Jag är medveten om att det är 10 år som gäller för preskription av olovligt byggande, dvs. att kommunen inte längre kan kräva rättning, avgift eller rivning. Detaljerna verkar dock inte så solklara.


  1. Är det exakta datum som gäller för något som har byggts/ändrats? T.ex. är svartbyggen från 2003-05-25 preskriberade idag (26/5) eller kör man "avrundning", dvs. att alla svartbyggen från 2003 först preskriberas 2014?
  2. Vilket datum är det som gäller? När det olovliga byggandet har påbörjats, slutförts eller när det har byggts/ändrats olovligt igen vid ett senare tillfälle?
  3. Nollställer man 10års-tiden när man fortsätter att bygga svart på ett tidigare svartbygge?
  4. Är ändrad användning av en byggnad (t.ex. bostad till kontorshotell i strid med detaljplan) något som räknas från den ursprungliga första förändringen eller är det en "pågående" överträdelse (dvs. ingen preskriptionstid)?

Exempel: Ett fristående garage byggs vårvintern 2003 (med bygglov som enkelt garage). Redan under bygget så isoleras det dock extra och bl.a. toalett byggs olovligt inuti garaget som förberedelse för att senare använda byggnaden som bostad på heltid. Först 2012 börjar garaget olovligt att hyras ut som lägenhet då den då har inretts som bostad.
Är toaletten preskriberad idag? Är den ändrade användningen av garaget till bostad preskriberat?
Om garaget istället byggdes 2002 så är toaletten preskriberad (10+ år), men är den ändrande användningen även det? Garaget har bara använts som bostad med hyresgäster i ett år, men all förberedelse för bostad (exkl. möbler) gjordes för 10+ år sedan.
 
Redigerat:
1. Exakt datum

2. Slutförts. Om du bygger ett hus och efter 11 år bygger till är det endast tillbyggnaden som inte är preskriberad om nån kommer på dig. Bygger du tillbyggnaden efter 9 år kan det möjligtvis bli så att det räknas som färdigställande av det första bygget och att hela preskribsjonstiden börjar löpa på ny. Jag är osäker där.

3. Se tvåan.

4. Dåligt exempel. Det där är en av grejorna som aldrig preskriberas. (Kap. 11 § 20 PBL)

Exemplet: Toaletten är nog preskriberad, men miljökontoret kan kanske ha synpunkter på reningen?
Ändrad användning till bostad gjordes 2012 och preskriberas alltså 2022.
 
haavard skrev:
2. Slutförts. Om du bygger ett hus och efter 11 år bygger till är det endast tillbyggnaden som inte är preskriberad om nån kommer på dig. Bygger du tillbyggnaden efter 9 år kan det möjligtvis bli så att det räknas som färdigställande av det första bygget och att hela preskribsjonstiden börjar löpa på ny. Jag är osäker där.
Det är just den där detaljen med en eventuell ny preskriptionstid som jag tycker är intressant att lära mig mer om.

haavard skrev:
4. Dåligt exempel. Det där är en av grejorna som aldrig preskriberas. (Kap. 11 § 20 PBL)
Haha, klantigt av mig att välja det enda undantaget som exempel.
Lagtexten: "Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål."
Det jag mest undrade om det är någon skillnad i om det olovliga byggandet är något konkret (som blev klart för X år sedan) eller om olovlig ändrad användning (t.ex. kontor till bostad) är en pågående överträdelse på ett annat sätt som inte preskriberas.

haavard skrev:
Ändrad användning till bostad gjordes 2012 och preskriberas alltså 2022.
Är det när möblerna/säng ställdes in som det anses vara en bostad även om allt annat i princip var färdigbyggt 11 år tidigare?
 
Det är två olika grejer.
Bygget preskriberades 2012. Hade du (?) endast använt det som garage (eller kanske förråd) hade du kunnat sova gott efter det. Den ändrade användningen kräver också bygglov, så nu har startat ett helt nytt projekt.
 
Jag har hört rykten om att Preskriptionstiden för svartbygge har sänkts eller ska sänkas. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.