Nja, startnyckeln var på plats innan alltså, men det verkar vara något som många missar, därav smileyn.

Så, hurusom, något verkar vara knas. Den får väl sunka på å ladda bäst den kan till på måndag, men då blir det nog retur till ÅF. Känns ju inget bra med kass batterikondition från start.

Öööörrrk... Handjaga lite till alltså...
 
Eriksgatan
Nimajneb skrev:
Förbrukar den 108Wh vid laddning eller har den ett effektbehov av 108W vid laddning?
Skriver man watt menar man antagligen det man mäter i W, dvs. effekt, det finns ingen tvetydighet där. ENERGI mäts i Wh. En laddning tar ca 0,75 h så räkna då med ca 81 Wh.
 
Redigerat:
Eriksgatan
M J skrev:
Och ytterligare en fundering inom samma område: Hur länge memorerar den var den avslutade en pågående klippning? Menar, att om den får stå en vecka innan man fortsätter så är hela gräsmattan jämnlång igen.
Nej, den är förstås kortare där den senast blev klippt.
Och därför fortsätter klipparen där den senast slutade.
Och när den tycker att den är klar, börjar den om, givetvis oavsett vilket tidsfönstret råkar vara eller vad klockan är. Hur skulle det annars kunna fungera?
 
Sådär.. äntligen har jag fått tummer ur r**ven och dragit min slinga (blev kortare än jag trodde, ca 230m, en ö) 2 lapin senare har den karterat helt smärtfritt. GPS symbolen var upptänd under hela förloppet. Har en häck på ena sidan av tomten, där har jag dragit slingan en bit under för att slippa trimma. Jäklar vad det gnisslade och skrapade i chassiet när den gick där, haggtornen lever upp till sitt rykte:) Repor och dyligt bryr jag mig icke om. Imorgon testar jag nog en första klippning. Godnatt!

Edit-> inlägg nr 100 för mig.. måste betyda tur, eller? *håller tummarna*
 
Redigerat:
Eriksgatan
Waxinator skrev:
P.S. :confused: Jag ser till min fasa att där finns fem schema men man bara använda ett i taget. Detta innebär att endast en dag i veckan kan köras med schema (00 - 23). Det gäller alltså att inte ha för stora gräsmattor... oavsett i vilken ordning de tas.
Jag förstår verkligen inte alls hur du kan komma fram till den slutsatsen.
Du kan välja att köra 1 program åt gången, hur skulle flera kunna vara möjligt? Vilket som helst av de 5 möjliga programmen kan innehålla klippning från 00.00-23.59 alla dagar i veckan. Det bör räcka till åtminstone 3000-4000 kvm gräsmatta om den inte är komplicerad med "bläckfiskarmar" åt alla håll. Hur stor gräsmatta begär du att en 8.000 kronors robotklippare skall räcka till?
 
Eriksgatan skrev:
Jag förstår verkligen inte alls hur du kan komma fram till den slutsatsen.
Du kan välja att köra 1 program åt gången, hur skulle flera kunna vara möjligt? Vilket som helst av de 5 möjliga programmen kan innehålla klippning från 00.00-23.59 alla dagar i veckan. Det bör räcka till åtminstone 3000-4000 kvm gräsmatta om den inte är komplicerad med "bläckfiskarmar" åt alla håll. Hur stor gräsmatta begär du att en 8.000 kronors robotklippare skall räcka till?
Det var ingen självklarhet i hur schemat fixades till. Jag fick inte till det med hjälp av manualen att välja mer än en veckodag per schema.

Med dina uppmuntrande tillrop :screwy: så provade jag nu andra knappkombinationer (EJ OK) och lyckades få in flera veckodagar per schema.

Min klippare har kört över 24 timmar redan och är inte klar än. Jag har 1136 m2 gräsmatta av 1243 m2 tomt med huset och basstationen i mitten, elva träd (ej öar) och flertalet buskar.

Priset för klipparen har över huvud taget inte med saken att göra, även om 9.600 kr är ett överpris för denna taskigt konstruerade plastbyggsats med sin knapphändiga manual.
 
Eriksgatan skrev:
Nej, den är förstås kortare där den senast blev klippt.
Och därför fortsätter klipparen där den senast slutade.
Och när den tycker att den är klar, börjar den om, givetvis oavsett vilket tidsfönstret råkar vara eller vad klockan är. Hur skulle det annars kunna fungera?
Vilket i så fall innebär att det inte går att tidslägga en hel klippning av gräsmattan då varje ny hel klippning tycks unik mot den förra (som jag upplever det i vart fall). Så vill man vara säker på att hela gräsmattan skall bli klippt så måste man slltså sätta ett tidsfönster som är dubbelt så stort mot vad det tar för den att gå över gräsmattan så att man är säker på att det ryms en hel klippning inom fönstret om den nu börjar med att avsluta den förra...
Inte alls vad jag är ute efter, nästan som att ha en slumpklippare som går i tidsfönster. Vad jag alltså vill ha egentligen (som inte finns i nuvarande programvara vad jag förstår) är tidsstyrd start, dvs att kunna ställa in när den skall klippa hela gräsmattan, oavsett vad den sysslat med tidigare eller ska göra efter eller hur lång tid det tar för den. Det är svårt att utnyttja dess fina unika intelligens vid annat än vid manuella körningar om det inte går att få den att köra på samma sätt per automatik. Som jag gör nu är att sätta igång den ca tre gånger i veckan när jag vill ha hela gräsmattan klippt vid varje tillfälle och den kör varje gång tills den är klar och parkerar sig sedan. Som jag själv skulle ha gjort, och med samma resultat. Men detta går alltså inte att tidsstyra?
 
M J skrev:
Vilket i så fall innebär att det inte går att tidslägga en hel klippning av gräsmattan då varje ny hel klippning tycks unik mot den förra (som jag upplever det i vart fall). Så vill man vara säker på att hela gräsmattan skall bli klippt så måste man slltså sätta ett tidsfönster som är dubbelt så stort mot vad det tar för den att gå över gräsmattan så att man är säker på att det ryms en hel klippning inom fönstret om den nu börjar med att avsluta den förra...
Inte alls vad jag är ute efter, nästan som att ha en slumpklippare som går i tidsfönster. Vad jag alltså vill ha egentligen (som inte finns i nuvarande programvara vad jag förstår) är tidsstyrd start, dvs att kunna ställa in när den skall klippa hela gräsmattan, oavsett vad den sysslat med tidigare eller ska göra efter eller hur lång tid det tar för den. Det är svårt att utnyttja dess fina unika intelligens vid annat än vid manuella körningar om det inte går att få den att köra på samma sätt per automatik. Som jag gör nu är att sätta igång den ca tre gånger i veckan när jag vill ha hela gräsmattan klippt vid varje tillfälle och den kör varje gång tills den är klar och parkerar sig sedan. Som jag själv skulle ha gjort, och med samma resultat. Men detta går alltså inte att tidsstyra?
Jag hänger inte heller med på vad du menar. Jag har ställt in mitt schema på att klippa varje dag mellan 10:00 och 18:00. Detta innebär inte att den går hela tiden, utan den kör klart på ungefär 4 timmar inklusive laddtid (6-700kvm) och alltså klar vid ca. 14:00. Om det nu är så att den skulle ha fastnat när jag kommer hem från jobbet någon dag och då inte klippt klart så är det knappast ett problem om den endast klipper färdigt nästa dag. Man missar ju endast 1-1,5 dags full klippning vilket knappast är ett problem. Nu har jag slipat knivarna och allt ser bättre ut så jag skall gå ned till varannan dag istället.
 
Laek71 skrev:
Jag hänger inte heller med på vad du menar.
Det är ömsesidigt ;), då jag fått flera olika svar på min ursprungliga fråga:

Eriksgatan skrev:
Och därför fortsätter klipparen där den senast slutade.
Och när den tycker att den är klar, börjar den om
Laek71 skrev:
Jag har ställt in mitt schema på att klippa varje dag mellan 10:00 och 18:00. Detta innebär inte att den går hela tiden, utan den kör klart på ungefär 4 timmar inklusive laddtid (6-700kvm) och alltså klar vid ca. 14:00.
Är det så att den kör och parkerar sig när den är klar även om den går på tidsfönster så är det okej, då är jag nöjd. Men börjar den om på ny klippning när den är klar, kör "i loop" som jag skrev i det tidigare inlägget, så tycker jag inte om det, då kan man nästan lika gärna ha en slumpklippare då den i så fall alltid avslutar "mitt i" en klippning när tidfönstret är slut.

Men är det nu fastslaget att den aldrig börjar på en ny klippning mitt i ett tidfönster (om den behövt köra klart en gammal klippning)? Är alla överens om det? Har man tre tidsfönster samma dag, så påbörjar den en ny klippning första fönstret, och hinner inte klart det så avslutar den i andra fönstret och kör och parkerar sig, och börjar helt ny klippning när tredje tidsfönstret börjar. Är det så tidsfönstren fungerar tillsammans med klippminnet, alla ense? I så fall är jag nöjd med hur det fungerar, då handlar det bara om att ta till tidsfönstren tillräckligt för att den ska hinna med en hel klippning av hela tomten för att undvika att få en ofärdigklippt gräsmatta.
 
Redigerat:
Är det inte enklare att bara gå ut och prova? Ni har ju klippare allihop ;)
 
  • Gilla
INDEGO och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Eriksgatan skrev:
Nej, den är förstås kortare där den senast blev klippt.
Och därför fortsätter klipparen där den senast slutade.
Och när den tycker att den är klar, börjar den om, givetvis oavsett vilket tidsfönstret råkar vara eller vad klockan är. Hur skulle det annars kunna fungera?
Ursäkta att jag tappade bort en rad så att det blev förvillande. Tack för påpekandena! När klipparen har klippt "färdigt" börjar den inte om så att den går ut omedelbart och börjar klippa igen, utan programmet och klippningen är ju "färdig" så den pausar i stationen och börjar om programmet igen först vid nästa tidsfönsters starttid. Då minns den dock i vilken riktning den klippte sina olika fält och ändrar riktningarna för att undvika bestående ränder.

Jag har också en så stor och komplicerad tomt att den ofta inte hinner bli klar under ett enda tidsfönster (har nu ett enda fönster de dagar den klipper mellan 10-21 under 3 dagar i veckan). Det innebär att den antingen klipper rätt lite under den andra klippningsdagen (resterande till färdig) eller om den hann bli helt klar under dag 1 så klipper den istället från början igen, dvs. mycket under andra klippningsdagen vilket ju är onödigt eftersom gräset knappt hunnit växa under en enda vilodag. Samtidigt är denna klippare nu under sin första körvecka och den kommer nog att bli bättre på att lära sig tomten efterhand och hinna klart under en dag. Om inte, bör jag ändra och antingen klippa 8-22 3 dagar i veckan eller köra 2 dagar på rad med en dags uppehåll, sedan 2 nya dagar på rad och 2 dagars uppehåll.

Ni som istället har 2 tidsfönster de dagar klipparen arbetar (t ex lunchpaus när solen bränner som starkast) och där klipparen inte hinner klart inom var och ett av dem, kan alltså komma i "otakt" om det blir så att under veckodag 1 tidfönster 2 så startar klipparen klipprogrammet och klipper halva mattan, veckodag 2 och 3 är kanske vilodagar och först under veckodag 4 tidfönster 1 blir mattan klar. Samma dag, veckodag 4 tidfönster 2, börjar programmet om och då klipps halva mattan igen, sedan är det nya vilodag(ar) osv. Blir det så kommer gräsmattan att se ojämnt klippt ut under halva veckan och då måste man lyfta bort klipparen under ett tidfönster så att den kommer i takt igen.

PS
En sak som gjorde mig positivt överraskad idag var att den faktiskt gick runt en stor ö (friggebod) och kantklippte ett varv runt denna! Har aldrig sett det tidigare, men jag hade iofs inga öar förra året. Någon annan som fått kantklippt runt öar?
DS
 
Hej. Jag är ny medlem här (läst dock ett tag) med en Indego jag kört 5dagar . Fick en 2013-4 75db och 5.8. på cheapy.
Installationen gick som en klocka, karteringen också. det gick åt 148,5 meter tråd.....jag har 2 öar och 2 träd som inte är markerade (ska huggas ner). Har också slipat knivarna så den slipper jobba så hårt och det blir ett snyggare resultat. Jag har nog gjort som många här märker jag......jag klippte inte ner gräset tillräckligt först, fick då "rusande motor" men jag anser inte det är ett fel utan faktiskt en bra funktion. Önskar bara att när den känner att det går lättare igen så kunde den ju varva ner igen (får vi önska i nästa uppdatering) Varvet kom efter den gick trögt i mossa som jag inte tagit bort tillräckligt och ställt in klipparen på för låg höjd. Kör numera med tidsfönster, en runda på förmiddagen och en på eftermiddagen. Den hinner hela i varje fönster.
Så jag har enbart possitiva intryck än med maskinen. Jag kör den 2-3 gånger om dagen för att komma ner till den nivå och grästäthet som maskinen själv har jobbat fram.
Så det finns nöjda kunder också........:wow:
 
  • Gilla
Tajkon och 1 till
  • Laddar…
Glömde skriva att jag suttit och studerat den jättemycket och den har nu klippt i minst 5 helt olika mönster. så att gräset blir klippt från olika håll. kantklipper varannan gång. perfekt. Roligt att se den köra på ett hinder. stanna o "tänka, åka till ett antal hörn för att få referens platser, återgå och köra på från samma håll igen, tänka , ta referenser tillbaka, köra på från ett annat håll, osv. Känns som om den samlar på sig ett "pictogram" för varje stopp, hinder, mm. Om det är så får den ju till sist hela "träffytan" memorerad. Antar att den sen räknar bort ströträffar typ temporära träffar och fel.
Tyvärr har detta inneburit att jag suttit hur många timmar som helst och studerat han. Men det är roligt och försöka se hur han e programmerad. (hos mig e det en han inte en hon eller hen......)
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Blir det så kommer gräsmattan att se ojämnt klippt ut under halva veckan och då måste man lyfta bort klipparen under ett tidfönster så att den kommer i takt igen.
...eller trycka igång den manuellt när man upptäcker att den inte hunnit med och låta den köra färdigt resten av gräsmattan utanför tidfönstren.
 
Ingen som kan filma/fota kantklipp så man kan se? Är fortfarande inte nöjd. Den klipper överallt utom just kanterna. Valde varje gång men ändrade till varannan. När jag la ner tråden så körde jag på 30cm istället för 35cm.

Har provat manuell klippning flera gånger i rad men gräset på kanterna är fortf högre än gräset innanför tråden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.