte ge dem tillräckligt med data för att klara av att finna och lösa alla barnsjukdomar.
Jag gillar ändå den här klipparen när installationen och klipparen fungerar. Hinderalgoritmen tycker jag mig se ha blivit smartare sedan "86dB". Jag har en brant slänt som övergår i en knyck till plana gräsmattan och där fastnade klipparen lätt tidigare och stod stilla och grävde två gropar med hjulen. I år har det ännu inte hänt, för den backar nu en smula och kör sedan framåt i en annan riktning, vilket löser problemet. Jag hade en dialog med Bosch i höstas, skickade filmer som illustrerar hur dum klipparlogiken var. Jag var också beredd på att behöva bygga om slänten med mycket jobb och kostnader eftersom troligen ingen annan klippare heller hade klarat den släntövergången. Men i år efter att ha bytt till klippare med nyare program har det faktiskt fungerat hittills, så jag tar det lugnt och njuter av förbättringen.
Tyvärr får jag också erkänna att allt inte är rosenrött, utan också jag har idag låtit min åf skicka den 1 vecka gamla klipparen till Danmark för service (utbyte). Det första felet var att efter det första lilla regnvädret kom fukt i displayen som gjorde den oläslig under de 6 följande dagarna trots värme och solsken varje dag. Som tur är kan man menyerna utantill numera så det gick fint att klippa ändå. Det andra felet, var som andra också rapporterat, den varierande ljudnivån på klipparmotorn där klipparen under en körcykel kunde gå nästan lika tyst som en AM (bortsett från hjulgnisslet) så att man först tror att den inte klipper, för att i nästa körcykel vråla lika högt som en 220V elklippare hela tiden fram till nästa laddning. Sedan kunde den gå tyst och fint igen. Grämer mig givetvis över detta men det var väl dags också för mig att få lite problem... :)
 
Eriksgatan skrev:
En helt rimlig inställning. Har man möjlighet att läsa och förstå tyska forum, finns också där en mängd berättelser som är likadana som våra, och där verkar nästan alla köra 5,8/3900 rpm. Så höstens korta testperiod i Sverige, Danmark, Norge och Finland hann inte ge dem tillräckligt med data för att klara av att finna och lösa alla barnsjukdomar.
Jag gillar ändå den här klipparen när installationen och klipparen fungerar. Hinderalgoritmen tycker jag mig se ha blivit smartare sedan "86dB". Jag har en brant slänt som övergår i en knyck till plana gräsmattan och där fastnade klipparen lätt tidigare och stod stilla och grävde två gropar med hjulen. I år har det ännu inte hänt, för den backar nu en smula och kör sedan framåt i en annan riktning, vilket löser problemet. Jag hade en dialog med Bosch i höstas, skickade filmer som illustrerar hur dum klipparlogiken var. Jag var också beredd på att behöva bygga om slänten med mycket jobb och kostnader eftersom troligen ingen annan klippare heller hade klarat den släntövergången. Men i år efter att ha bytt till klippare med nyare program har det faktiskt fungerat hittills, så jag tar det lugnt och njuter av förbättringen.
Tyvärr får jag också erkänna att allt inte är rosenrött, utan också jag har idag låtit min åf skicka den 1 vecka gamla klipparen till Danmark för service (utbyte). Det första felet var att efter det första lilla regnvädret kom fukt i displayen som gjorde den oläslig under de 6 följande dagarna trots värme och solsken varje dag. Som tur är kan man menyerna utantill numera så det gick fint att klippa ändå. Det andra felet, var som andra också rapporterat, den varierande ljudnivån på klipparmotorn där klipparen under en körcykel kunde gå nästan lika tyst som en AM (bortsett från hjulgnisslet) så att man först tror att den inte klipper, för att i nästa körcykel vråla lika högt som en 220V elklippare hela tiden fram till nästa laddning. Sedan kunde den gå tyst och fint igen. Grämer mig givetvis över detta men det var väl dags också för mig att få lite problem... :)
Har du något special avtal med Bosch eftersom du kan byta klippare så ofta. Du är väl inne på nummer tre nu om jag räknar rätt. Hur motiverade du det första bytet från förra årets version till årets?
 
Gudahov skrev:
Hej Indegoägare.
Förra året var det köpare av Worx Landroid som fyllde robotforumet med utbyte av erfarenheter kring diverse problem. Och framgångar. Om man tittar på statistiktråden så är i år Bosch Indego den vanligaste maskinen bland läsarna av detta forum.

Jag kan se fördelar med Bosch Indego (när de funkar felfritt och dessutom är betydligt tystare), men det verkar ju som om väldigt många har problem av olika slag. Och både förespråkare och belackare verkar överens om att Indegon inte är färdigutvecklad ännu.

Min fråga är: ni som köpt eller planerar att köpa en Indego, vilka är de "ordervinnande kriterierna". Varför har just du valt att köpa en Bosch Indego och inte en annan klippare? Priset? Att den klipper "som en vanlig" gräsklippare och inte helt slumpmässigt? Att den klipper färdigt på kort tid och så får man ha gräsmattan för sig själv? Märket: Bosch? Att det är så många i forumet som har klipparen? Att Indegon är "smart" med sin kartering? Utmaningen att bemästra en inte helt färdigutvecklad teknikpryl? Annat? Vad?
Jag har också reflektera över detta men kan samtidigt konstatera att de"fel" som kom fram och behandlades för Landroiden var petetesser jämfört med vad man nu läser om Boschmaskinerna på denna tråd :rolleyes:
 
MBygga skrev:
Har du något special avtal med Bosch eftersom du kan byta klippare så ofta. Du är väl inne på nummer tre nu om jag räknar rätt. Hur motiverade du det första bytet från förra årets version till årets?
Det verkar ju vara så många knasigheter med Indegon, att Bosch vore vansinniga om de inte behandlade kunderna som kungar. Bosch hade naturligtvis räknat med att de skulle ha åtgårdat alla problem till i år, men när det nu har blivit som det blivit bör de naturligtvis ställa upp till 100%. Risken finns ju annars att varumärket Bosch får sig en rejäl törn. Som betraktare tycker jag nog att det redan känns så; min tidigare "Bosch är verktygs- och trädgårdsmaskinernas Toyota" har fått sig en törn.

Egentligen är det egendomligt att Bosch inte har något liknande system som HP brukar ha för sina datorer: man ringer in ett problem och är det tillräckligt stort, så skickas en ny maskin hem till en dagen därpå, samtidigt som budet tar den trasiga prylen och lägger i lådan och tar den med sig och skickar den till tillverkaren. Så tycker jag helt klart att det borde vara här; på samma vis som man inte vill vara av med en dator, så kan man inte vara av med en gräsklippare en längre tid. Man får komma ihåg att alla Indego-ägare på sitt sätt är med i Bosch' utvecklings- och ständiga förbättringsarbete.

Och när Bosch till slut fått fason på Indegon, bör de åtminstone skicka ett paket knivar eller kanske t.o.m. en liten mini-skruvdragare eller liknande som plåster på såren till de som haft problem. Det är inte bara kundvård utan även varumärkesvård.
 
Gudahov skrev:
Min fråga är: ni som köpt eller planerar att köpa en Indego, vilka är de "ordervinnande kriterierna". Varför har just du valt att köpa en Bosch Indego och inte en annan klippare? Priset? Att den klipper "som en vanlig" gräsklippare och inte helt slumpmässigt? Att den klipper färdigt på kort tid och så får man ha gräsmattan för sig själv? Märket: Bosch? Att det är så många i forumet som har klipparen? Att Indegon är "smart" med sin kartering? Utmaningen att bemästra en inte helt färdigutvecklad teknikpryl? Annat? Vad?
Det finns lika många svar som det finns ägare till den. Men när det gäller de som skriver här så tycker jag att den intressantaste frågan är; varför köper man Indegon trots att man läst den här tråden?
Svaret på den frågan gissar jag har med psykologi och hur en viss typ av människor funkar. Men vad vet jag, det enda jag vet är att jag är mycket nöjd med min Indego (dvs dess stora fördelar väger mycket tyngre än dess små nackdelar) och ser ingen konkurrent på marknaden jag kan tänka mig istället, ännu. Den löser ett problem för mig som ingen av de andra maskinerna på marknaden kan göra, än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.