Och en bild. En medioker men billig klippare. Amerikansk Huskvarna med törstig motor som jag köpte beg för detta ändamål.
 
  • uploadfromtaptalk1369482478673.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fn76 skrev:
Om du ofta har de gräsförhållanden så kan denna vara något för dig.
[länk]
Jag har liknande markförhållanden med ängspartier och slänter och jag skall beställa en Viking MB 6 RH på måndag. Tror det är det enda rätta. Körde slut på en vanlig klippare förra året, de orkar helt enkelt inte på min tomt i alla fall..
 
Billy Goat har jag tittat på.
 
Vi slår ett par hundra kvadrat äng men trimmer på ett par timmar.
 
M
Kör med en klippo 5HK och tar jag jag bort uppsamlaren funkar det utmärkt att klippa i väldigt högt gräs om jag ställer upp maskinen på högt frigående läge. Någon dag senare kan jag sänka maskinen till lagom nivå och klippa som vanligt.
 
Martin_B
Micke64 skrev:
Kör med en klippo 5HK och tar jag jag bort uppsamlaren funkar det utmärkt att klippa i väldigt högt gräs om jag ställer upp maskinen på högt frigående läge. Någon dag senare kan jag sänka maskinen till lagom nivå och klippa som vanligt.
Vilken Klippo modell har du? 5HK låter kraftigt och bra. Den starkaste Klippo'n idag, bland mulcher varianterna då, har 2,8kW effekt. 5HK är cirka 3,7kW, så jag antar att du har en äldre, starkare, modell?
 
M
Martin_B skrev:
Vilken Klippo modell har du? 5HK låter kraftigt och bra. Den starkaste Klippo'n idag, bland mulcher varianterna då, har 2,8kW effekt. 5HK är cirka 3,7kW, så jag antar att du har en äldre, starkare, modell?
Det är en Klippo Brilliant med uppsamlare. klippo_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
klippo_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar som att Cobra S är efterföljaren som säljs numera. Cobra har framhjulsdrift, om du föredrar det. Bakhjulsdriften är rätt smidig i backar om uppsamlaren är tung med blött gräs :)
 
Numera får man inte uppge motorns toppeffekt utan den effekt som utvecklas under normal kontinuerlig användning. Det ser man drabbade B&S-motorerna mer än tex Honda. Skillnaden mot de gamla siffrorna blev större. Vilket man även märker vid användning.
Men som med andra amerikanska grejor får man ju "value for money".
Jag föredrar livscykelkostnad, prestanda och kvalitetskänsla.
 
M
Ja, det kan nog stämma. Motorn går ju inte mycket över tomgång - om öppnar höljet och drar i förgasaren kan du ju 5dubbla varvtalet - lär dock inte vara så bra endast med luftkylning. Däremot så öppnar ju förgasaren mer automatiskt om motorn går trögt, så vid högt gräs kanske högre effekt tas ut än vid normal klippning.
 
Martin_B
Aha, det var en äldre modell, därför jag ej hittade den. Tack för tipset dock! :)
 
Fick hem Vikingen idag. Testade att klippa en av gräsytorna vi har. Har regnat hela dagen så gräset var plaskvått.
Gräsklipparen har fyra höjdlägen, från 5cm till 15.5cm. Testade att klippa med 2,3 och 4. Inte det lägsta alltså.
Vet inte styrkan på motorn just nu, men den räckte gott och väl till, den driver bakhjulen och slänter, backar osv är inga problem att ta sig upp för, den bara puffade på som det var slätmark.
Det blöta gräset var inga problem, lite att motorn saktade ner när jag körde näst längst ner, men det hörde till ovanligheten.
Inget gräs vek ner sig innan det blev klippt, så den tar mycket högt gräs utan problem. Gräset var mellan 15-30cm ungefär.

ImageUploadedByByggahus.se1369843753.339620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1369843771.584551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1369843789.349164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1369843807.067583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det framgår lite av bilderna hur resultatet blev. Där gräset är vikt, var där hjulen gick. Körde jag ett varv till, klippte den även det.
 
Har en klippo med quantum 35-motor (2,6kw?). Har den i sommarstugan och det brukar vara rejält högt gräs, kanske 20-30 cm. Går väl sådär .. man får klippa en meter, backa och klippa igen på högsta läget. Gräset lägger sig som sagt ner, plus att motorn sackar. Handtaget har knäckts för man måste putta på så mycket. Skulle satsa på åkgräsklippare om jag hade råd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.