Hej!

Min målare har spacklat alla innerväggar med sandspackel. Efter detta var planen att sätta microlit och måla på det. Väggarna är av lättbetong.

Men nu funderar vi på om det är en dålig ide pga att när man limmar microliten så förlorar man tydligen att väggen är diffusionsöppen??? Limmet som fäster microliten är problemet. Utsidan skall vara lotusanputs.
Finns det något sätt att komma runt detta?

Mvh,

Rebmic.
 
Redigerat:
Varför målar du inte direkt på sandspacklet?

Om du vill ha en slagtåligare yta än sandspackel så visst kan du sätta mickrolite men varför ska du ha diffusionsöppna väggar för när du har målat så har du ändå inte så hög diffusion och dessutom så vill man inte ha ut fukt i väggen eftersom putsen ute kan frysa sönder om det går fukt i väggen.

Jag skulle sandspackla och slipa ytan och sedan måla med silicatfärg...utåtgående hörn skulle jag arnera med med speciella glasfiberhörn som jag spacklar över...mikrolite blir bara ett problem på sikt i väggarna.
Taken skulle jag ha mikrolite i!
 
Hejsan!

Ursäkta för inhopp i gammal tråd.

Men jag är i exakt samma läge dom du, funderar över bredspacklade lättbetongväggar med microlit över sedan. Hur har ni gjort? Blev det lim och microlit?

Mvh Evelina
 
Puffar denna tråd, eftersom jag funderar på samma sak.

Diffusionsöppenhet i lättbetongväggar med microlit, hur funkar det?

Finns det bra lim som inte tätar väggen?
 
Vad har ni tänkt måla med?
 
Vet inte alls, men gissar på silikat :)
 
Inte på microlit i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.