D
Hej,

Jag bor i flerfamiljshus, Brf i centrala Stockholm.

Jag vill dela av mitt vardagsrum och öppna upp mellan kök och vardagsrum. Snickarens bedömning var att väggen inte är bärande men styrelsen vill ha en konstruktörs bedömning. Jag har laddat ner originalritningarna som fanns på stadsbyggnadskontoret, se nedan.

Nu till frågan: Hur får jag hem en konstruktör, var hittar jag dom? Den enda jag hittat säger att han vill ha 5,000kr för detta eftersom han måste åka till stadsbyggnadskontoret, han är inte intresserad av att jag redan bifogat meterialet som finns där i ett mail. Otrevligt bemötande....

Väggen i fråga är 2m bred och 3m hög, förmodligen bestående av puts och vass, med H-balk uppe, men detta är som sagt inget jag kan säga säkert.
 
  • 31761341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Det är svårt att få tag på konstruktörer för ett sådant litet jobb i Stockholm. Om det pris då fått är inklusive en eventuell konstruktionsritning för avväxling ed tycker jag att du fått ett bra pris.

Du kan alltid ringa runt till byggnadsingenjörer och fråga om du kan få ett bättre pris.
 
O
Troligtvis behöver han ritningarna utskrivna skalenligt. Då fungerar det inte med pdf.
Annars så lät inte 5000:- så farligt dyrt.

tänk på att inte börja arbetet innan du fått styrelsens tillstånd. Du riskerar alldeles för mycket.
 
D
Jag tycker det är dyrt, samt att ritningarna i PDF har jag ju hämtat på stadsbyggnadskontoret - det finns ingen ytterligare information där han kan ta del av. Men okej jag kanske får köra på det då, jag skulle dock gärna vilja kolla med fler konstruktörer då jag tycker han var otroligt otrevlig.

Om han inte är intresserade av "småjobb" där han får 5,000kr för att svänga förbi och knacka lite på en vägg, så hoppas jag att det finns någon som är det - annars ska jag fan ta och skola om mig :)
 
O
Annars så kan du åka själv till SBK och skaffa de ritningar du behöver utskrivet skalenligt. Så kan du skicka det till konstruktören. Så slipper han åka själv. Det kanske blir billigare....
 
Ja, det är väl tillgång och efterfrågan som gör priset.

Tyvärr kan man inte göra ROT-avdrag för sådana tjänster heller.
 
O
Efter att ha kikat på den bifogade ritningen förstår jag varför konstruktören vill ha ritningarna direkt från SBK. Det står på ritningen du bifogade att den inte är skalenlig..... :)
 
D
Odjuret skrev:
Efter att ha kikat på den bifogade ritningen förstår jag varför konstruktören vill ha ritningarna direkt från SBK. Det står på ritningen du bifogade att den inte är skalenlig..... :)
Jag bifogade bara en av dom, jag har alla ritningar som finns från SBK på en USB-sticka.
 
O
Okej!!
Desto bättre!
kolla om det blir billigare om du själv hämtar ritningarna på SBK....
 
D
Typiskt.

Jag har fortfarande inte hittat någon konstruktör som är villig att titta på väggen, ska det vara så svårt?

På Eniro finns ju en del konstruktörer men det är bara för större projekt som dom visar intresse, någon som har tips på var jag kan få fram en konstruktör till ett par timmars jobb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.