Hej,

Vi har en stor jordhög efter att ha skrapat bort ca 30 cm av förra gräsmattan, samt en del rabatter där diverse buskar vuxit. Jordhögen har både någon större stubbe, en del trädrötter, en hel del rötter från buskagen som vi absolut inte vill ha in, samt en del sprängsten från små till kanske max 40cm i diameter.

Där vi ska ha gräsmatta (vi har inte så stor yta) lade vi markduk och är tanken att vi ska fylla på med 20 cm fukthållande jord och sedan 10 cm anläggningsjord, och slutligen tänkte vi rulla ut gräs.

Vår tomt är inbyggd med ca 2 m staket. Jordhögen ligger utanför staketet.

Vår ursprungliga tanke var att beställa bortforsling och tippning av den stora jordhögen (gissar att det är åtminstone 25 ton) och beställa in nytt material med kranbil, som kan dumpa rätt in på plats.

Jag kom dock på att jag åtminstone borde kolla upp vad det finns för möjligheter att återanvända befintlig jordhög och vad det rör sig om för kostnad/arbete. Jorden är lerig, så det skulle vara bra som fukthållande tror jag. Större sten skulle jag kunna lägga i en stenkista. Återstående buskage, grenar och rötter vore väl det enda som skulle behöva köras på tippen då. Jag skulle spara in kostnader på bortforsling och att köpa/köra hem nytt material, om jag kunde betala nån att sålla jorden.

Jag är inte sugen på att sålla spadtag för spadtag genom ett galler, för att köra det med skottkärra in på tomten. Däremot undrar jag om det finns maskiner(och maskinister) att hyra in som smidigt kan sålla jordhögen och lyfta in det rena in på tomten? Hur får man tag på sådana? Är det korrekt terminologi - 'att sålla jord'?

Jag bor i Vällingby utanför Stockholm, om det är relevant.

Mvh,
Robert
 
Det finns "kvarnar" till hjullastare, en skopa med två valsar i botten som körs runt och ut kommer en fin fraktion, skräp och sten tippas sedan ut i en hög försig.

Ni får nog ändå ta dit en kranbil om traktorn inte kan komma in direkt,
Det är väl kanske inte rätt ord att sålla, man maler matjord men du blir nog förstådd ändå.

Protte
 
Tack, prototypen.

Det verkar landa kring 15 000 kr att både bli av med befintlig hög och ta hem och lyfta in ny jord.
Baserat på strax under tusenlappen per timme för lastbil med kran och förare, 8-9 timmars jobb. Tippningsavgiften är visst på 1200kr per lass.

Något tips hur får man tag i någon med hjullastare och sådan kvarn, för att kolla vad det kan tänkas kosta?

MVh,
Robert
 
Jag ser ofta annonser om "fyllnadsmassor bortskänkes" på blocket. Att lägga ut en sån annons är nästan gratis i sammanhanget.

Jag hade också lyssnat runt med grannarna och satt upp några lappar på de lokala anslagstavlorna. Med lite tur har du en granne som vill fylla ut en slänt eller något liknande.
 
Skulle jag behöva få hjälp med jorden så skulle jag ringa Umeå Bilfrakt så har de förslag på någon som har ett sådant aggregat.
Men nog har ni någon som samordnar åkarna / åkerierna i Stockholm.
Alternativt fråga någon som kör lastbil och sedan mun mot mun metoden.

Protte
 
Tack för svaren.

Pelpet, jag har sett sådana också. Vet inte om det brukar fungera. Såg även en annons när en även skänkte pengar tillsammans med massorna.

prototypen, vet inte om det finns nån samordnare eller om de flesta är så pass stora att de håller sig själv med uppdrag.

Får se om jag hinner få till nån billigare lösning eller om det blir att vi tar den enkla (och förmodligen dyrare) lösningen att forsla bort och hämta in nytt. Ser trist ut i bostadsområdet med högen där, och vi vill ju gärna kunna få gräsmattan på plats snart, så dottern hinner springa på den mot sensommaren.
 
dynamon skrev:
Tack för svaren.

Pelpet, jag har sett sådana också. Vet inte om det brukar fungera. Såg även en annons när en även skänkte pengar tillsammans med massorna.
Jag vet inte heller, men finns det massor av gamla annonser så kanske det funkar dåligt. Men min huvudpoäng var att det kostar nästan ingenting att försöka. Är det bara 20% chans att någon vill ha massorna så är det värt att chansa eftersom det kostar så mycket mer att frakta bort det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.