Mats skrev:
Kompis fick en snygg installation också. De borrade genom dörrfodret ovanför dörren och satte CPE där. Dvs mitt ovanför lägenhetsdörren. Jättesmidigt med kablar som hänger ner .....
Tyvärr så kan man nästa räkna ovanför dörren som standard.
 
Andy78 skrev:
Tyvärr så kan man nästa räkna ovanför dörren som standard.
Precis. Här i Karlskrona så sitter det där i alla lägenheter (iaf i det tiotal jag varit inne i). Nåväl, man hittar det iaf utan att behöva leta när man flyttar in... :)
 
Vi har fått Telia öppen fiber. För oss räckte det med ca 5 m för att hamna på en lämplig plats. Det verkar inte vara fiberlängden som är problemet, utan arbetskostnaden. Om man förberett med ett tomt rör att dra fibern i så kan man nog få fiberconvertern var man vill. Får de välja mellan att montera 5 m lister eller att dra 20 meter fiber i ett tomt rör så väljer de nog röret. Det gäller dock att veta var fibern kommer dyka upp. I första hand vill de dra in fibern i samma rör som telefonledningen. Det röret gör konstiga böjar i vårt hus och slutar i en dosa i taket i köket, så de gjorde hål på röret strax utanför huset, drog ut fibern, borrade ett nytt hål i husväggen (under markytan) och drog in fibern där. Valfriheten är alltså inte så stor när det gäller stället där fibern går genom väggen. Jag fick dem att borra så att hålet hamnade nära rummets hörn (i källaren).
 
Nerre skrev:
[länk]
Var i luften ska du hänga den :)
De satte alltså CPE:n i dörrfodret så att underkant på CPE sitter jämt med underkant på dörrfodret. Det hade väl kanske funkat om rj45 kontakten hade suttit på ovansidan av CPE:n men den satt naturligtvis på undersidan så hur du än gör så sticker kontakten ut nedåt och har du sen en liten böj på kabeln så blir det mer nedåt.
 
Mats skrev:
Var i luften ska du hänga den :)
De satte alltså CPE:n i dörrfodret så att underkant på CPE sitter jämt med underkant på dörrfodret. Det hade väl kanske funkat om rj45 kontakten hade suttit på ovansidan av CPE:n men den satt naturligtvis på undersidan så hur du än gör så sticker kontakten ut nedåt och har du sen en liten böj på kabeln så blir det mer nedåt.
Det är ju förstås kriminellt. Här i Kna så sitter de iaf en bit över dörren, och det är ett vanligt "RJ45"-uttag med instick från framsidan. Man skall ju kunna gå in utan att riskera att hyvla bort kabeln om man bär något, eller är lång och ståtlig.
 
En tilläggsfråga då. Kan man normalt placera en CPE i en garderob (platsbyggd i det här fallet). Jag tänker främst på värmeutveckling. Jag gissar och hoppas att det är en fläktlös lågenergipryl vi pratar om, som klarar sig med normala förutsättningar för kylning. Självklart ska man inte ha något isolerande direkt emot denna, men som sagt gärna dold inne i en garderob.
 
Brukar inte vara något problem alls om den är fläktlös.
Och även om den har fläkt så brukar det räcka för att kyla.
 
Min sitter inne i ett köksskåp tillsammans med en NAS och det fungerar utmärkt. Den blir inte speciellt varm.
 
Andy78 skrev:
Brukar inte vara något problem alls om den är fläktlös.
Och även om den har fläkt så brukar det räcka för att kyla.
Den är med största säkerhet fläktlös. Jag har aldrig sett någon med fläkt. Eftersom fläktar är det första som ger sig i ett datorsystem så vore det att binda ett ordentligt underhållsris till sin egen rygg att installera CPEer med fläkt... :) Är inga som helst problem att stoppa in den i en garderob, den drar inte många watt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.