Jo, ligger lite i det. Uppmärksammade att jag hade tänkt lite fel där i lördags när jag låg o kröp runt trädgården som en nyfödd unge :=) Men ska inte vara några problem att korrigera ikväll efter jobb
 
Vid svängar så är 35cm från det den ska köra runt minimum enligt vad jag erfar. Vid vissa ställen så hade det nog inte skadat att köra 40cm då den kan gå ganska snävt runt smala saker annars.

Vid längre rakor, t.ex. vid muren på exempelbilden så kan man nog gå ner lite, jag har testat 30cm utan problem.
 
Min har hållt på i 14 timmar nu, klippt ungefär 50% av sina dryga 800m2 åt olika håll, olika längder, missade delar på flera meter mellan klippområden.. är detta normalt de första gångerna? Inte speciellt imponerad än.. det ser förjävligt ut:(
 
Ja, det är normalt. Första dagarna så lägger den ner rätt mycket tid på att köra runt och lära sig trädgården utan att klippa. Klipper lite här och var för att sedan "irra runt".

Allteftersom så kommer den lägga mer tid på att klippa och det kommer snart att se mycket bättre ut!
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Eriksgatan
Ta't lugnt. Åk till jobbet och låt klipparen vara ifred. Det tar ofta någon vecka innan den lär sig tomten. Många har vittnat om detta här i tråden. Har själv sedan september installerat och kört tre klippare och varje klippare har alltså varit helt "dum" i början och det verkar som att den inlästa kartan blir bättre och bättre med tiden och precisionen ökar.
 
Perli skrev:
Vid svängar så är 35cm från det den ska köra runt minimum enligt vad jag erfar. Vid vissa ställen så hade det nog inte skadat att köra 40cm då den kan gå ganska snävt runt smala saker annars.

Vid längre rakor, t.ex. vid muren på exempelbilden så kan man nog gå ner lite, jag har testat 30cm utan problem.
Shit, känns inte helt bra... lade min slinga igår och har kört 30 rakt över... kan alltså bli tufft i svängar... Det får bli många skarvar...
 
Får väl ge den några gånger då.. kommer att köra konstant manuella klippningar så fort den tycker att den är klar.. men med denna takten lär det ta minst en vecka. Så fort den krockat med något så står den still och tänker 2-8minuter, ibland drar den igång klippmotorn 3sek och kör 50cm och stannar för att tänka igen. Jag hoppas verkligen att detta försvinner
 
Ytterligare en dimension är att den kan klara ett vasst ytterhörn när den följer tråden från ena hållet men inte när den följer den från andra då den "genar" med bakhjulen i ett annat spår från andra hållet. Hade underlättat om karteringen gått åt samma håll som den alltid följer tråden annars, inte tvärtemot. Vad jag vill ha sagt är att även om den klarar följa slingan förbi tajta hinder vid karteringen så är det inte säkert det går när den börjar klippa och kommer från motsatt håll längs tråden.
 
I en vecka har min klippare skött sig bra.
Eftersom den jobbar vid vårt fritidshus har jag inte kunnat följa progressen men det har nyfikna och roade grannar gjort och de har kommit med lovord om klippningen :)
Idag ringde de dock och meddelade att klipparen gått vilse (?) och kört in nosen till husväggen en bra bit från laddstationen. Där stod den och funderade tills batteriet hade tagit slut.
I helgen kommer jag att göra en felsökning. :(
 
Redigerat:
En dum fråga (om det nu finns dumma frågor)... hur reagerar roboten om man bryter strömen till den en kort tid(max 5min)? Alltså när roboten är arbetsbefriad och står i basstationen. Behöver nämligen dra om elen till transformatorn
 
Antar att du menar till laddstationen? Och inte medan den klipper?
 
Precis. Förutsättnignarna vid bryte av strömen: Roboten står i basstationen och inga aktiva tidsfönster för klippning.
 
Scout skrev:
I en vecka har min klippare skött sig bra.
Eftersom den jobbar vid vårt fritidshus har jag inte kunnat följa progressen men det har nyfikna och roade grannar gjort och de har kommit med lovord om klippningen :)
Idag ringde de dock och meddelade att klipparen gått vilse (?) och kört in nosen till husväggen en bra bit från laddstationen. Där stod den och funderade tills strömmen hade tagit slut.
I helgen kommer jag att göra en felsökning. :(
Strömen som gått eller jordfelsbrytare som spökar ?
 
mortimer skrev:
Strömen som gått eller jordfelsbrytare som spökar ?
Strömmen kan ha gått och kommit dvs. kortare avbrott sker på landet. Det borde väl inte påverka klipparen ?
Jag får kolla att inte jordfelsbrytaren har löst ut i helgen.
 
Scout skrev:
Strömmen kan ha gått och kommit dvs. kortare avbrott sker på landet. Det borde väl inte påverka klipparen ?
Jag får kolla att inte jordfelsbrytaren har löst ut i helgen.
I min värld borde roboten stanna på sin plats om signalen/strömen försvinner i slingan, vilket strömen kan ha gjort precis när roboten var vid husväggen. Men enbart tips på felsökning, inget som säger att det är just strömen som spökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.