KnockOnWood skrev:
Du bör få ut 1387 liter 40°C vatten från din 500-liters tank om inkommande vatten är 9°C. Hur lång dusch det räcker på beror så klart på flödet. Vid 6 liter per minut (det är snålt) räcker det till 231 minuters dusch.
.
Fedt! Då är ju inte det nått problem att fylla badkaret om jag eldat väl även med en 500litare. Är formeln sprungen ur resonemanget 100 liter hundragradigt + 100 liter nollgradigt blir 200 liter 50 gradigt? Såsätt känns det ju som man kan klara sig på 500.
 
Davidw skrev:
Fedt! Då är ju inte det nått problem att fylla badkaret om jag eldat väl även med en 500litare. Är formeln sprungen ur resonemanget 100 liter hundragradigt + 100 liter nollgradigt blir 200 liter 50 gradigt? Såsätt känns det ju som man kan klara sig på 500.
Ja, det är så jag räknat.
Men du kan ju sätta in en lägre temperatur i formeln också, för 95°C kanske inte är så vanligt
(men vad vet jag, jag har inte vedpanna).

Hoppas någon matematiskt begåvad kan kolla att jag har räknat rätt!
 
Byggmarodören skrev:
Från wikipedia: "För att endast behöva elda en gång per dygn rekommenderas en ackumulatortank för normalvillan på mellan 1 till 2 kubikmeter. Generellt räknat ca. 10 Liter ackumulatortank per kvadratmeter boyta" Ett välisolerat hus borde klara sig på betydligt mindre än så, men 500L låter väldigt lite.
Kan hålla med. Jag snackade häromdagen med en kille som hade installerat vattenmantlad kamin (12kWh) till 500 l och tre solfångare på det. Han kände att det var väl avvägt, det räckte för värma hans Myresjöhus 140 kvm från 1990 (typ). Då hade han några kvarblivna värmeelement på ovanvåningen som gick på under de kallaste dagarna. Det är ju ett vittnesmål. Lite mindre men förmodligen lite otätare än vårt bygge, och utan FTX. Så helt snett verkar det ju inte.

Vore så gött att få lite "testamonies" på detta från nybyggare och biobränsle + acktank.
 
Byggmarodören skrev:
En 500L tank som går från 90 till 35 grader ger alltså 500 * 1.16 * (90 - 35) = 31900Wh = ca 32kWh.
Om du har tänkt sköta uppvärmning och varmvatten via tanken och har 17824 kWh/år som behov (för uppvärmning+varmvatten) så skulle du behöva fylla/tömma tanken på energi 560 gånger/år. Det borde innebära eldning 4-5 ggr/dygn under de kallaste dagarna på året. Det låter som det blir en faslig massa småeldande.
Bra räkne-exempel! Det blir väl att ca 2000 av dessa 4000 i varmvattenbehov kommer skötas av solvärmen. (Sen är idén med solvärme också att vi ska kunna fylla sommarpooler och slösa lite med det, så det lär bli mer om det finns mer att ta av). Sen är det ju just frågan om de där 13822 för värmesystem kan påverkas när beräkningen görs för det korrekta FTX-systemet, och om de kanske blir lägre.

Byggmarodören skrev:
Om kaminen ger 14kWh så kommer du maxxa tanken på drygt två timmar från att den är tom, så det går inte att elda speciellt mycket heller utan att den börjar koka. Små ilägg då och då över hela dygnet låter väldigt jobbigt (dvs elpatron kommer att gå konstant för att man missar ett ilägg).
Hmm, drygt två timmars eldning låter ju faktiskt precis lagom :D Hehe, fast om inte tanken räcker sen så är det ju inte så skoj. Att jag får elda lite på morgonen också de kallaste dagarna är iof helt ok.

Omvänt då. Jag kan inte göra bort mig med att gå upp 50% i acktank-storlek? Volymkostnaden kan ju inte vara så stor differens sålänge jag inte köper två 500-litare. (Två femhundralitare hade kanske varit intressant för att då inte behöva gå upp i antal solpaneler utan bara köra det mot en tank. Men köra veden mot två 500 på vintern.)

Byggmarodören skrev:
Tänk på att inte överdimensionera solpanelerna heller. Om de fyller upp tanken till maxtemp på ett par timmar under sommaren så får du väldigt dåligt utnyttjande av panelerna (lång återbetalningstid för att dom ska ses som "lönsamma").
Om jag kör 750 liter då rekommenderas jag att ha 5 paneler, och det är frågan om man gör av med denna solproduktion på sommaren. Eller förresten vad är problemet med att ha 3 paneler till 750? Att man bara kommer upp i 70 grader på sommaren, och än mindre på våren – då man verkligen vill börja få ut av solen? Nu när jag tänker på det, solen får gärna koka lite på sommaren (så länge det inte sliter) mot att jag så tidigt och sent som möjligt får lite användbart varmvatten höst och vår. Hur ligger det till – finns det några tröskelvärden temp-messigt när solvärmen gör som mest nytta, eller gör den nytta så fort den skiner oavsett temperatur innan och efter i tanken (förutsatt att man inte slår i taket och kokar)?
 
Davidw skrev:
Hmm, drygt två timmars eldning låter ju faktiskt precis lagom :D Hehe, fast om inte tanken räcker sen så är det ju inte så skoj. Att jag får elda lite på morgonen också de kallaste dagarna är iof helt ok.
Vårt hus har beräknat 13600kWh energibehov, så det är lite mindre än ni har fått. I januari så kommer vi i snitt behöva 100kWh/dygn värme+varmvatten, och med en kamin som ger 19kWh så blir det drygt 5 timmar eldning/dygn (eftersom solen kommer påverka minimalt under den här perioden). Med en tillräckligt stor acktank (över 1500L) så kan vi lagra in all värme under kvällen och klara oss fram till nästa kväll (eventuellt med lite stödeldning på morgonen). Just nu diskuterar vi om det är ett vettigt sätt att sköta huvuduppvärmningen av huset på. Det krävs en hel del jobb för det, trots att både min sambo och jag älskar vedeldning.
Eftersom ni har lite högre energibehov, mindre kamin och funderar på mindre ack-tankar så är det risk att ni kommer bli tvungna elda både morgon, eftermiddag och kväll (eller stödvärma med annan energikälla - det kan vara ett vettigt alternativ också om det inte rör sig om för stor del av året!).

Davidw skrev:
Omvänt då. Jag kan inte göra bort mig med att gå upp 50% i acktank-storlek?
I teorin så kan man väl inte få för stora tankar :) Den inlagrade energi försvinner inte (lite läcker alltid ut, men så länge ack tanken står inomhus så bidrar det till uppvärmningen också), så att ladda (tex) 500L till 95 grader eller 1000L till 55 grader är jämförbart. Rent praktiskt finns det säkert saker att titta på - hur påverkas skiktningen?, blir nånting mindre effektivt vid en viss temperatur? Om man inte har en VVB utan en slinga i tanken så behöver slingan dimensioneras utifrån vilken temp man kommer hålla i tanken - lägre temp behöver förstås längre slinga för att nå önskad varmvattentemp.

Davidw skrev:
Hur ligger det till – finns det några tröskelvärden temp-messigt när solvärmen gör som mest nytta, eller gör den nytta så fort den skiner oavsett temperatur innan och efter i tanken (förutsatt att man inte slår i taket och kokar)?
Jag är total novis när det gäller solvärme, men en kompis får ut (lite) värme redan i mars/april från sina solfångare, när vatten närmar sig 40 grader. Så länge man får in energin i ack tanken så går den att utnyttja.
Man får nog vara försikt om man dimensionerar för att det ska koka, men jag har läst om folk som har det så och det verkar fungera för dom.
 
Byggmarodören skrev:
I januari så kommer vi i snitt behöva 100kWh/dygn värme+varmvatten, och med en kamin som ger 19kWh så blir det drygt 5 timmar eldning/dygn. morgonen).
Det är just det här tänket jag letat efter. Bra! Tankar:
a) 100kWh, vilken trmperatur motsvarar det?
b) Vi råkar inte in i tänket "måste ha SUV för jag åker till fjällen i Februari varje år"? Alltså att man stirrar sig blind på edge-casen och glömmer standard-fallen? Men 0 ner till -10 är ju ändå rimligt i Januari hos mig.
c) Vad är substitutet? Egentligen är det väl bara bergvärme som är vettigt?
Eller ska man skippa sol och köra på em Luft/Vatten? Hur räknar man på det? Sol kan spara 3000-4000 kWh per år? LV-pump 8000? Och då vill jag räkna med 2kr kilowatten. Problemet är väl att i moderna hus funkar inte en värmepump särskilt bra när det är svinkallt, och när det inte är det behövs inte så mycket värme (eftersom det är hyffsat tätt och isolerat) utan då blir det varmvattenpriduktion kvar, vilket de inte är bra på?
 
Davidw skrev:
a) 100kWh, vilken trmperatur motsvarar det?
22 grader inne och medeltemperatur i januari är -2 - -5 grader i södra Sverige, så jag räknade på -5. Det går att få infon från SMHI har jag för mig, annars lite googlande på gradtimmar och medel/genomsnittstemperatur borde ge bra resultat.

Davidw skrev:
b) Vi råkar inte in i tänket "måste ha SUV för jag åker till fjällen i Februari varje år"? Alltså att man stirrar sig blind på edge-casen och glömmer standard-fallen? Men 0 ner till -10 är ju ändå rimligt i Januari hos mig.
Om det blir några dagar med -25 under vintern (det händer kanske inte varje år, men det händer då och då), så vill man inte ha 12 grader inne alternativt behöva gå upp var 3:e timma för att elda mer i kaminen. Vi fick göra så när jag växte upp på landet. De kallaste dagarna så sov familjen på golvet framför kakelugnen och farsan fick agera eldvakt. Nuförtiden är man lite latare av sig dock :)
Du har helt rätt i att man inte ska överdimensionera heller, om det bara är nån gång per år som temperaturen hamnar för lågt för att systemet ska orka med så kan mycket väl direkt el vara vettigt.

Davidw skrev:
c) Vad är substitutet? Egentligen är det väl bara bergvärme som är vettigt?
Eller ska man skippa sol och köra på em Luft/Vatten? Hur räknar man på det? Sol kan spara 3000-4000 kWh per år? LV-pump 8000? Och då vill jag räkna med 2kr kilowatten. Problemet är väl att i moderna hus funkar inte en värmepump särskilt bra när det är svinkallt, och när det inte är det behövs inte så mycket värme (eftersom det är hyffsat tätt och isolerat) utan då blir det varmvattenpriduktion kvar, vilket de inte är bra på?
Ett pannrum och en pelletspanna är en möjlighet tex. Har du utrymme så är det inte fel att planera in mer utrymme vid ack tankarna för att kunna stoppa in en framtida lösning om din kamin inte räcker till (eller ni tröttnar på allt eldande). Om det sen blir en värmepump, kamin eller fjärrvärme/gas kan ni se den dagen det blir aktuellt. En acktank ger maximal flexibilitet!
Men, det finns en annan lösning också - isolera mer! Om ni bygger nytt så är det oftast ingen stor kostnad att feta på med lite mer isolering, välja lite bättre fönster etc. Det borde gå att utläsa ur energideklarationen vad som ger bäst effekt och om det är värt pengarna. Jag tycker ni ligger lite högt i energibehovet, så ni borde kunna komma ner en 20-30% (om inte huset har en massa vinklar).
 
Byggmarodören skrev:
Om det blir några dagar med -25 under vintern (det händer kanske inte varje år, men det händer då och då), så vill man inte ha 12 grader inne alternativt behöva gå upp var 3:e timma för att elda mer i kaminen. Vi fick göra så när jag växte upp på landet. De kallaste dagarna så sov familjen på golvet framför kakelugnen och farsan fick agera eldvakt. Nuförtiden är man lite latare av sig dock :)
Du har helt rätt i att man inte ska överdimensionera heller, om det bara är nån gång per år som temperaturen hamnar för lågt för att systemet ska orka med så kan mycket väl direkt el vara vettigt.
Kommer du ha FTX som jag? Man kan ställa hur mycket friskluft man vill ha vid svinkallt :p

Byggmarodören skrev:
Har du utrymme så är det inte fel att planera in mer utrymme vid ack tankarna för att kunna stoppa in en framtida lösning om din kamin inte räcker till (eller ni tröttnar på allt eldande). Om det sen blir en värmepump, kamin eller fjärrvärme/gas kan ni se den dagen det blir aktuellt. En acktank ger maximal flexibilitet!
Precis min plan. Bara frågan vad trestegsraketen blir. I mitt fall var det självklart att vi skulle ha myskamin. Vi fick den vattenmantlad för inget och kulvert för under 10tkr. FTX var också givet. Och då tedde sig husföretagets FLVP som ett dåligt påslag.
Så (0) antingen stannar man där med en acktank och ser.
Eller (1) så kör man direkt och dockar solvärme med ovan.
Eller luft/vatten-värmepump (2).

Hade ni valt nån av 1 eller 2 direkt, eller
stannat vid 0 först?
 
Davidw skrev:
Kommer du ha FTX som jag? Man kan ställa hur mycket friskluft man vill ha vid svinkallt :p
Absolut FTX. Vi har bott med kalldrag från fönstrena några år nu och jag är urless på det.
Stänga till ventilationen kan hjälpa lite, men majoriteten av värmeförlusterna sker genom väggar/fönster så det blir inte nån stor vinst (http://www.villavarm.se/villa-varms-vaeggar-och-tak/u-vaerde.html)

Davidw skrev:
Precis min plan. Bara frågan vad trestegsraketen blir. I mitt fall var det självklart att vi skulle ha myskamin. Vi fick den vattenmantlad för inget och kulvert för under 10tkr. FTX var också givet. Och då tedde sig husföretagets FLVP som ett dåligt påslag.
Så (0) antingen stannar man där med en acktank och ser.
Eller (1) så kör man direkt och dockar solvärme med ovan.
Eller luft/vatten-värmepump (2).

Hade ni valt nån av 1 eller 2 direkt, eller
stannat vid 0 först?
Att inte ha nån annan värmekälla än kamin i vardagsrummet blir ohållbart. 30 grader ute på sommaren och man måste hålla på att elda för att ta sig en dusch känns inte som nåt man vill göra :)
Jag är inne på alternativ 1, med solpaneler kommer en ganska stor del av varmvattenbehovet täckas av sol och då blir det bara några månader per år med mycket eldning (så det känns som ett väldigt bra komplement till just vedeldningen).
Luftvärmepumpar är jag skeptisk till. Livslängden verkar inte vara lysande och räknar man in det så blir driftskostnaden inte speciellt attraktiv längre. Hellre berg/markvärme isåfall (även om investeringen är lite större från början).
 
Kommer satsa på 750l. 500 för litet för stor familj.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Davidw skrev:
Kommer satsa på 750l. 500 för litet för stor familj.
Kanske kan klara sig om man är en snål familj, men inte om man har stort bad dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.