Jag har två gräsmattor som skiljs åt av ett berg som min 330 inte har en chans att ta sig upp för. Jag funderar därför på att bygga en ramp så att den kan komma upp. Någon som gjort något liknande? Hur gjorde ni? jord/grus eller någon träkonstruktion? Rampen kommer bli cirka 10 meter lång och så brant som jag vågar.

Att bygga den i trä/plywood känns riskabelt för att roboten kan halka. Så jord/grus kanske är bättre, men ganska jobbigt. Hur smal vågar man göra den?

Ute efter tips och ideer helt enkelt! Alla uppslag uppskattas.
 
Träramp med halkskyddsmatta borde lösa biffen.
601176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars hade det ju varit extremt coolt att bygga en tunnel som går genom berget. Gärna med lite belysning och ett murat valv . Onödigt? Givetvis, men kul.
 
Jag terraserade med ganska branta serpentiner/sluttningar i zick-zack mellan terrasserna.

Hur du använder guiden på resten av tomten är ju också avgörande för lösningen.
 
MattisH skrev:
[länk]
Här är en också!

Där var den jag främst tänkte på, försökte söka fram den men misslyckades.
 
Tack för tipsen! Det blir nog till att bygga en ramp. Att döma av filmen kommer det ju bli ett rent nöje att se klipparen ta sig upp och ner för rampen!
 
Vad bygger jag själva rampen i? Tryckimpregnerat virke håller länge men är klumpigt. Plywood, tål den att vara ute året runt?
 
Det kanske finns något slags rostfritt galler som inte väger så mycket som man kan använda?
 
Om du vill bli min hjälte så lägger du en räls, Sen konstruerar du en vagn som klipparen kör upp på, som den sedan själv driver framåt genom ett sinnrikt system, Kräver fällbara grindar i fram och bakkant, är antagligen helt omöjligt att få till att fungera bra, Men det vore såååå ballt!:)
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Lägg upp en bild på tomten och bergspartiet, man vill ju ge ett tips som passar.
 
MagnusSt skrev:
Om du vill bli min hjälte så lägger du en räls, Sen konstruerar du en vagn som klipparen kör upp på, som den sedan själv driver framåt genom ett sinnrikt system, Kräver fällbara grindar i fram och bakkant, är antagligen helt omöjligt att få till att fungera bra, Men det vore såååå ballt!:)
En differentialväxel skulle vara bra till drivningen. Sedan skulle ju rälsen kunna gå i serpentin/spiral uppför berget...
 
Jag ska försöka åstadkomma en bild...

Jag ska också få en offert från hantverkare på att bygga en ramp med grus och jord. Cirka 10 meter lång. på tjockaste stället blir den ungefär en meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.