Hej!
Jag delar brunn och vattenpump
med grannen och vi ska dela på strömmen!
Pumpen är en grundfos på 2,2kw som pumpar 5,8 kubik i timmen.
Jag fyllde våran 2kubik trekammarbrunn på 4 dagar så jag räknar med en snittförbrukning på 500liter om dagen. Är det normalt på ett hushåll?
Isf räknar jag med att våra 2 hushåll använder ca 1kubik om dagen.
Delar jag års förbrukningen med vad pumpen ger i timmen: 365/5,8 får jag fram att pumpen har varit igång i 62,7 timmar.
Då pumpen är på 2,2 kw tar jag 62,7×2, 2 vilket ger en års förbrukning på 138kwh.

Har jag räknat rätt eller helt fel? Har jag räknat rätt är det ju inte många kronor att dela på:p
 
Verkar stämma bra.
 
Jag och mina barn gör av med ca 70m3/år
 
Montera varsin vattenmätare, läs av båda samma dag, då får ni andelen av summan som var och en ska betala av årsförbrukningen.
 
Nja det rör sig ju inte om många kronor så att räkna hem såna mätare och lägga tid på det gör jag inte!
Jag trodde en sån här pump drog mycket mycket mer ström!
 
Normalförbrukningen för ett hushåll brukar väl ligga på 80-120m3/år. Vattnar man mycket så kan den stiga rejält.
 
JOW skrev:
Montera varsin vattenmätare, läs av båda samma dag, då får ni andelen av summan som var och en ska betala av årsförbrukningen.
Tänkte just föreslå detta, komplettera med en separat elmätare till pump och ev annan utrustning för vattnet (frostskydd?).
Kan komma att spara mycket bekymmer i framtiden, om en av er börjar vattna mycket i trädgården, eller om den andra hävdar att dom inte använder något vatten, och därmed vill att ni skall betala allt...
 
Det är ju inte säkert att pumpen verkligen pumpar 5,8 kubik i timmen, det är väl maxkapaciteten??
Hur det är i verkligheten beror väl på sughöjd och hur högt pumpen skall pumpa upp vattnet??
 
Ingen av oss använder denna bevattning. Jag har en annan källa ute på en åker som inte ger drickbart vatten men allt vatten jag behöver till trädgård och biltvätt. Grannen pumpar sitt trädgårdsvatten från en bäck.
 
Zixten skrev:
Det är ju inte säkert att pumpen verkligen pumpar 5,8 kubik i timmen, det är väl maxkapaciteten??
Hur det är i verkligheten beror väl på sughöjd och hur högt pumpen skall pumpa upp vattnet??
Bra tänk, detta skall jag kolla upp!
 
Jag skulle skaffat en elmätare och monterat innan pumpen. Då kan ni ju lätt läsa av förbrukningen. Ca 50 m3 per person och år är väl ungefär vad man brukar räkna med.
 
Lite beroende på var man tittar i statistiken så handlar det om 130-200liter per person och dygn. Varierar beroende på om man bor i lägenhet eller hus etc. Här hemma går det åt cirka 160kubik per år. Två vuxna, två barn.

Att pumpen inte levererar maxkapacitet kan förstås öka gångtiden något, men det handlar fortfarande om småpengar. Säg att det kostar 300kr om året då.... Betala 150 spänn var och lägg i en reparationsfond.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.