Funderar på att installera innegivare i kåken där jag har fjärrvärme, men vet inte riktigt vem jag vänder mig till som kan tänkas göra detta. Är det vvs firmor eller är det elare man vänder sig till?

Samt vet någon ungefärligt pris för installation? Kan man t ex ha flera innegivare eller brukar man köra med en? Huset är 120kvm stort samt 76kvm inredd källare. Borde väl iaf ha en på övervåningen samt en på källarplan. Ev flera på övervåningen?
 
Om du är händig tror jag du kan fixa det själv för under 200kr. Dock vet jag inte om man behöver göra några inställningar i centralen eller om det bara är att koppla in givaren.
 
Känner att jag hellre lejjer bort detta då det måste kalibreras in så det fungerar optimalt. Så någon som har koll på vilken typ av firma som man vänder sig till samt någon som installerat innegivare som kan säga vad.dom betalade.
 
Det är antagligen VVSaren. Beroende på hur gammal (avancerad) reglercentralen är så är det olika sätt att optimera den. En optimering (som innefattar både reglercentral och element-/golvvärmetermostater) tar flera dagar/veckor (ibland månader) att göra. Det VVSaren antagligen max kommer att göra är att aktivera innetempgivaren.

Det kan bara vara en reglerande innegivare per reglercentral.
Vad är det för tillverkare och modell på själva reglercentralen (inte hela fjärrvärmecentralen)?

Vår gamla reglercentral (Danfoss ECL Comfort 100M) kunde man knappt optimera, men vår nya (Danfoss Comfort ECL 110) har hur många olika inställningsmöjligheter som helst. Kör idag med inne-, ute-, framlednings- & returtempgivare, returtempgivaren sitter på fjärrvärmereturen och den begränsar hur varmt returen får bli.

Installerade den nya reglercentralen i höstas och sista justeringen gjorde jag i våras.
Bäst är att justera när utetempen ligger runt noll grader, efterjustering på vintern när det är som kallast.

Fjärrvärmeägarna vill ha så kallt vatten som möjligt tillbaka, därav bra att använda returtempgivare (om reglercentralen har en ingång för det), jag har den ställd på 35 grader, fick som mest en returtemp på ca 38 grader.
 
Grillen skrev:
Funderar på att installera innegivare i kåken där jag har fjärrvärme, men vet inte riktigt vem jag vänder mig till som kan tänkas göra detta. Är det vvs firmor eller är det elare man vänder sig till?

Samt vet någon ungefärligt pris för installation? Kan man t ex ha flera innegivare eller brukar man köra med en? Huset är 120kvm stort samt 76kvm inredd källare. Borde väl iaf ha en på övervåningen samt en på källarplan. Ev flera på övervåningen?
Jag skulle fråga fjärrvärmebolaget, dom borde kunna rekommendera en bra installatör.
 
Läste fel.

vänd dig till ett VVS företag.

Men du har ingen nytta av en innegivare om du inte har shuntade kretsar av huset.
du kan ju inte sätta flera innegivare på en framledning, utan du vill ha termostater som reglerar maxtemperatur i respektive rum.
Utgivaren ställer framlednings temperaturen , och termostaterna på radiatorerna maxbegränsar vid uppnådd temperatur.
 
Redigerat:
Angående returtempgivare så är det olika inom olika fjärrvärmenät. Men om du inte har behov av varken värme eller tappvarmvatten så kommer du att skicka tillbaka 100% till din fjärrvärmeleverantör. Det snurrar konstant genom vvxl och om du har behov av värme och vatten så kommer du att sända tillbaka en svalare temperatur, men den delen är ju enbart för att optimera energiuttaget. Och på de flesta fjärrvärmemätarna kan du avläsa allt du behöver utan att komplettera reglercentralen med en extra givare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.