Fick ett felmed på min: "utanför begränsningstråd, flytta roboten innanför begränsningstråden." Nosen stod precis över tråden. När jag flyttade på den slocknade displayen(jag släpade, lyfte inte) och maskinen rebootade..
 
mortimer skrev:
I min värld borde roboten stanna på sin plats om signalen/strömen försvinner i slingan, vilket strömen kan ha gjort precis när roboten var vid husväggen. Men enbart tips på felsökning, inget som säger att det är just strömen som spökar.
Det håller jag med om men när strömmen återkommer borde väl klipparen starta igen ?
Jag ska testa det scenariot till helgen när jag gör felsökningen.
 
Eriksgatan skrev:
Frågetecknen uppifrån och ned:
35 cm
< 1 cm
< 1 cm

De som har fått klipparen levererad med bruksanvisningen daterad 2012.04 upptäcker att där finns inte det översta 35 cm -avståndet vid laddstationen inlagt.

Lite rörande att ankdammar skulle kräva större säkerhetsavstånd än andra hinder. Det borde inte heller ha att göra med att vattnet skulle störa ut klipparen eftersom klipparen klarar av att köra (och försöker klippa) i stora 5 cm djupa vattenansamlingar på gräsmattan. Ofta har man också stenar och annat krafs runt dammar som ändå skulle hindra klipparen att ta sig ned i vattnet och förintas. Så använd 35 cm även runt dina ankor om du vill det.
Tack för ett tydligt svar. Du ska ha stort tack för dina övriga bidrag i tråden!
 
Längesedan det var en såpass lång paus i denna tråden :D Tycker det har varit febril aktivitet varje timme senaste dagarna :=)
 
Vi har fullt upp att hjälpa roboten att fundera.. :/
 
Förstår. Ni som lämnat tillbaka er klippare p.g.a att ni fått fel version på roboten än vad som utlovats, hur har det gått ? Skrevs något för en tid sedan också ang version 5.9 som skulle komma i juli. Någon som hört mer om denna och vad den erbjuder för uppdateringar/buggfixar ?
 
Har en fråga. Minsta avstånd ut till en ö från ytterslingan om man har 1 cm mellan trådarna ?
Kanske bättre att hålla 20 cm emellan där och låta kantklippningen ta hand om det ?
Alltså skippa "ön" om avståndet blir väldigt kort.
 
Redigerat:
Jag har fått lust att sätta någon spårningslogg på den, det vore kul att veta hur dess körplan ser ut över tomten när den klipper. Känner någon till någon sådan manick med gyro/accelerometrar som är tillräckligt exakt för att klara att logga positionsförflyttningarna på en tomt men samtidigt inte är för kostsam? Så att man kan få en "körkarta" hur den har kört över tomten.
 
M J skrev:
Jag har fått lust att sätta någon spårningslogg på den, det vore kul att veta hur dess körplan ser ut över tomten när den klipper. Känner någon till någon sådan manick med gyro/accelerometrar som är tillräckligt exakt för att klara att logga positionsförflyttningarna på en tomt men samtidigt inte är för kostsam? Så att man kan få en "körkarta" hur den har kört över tomten.
Testa att sätta mobben på roboten. Min htc med cardiotrainer-appen funkade ganska exakt när jag sprang runt med motordrivna handjagaren en gång förra sommaren :) .
 
Eriksgatan
Spare skrev:
Har en fråga. Minsta avstånd ut till en ö från ytterslingan om man har 1 cm mellan trådarna ?
Kanske bättre att hålla 20 cm emellan där och låta kantklippningen ta hand om det ?
Alltså skippa "ön" om avståndet blir väldigt kort.
Jo, det är en god idé att göra så. Har två träd som står 1,5 m från tomtgränsen och där har jag satt öar, men hade det varit 1 m hade jag nog övervägt att dra runt träden i ytterslingan eftersom 1 m - 0,35 - 0,35 inte ger så mycket spelrum kvar och det är då större risk att det blir en oklippt sträng emellan.
 
Spare skrev:
Har en fråga. Minsta avstånd ut till en ö från ytterslingan om man har 1 cm mellan trådarna ?
Kanske bättre att hålla 20 cm emellan där och låta kantklippningen ta hand om det ?
Alltså skippa "ön" om avståndet blir väldigt kort.
Hej. Jag har en ö där det bara är ca 30cm tråd ut till ringen. alltså 30 cm med 1cm emellan. det funkar helt perfekt för mig.
Har ändå en rätt knepig klippruta där den tex kör under husvagnen för att komma åt biten på andra sidan, smala passager och 2 omarkerade träd. Men det funkar kanon.
Har haft min nu 6 dar och kört minst 15 hela körningar och jag e imponerad av vad den lärt sig. klipper perfekt.
Missar emellanåt att docka. (vaggar sista biten) men den försöker bara igen o sen e det färdigt.
Känns som om 5.8 versionen är lite mer färdig än 5,7 när jag läser era inlägg.
 
Och nu rebootade min igen efter att ha "tappat" signalen från avgränsningskabeln.. jag blir tokig. I.o.m omstart så börjar den om från början, dvs jag måste trycka på "klipp" och så kör den igen utan att klaga på avgrkabel??? Snart har den varit igång i 24 tim utan att slutföra en ända runda!
 
Ni som har skickat in era Indegos för Uppdatering, Service eller Garanti har ni då skickat med allt eller bara klipparen?
 
INDEGO skrev:
Ni som har skickat in era Indegos för Uppdatering, Service eller Garanti har ni då skickat med allt eller bara klipparen?
Undrar jag också..
 
Jag är ny på det här, men jag får samma meddelande när jag startade första gången och tryckte på följ tråden.
Har laddat och återgått till fabriksinställningar men inget hjälper. Nu verkar den vara fulladdat men det står fortfarande "för låg batteriladdning eller temperatur ej inom område.." när jag försöker kartera.
Har någon lösningen? Har någon mailadress till supporten, är det till Danmark man vänder sig?
/Ryde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.