Hej,

Har ett isolerat garage med betonggolv med en ombyggd carport ”utanpå” (carporten byggdes igen av förra ägaren till ett förråd). Detta gör att jag inte kommer in med en bil i garaget i dagsläget. Jag vill nu bygga ihop garaget och förrådet och därigenom få ett större garage. :)

Steg 1 är att fixa golvet.

I förrådet är det asfalt och jag tänkte gräva bort den, totalt 5 dm ner. Därefter lägga 2 dm singel, 1 dm isolering och sen 2 dm betong. Verkar detta vettigt, eller bör man göra på något annat sätt? Garaget står i Skåne, om det har någon betydelse?

Tacksam för tips! :)

garage.jpg
garage1.JPG
garage2.JPG
 
Jag skulle nog gå på 20 isolering jag. Har för mig att det räcker med 10 betong för personbilsgarage men detmåste du kolla bättre.

Magnus N brukar ha järnkoll på det
 
Hej!

Jag hade gjort enligt följande, uppifrån sett: 12cm betong med armeringsmatta med 15cm rutor (10cm betong räcker, men det är bra att ha lite marginal i garage), 15-20cm isolering, 12cm packad makadam, fiberduk, schaktbotten.

Det ser ut som att väggarna står på plintar så i ditt fall vore det lämpligt att gjuta plattan till utsidan av "syllen" på väggarna, så är det lättare att få tätt mellan plattan och väggarna.

Lycka till!
 
Tack för tipset!

Kan man använda singel 11-16 eller är det makadam 16-22 som gäller?
 
Ingen som vet? :-[
 
SweDanne skrev:
Tack för tipset!

Kan man använda singel 11-16 eller är det makadam 16-22 som gäller?
Det har ingen betydelse om du tar 11-16 eller 16-32, det mindre är ju dock mer lättskottat!

Jag själv har samma projekt framför mig, har inte flyttat in ännu så jag är nyfiken kring asfaltsgolvet!
Hur omöjligt är det att ha varmt med asfaltgolv, omöjligt eller tar det bara lite mer energi eller hur är det?
Mvh
 
Lyfter ämnet lite, någon som har facit i hand ang att ha asfaltgolv jämfört med isolerad betong? Gäller ~20m2 :)
 
Också intresserad av att höra 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.