Tänkte byta lite panel på garaget i sommar samtidigt som en dörr ska sättas igen. Är nybörjare när det gäller just panelbyte. Idag sitter det stående z-panel eller baspanel som den även verkar heta. Kommer ersätta denna med ny sådan pga att förra ägaren målat med fel färg så den börjat att flagna. Väggen är helt rektangulär så det bör inte vara några problem.

En fråga jag har är vilken vinkel man ska ha på ändträt? Och finns det något enkelt knep för att få alla brädor lika långa? Har en rejäl kap så det är inga problem med själva kapningen men just så man slipper kapa bit för bit... Kommer även köra på grundmålat så slipper man det arbetet.

Något mer man bör tänka på tex när man sättet igen en ytterdörr?
 
Gör alla bitar lika långa, sen fäster du en rak bräda och kapar med cirkelsågen efter den, alt sänksåg med skena.
Jag brukar kapa i ca 15 grader men det är väldigt olika vad folk tycker om det.
 
Jag vet inte hur panelen kommer se ut, men eventuellt kommer träet att krympa lite efter du satt upp det, och har du målat innan det så kan det synas i springorna.
Eller så går det bra :)
 
bobas skrev:
Jag vet inte hur panelen kommer se ut, men eventuellt kommer träet att krympa lite efter du satt upp det, och har du målat innan det så kan det synas i springorna.
Eller så går det bra :)
Ok, så man ska helst låta panelen sitta ett tag innan man målar den även om den är grundmålad? Hur länge bör man vänta?
 
Redigerat:
Jag kan inte svara på det.. Har aldrig satt panel, men jag råkade ut för det när jag gjorde några pallkragar som betsades. Nån månad senare såg det inte lika fint ut..
 
Måla allt innan du sätter upp det sen färdigstryker du den sista gången på plats.
 
För målning av panel underlättar det ganska ordentligt att tillverka en torkställning av två stycken 45*70*2000 reglar och lite armering . Kapa armeringsjärn i ca 40 cm långa pinnar, borra 8-10 mm (samma dim. som armeringen) hål (12-14 st hål brukar bli lagom) i reglarna med ca 15-20 cm avstånd längs reglarna. Slå ett kryss som fot på varje regel, vips har du en torkställning som sväljer många löpmeter panel.
 
Rigga upp ett stopp så du kan kapa alla bitar lika (föutsätter det är en kap och gersåg) kapa 15° som tidigare skrevs.
Olja ändarna, grundfärg, ett varv toppfärg måla ändarna. OBS viktigt.

Spika upp panelen och måla ett varv till.
Mycket lättare att måla liggande och speciellt ändarna.
De som inte tror på ändmålning kan jag lägga upp bilder hur det blir utan målning av ändarna.

Vad för sorts panel blir det? (ribbat, lock, Z)

Protte
 
Mikael_L
Ska det vara 17°, skit också då har jag också fel. 102 meter vägg med fel vinkel.
Hörde av min kompis snickaren att numera kapar man visst rakt igen.
MEN måla ändarna, viktigare än grader hit och dit.

Protte
 
Mikael_L
Jag har dratt på lite linolja på den sågade änden.
J***la skitjobb, men det gav säkert panelen en 5-10 år längre livslängd. (Linoljan går ju ur till sist, ändå)
 
Skitjobb, japp

Har kapat bort 1 cm på husets panel för att få bort alger + en del av ändsprickorna sedan får man ligga där på rygg och olja och måla och det rinner in i armhålan.

Protte
 
prototypen skrev:
Skitjobb, japp

Har kapat bort 1 cm på husets panel för att få bort alger + en del av ändsprickorna sedan får man ligga där på rygg och olja och måla och det rinner in i armhålan.

Protte
Kan man inte använda en disksvamp?
 
dannedd skrev:
Kan man inte använda en disksvamp?
Jodå, med ungefär samma resultat. Jag har testat det med, och när man pressar på svampen mot ändträt så ser tyngdlagen till att det mesta pressas ut neråt, i din hand och rinner vidare längs skjortärmen... Särskilt oljan är ju lättflytande, färgen är ett mindre problem tycker jag.
Det bästa när man spikar ny panel är nog att låta panel och lockläkt stå och dra med ändträt i ett tråg med grundolja i några timmar så att det mättas, INNAN man spikar det på plats.

Tillägg: Ja, man bör ju dessutom även grundmåla och måla första lagret ytfärg innan man spikar upp panelen, för att slippa fula omålade skarvar när trät krymper senare.
 
Redigerat:
Kör ni linolja, grundfärg samt två strykningar på ändträ? Jag kör Demidekk Visir oljegrundning pigmenterad och de tycker det räcker med det på ändarna. Jag låter de stå och dra i en burk ca 10cm upp. Bör jag gå på med linolja också innan alltså. Kaka på kaka?

Se till att måla allt trä som kan tänkas bli synligt efter krympning. En vän till mig missade det och har ett helvete att täppa till gamla färgen nu..

Gällande vinkeln så kör jag 15 grader på ändträt mest för det var så tidigare men funderar på att kapa rakt på andra väggen för att se om det blir någon skillnad om 10 år :). Det borde ju vara hyggligt enkelt att fastställa om vinklat avslut är bättre/sämre men jag kan bara hitta massa spekulationer.. Jag tror personligen att grundarbetet med olja, bra färg samt underhållet är betydligt mer avgörande än vinkel/ingen vinkel.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.