Min gamla tvättmaskin, Electrolux EWF1426, vill inte sätta igång något av sina program.

När man vrider programvredet visar den tiden i displayen. När man sedan trycker på start knäpper det till efter någon sekund, varpå lysdioderna slocknar för de olika arbetsmomenten som maskinen ska göra. Efter ytterliggare några sekunder knäpper det till tre gånger varpå tiden för programmet i displayen försvinner och 0 dyker upp. :confused:

Någon som har en aning vad det kan vara?

Har försökt vrida programvredet fram och tillbaka. Efter nollat den och startat om strömmen några gånger....
 
A
visar den inga felkoder?

kan vara lucklåset, det knäpper men kanske inte låser
eller motorkolen
eller värmeelementet
eller elektroniken

går luckan att öppna efter första klicket?

står maskinen i uppvärmt utrymme?

är maskinen elektriskt inkopplad med stickpropp (kolla anslutningar i väggen)
 
Tack för svaret...

inga felkoder visas. Maskinen står i upvärmt läge.

Elen är ansluten via kablar som går in i en eldosa på väggen.

Luckan låser sig och går inte öppna efter första knäppet då man tryckt på start. En liten lampa lyser på luckan. Efter de sista knäppen nollar sig displayen och då blir luckan olåst.

I normala fall börjar vatten fyllas på ganska direkt, detta inträffar inte heller - utan alla lampor på panelen slocknar, varpå displayen med tid nollas. Känns inte som att den ens försöker påbörja programmet, utan börjar strejka av någon anledning och nollställer sig.

När kolet är slut, brukar då inte maskinen börja med att stänga av sig vid centrifugering eller mitt i program? Det har min maskin nämligen inte haft problem med alls...

Känns som att det kan vara elektroniken som brakat ihop...eller att vattenpåfyllningen inte sätter igång. Kan det blivit stopp i vattentillförseln någonstans i maskinen?
 
A
visst kolen brukar man märka på att den inte centrifugerar
har du eget vatten kan silen i ingången till maskinen vara täpt men displayen skulle inte slockna ändå
jag tror att det är strömtillförselen som spökar antingen i väggurtaget eller från kretskortet
 
Tackar så mycket för tipsen...

jag gav till slut upp och beställde en ny maskin, den nuvarande var trots allt 12 år gammal.
 
Jag skulle kolla så att den tömmer ordentligt. rensa filtret om det behövs. Nu har du skaffat en ny, men jag hade problem med att maskinen stannade mitt i cykeln...visade sig vara gamla lappar och skräp som blockerade utpumpningen av vattnet. Jag har en cylinda, "sverigetvätten", den är nog snart 15 år, men används bara halva året. Ett tips är dock att tömma filtret ett par gånger om året då det dyker upp spikar, hårnålar och tvättanvisningar som lossnar och täpper igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.