Bekanta som bor vid Svarta havet har en gjuten betongdamm. Den är ca 1,5x2x1,8m.
Vattnet används för bevattning så ca halva volymen byts ut varje till varannan dag.
I denna svalkar man sig under de varma månaderna.
Jag låter bli och förbjuder dottern att bada i poolen. I svenska källor står det en hel del att läsa om hudbakterier och legionella. Men hur farligt är det egentligen.
Jag vet att min fars morföräldrar hade en damm de badade i på 50-talet. Var det vanligt att göra så i Sverige på den tiden?
Att det finns en risk att ådra sig sjukdomarna förstår jag, men överdriver vi risken något? Man kan få borelia om man går i skogen på sommaren, men det är en risk vi ofta utsätter oss för.
Jag ser en risk att den information jag nås av idag är lite enkelsidig. Alla tjänar på att understryka riskerna, då exempelvis de som säljer pooler etc dels minskar sitt ansvar och dels skapar merförsäljning.
Alltså. Hur illa är det egentligen?

David
 
Om det kan lugna dej lite så smittar legionella genom andningsvägar dvs man måste andas in små vattendroppar, ångan som fex i duschen för att bli sjuk. Om andra människor inte blir sjuka av en dopp i dammen så blir inte du heller, skulle jag gissa.
Det är stillastående vatten i en pool och där vill man inte ha alger och annat ska gro på väggar så behandlas vatten med kemikalier för att hålla den klar och ren.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.