Skulle gärna vilja ha hjälp med hur vi ska göra med ytor som vi vill ha grusade.

Garageuppfart:
Garageuppfarten förbereddes för asfaltering i samband med husbygget. Där ligger något väldigt smått som är paddat, gissar att det är stenmjöl. Är det bara att lägga gruset ovanpå? Det är en liten nedförssluttning. Kanske 2 dm på 3 meter eller så. Är det ett problem eller kommer gruset ligga kvar?

Grusgång och grusplan:
Är det duk + stenmjöl + grus där?
Även på grusgången så sluttar det. Typ 3 dm på 2 meter så lite mer än på garageuppfarten. Vill helst inte sätta dit ett trappsteg.
kan jag lägga duk och stenmjöl nu i år och sedan låta naturen packa det och lägga på grus nästa år?

Sedan så vill jag dessutom ha vad de flesta här på byggahus skulle anse vara rätt opraktiskt grus. Har inte bestämt mig vilket ännu men något som är lite "finare". Vi ska ha grusgångar pga att jag tycker att det är det absolut finaste så då vill jag också ha en sten som jag blir glad av att se när jag kommer hem från jobbet. Är det alls möjligt att kombinera sådant grus med sluttningar, det är ju ofta lite rundare.
 
Gratulerar till val av ett mycket trevligt markmaterial. (y)

Sluttningarna och grus är inget problem, det är såpass lite det sluttar.

Antar att det är park-/gånggrus du ska ha?
(Det ska finnas en/flera särskilda sorters grusblandningar för ändamålet.)

Du behöver inte nödvändigtvis ha stenmjöl under grus, vanligt väggrus ska gå bra så vitt jag vet. Det är dock viktigt att vilket material det än är så måste det vara riktigt hårt och homogent packat. Du kommer att behöva kratta gruset, och då måste det bärande underlaget vara hårt och just bärande. Krattan ska "glida" ovanpå bärlagret och endast behöva kratta i gruset. Ju oftare du krattar gruset desto mindre problem med ogräs får du, eftersom det aldrig hinner få riktigt fäste. Däremot kommer det hela tiden att vilja växa in från sidorna, beroende på vad du har där.

Appropå packmetod: att låta det ligga en säsong brukar göra att det packar sig riktigt bra. Dock som nämnts ovan så är det extra viktigt att underlaget är hårt som betong under topplagret. Å andra sidan så packar sig en grusgång hela tiden, men är den lite för mjuk så kan den bli ojämn, ogräs etablerar sig lättare, och det blir svårare att kratta - med risk att topplager och bärlager blandar sig. Tror att det blir bäst resultat med minst behov av efterjustering med paddning.
 
Tack för svaret. Det blir nog ändå att det får packas naturligt, är bara ca 20 kvm så det känns lite dyrt att hyra en padda för så lite. Det som är på garageuppfarten är ju redan paddat när det fixades.

Vet inte riktigt vad för grus vi ska ha. Förra året så tittade jag på sandstenskross och blev lite förälskad i det men nu i år så hittar jag bara det att köpa i storlek 15-40. Jag vill ha grus för att jag verkligen tycker att det är det finaste man kan ha (även om jag som ung drömde om asfalt som man kunde spela basket på). Och då vill jag ju också satsa på att verkligen få en grusgång som jag tycker är fin och inte en där det ser ut som att man bara varit snål och tagit grus för att det är billigast.

Vad skönt att höra att lutningen inte ska vara ett problem, den har oroat mig lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.