Jag har bestämt mig för att installera en diskmaskin i lägenheten då sambon klagar alldeles för mycket på min dåliga handdiskning. Jag är helt hopplös när det gäller praktiska göromål så jag kommer att behöva anlita hantverkare.

Dock vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja då jag inte vet exakt vad som behövs. Såhär ser det ut under bänken idag: http://bayimg.com/HAMedAAEo

Det är i utrymmet till vänster som jag planerar installera diskmaskinen. Det är 82 cm högt, 49,5 centimeter brett och 60,5 centimeter djupt så mina valmöjligheter är högst begränsade när det gäller maskinmodell men jag har hittat den här hos Elon som ser ut att passa: http://www.elon.se/produkt/103704

Så, i vilken ände ska jag börja? Som ni ser saknas framdragen el. Ska jag kontakta elektriker först eller rörmokaren? Vilka VVS-arbeten kommer att behöva utföras innan jag beställer maskin och installation?
 
A) Välkommen till Bygga Hus-forumet UUUUUU!

B)
Det finns många smala diskmaskiner att välja bland. Den du länkar till är nog jättebra, men samtidigt den dyraste.

C)
Det ser ut som om du har väldigt gammalt gjutjärnsavlopp/vattenlås.
Det behöver bytas så du kan leda ut avloppsvattnet från disken.

D)
Du behöver tillopp för vatten, och en avstängningskran (lagkrav).
Enklast och snyggast är nog att byta diskbänksblandaren till en med integrerad diskmaskinsanslutning och avstängningskran.

E)
Elen måste dras fram av en elektriker. Det kan kanske tas från befintlig elinstallation, alternativt dras ny el från elcentralen.

Så du behöver en rörmokare och en elektriker.

Betr. C) och D) så kan det lösas enklare, inte lika snyggt, men billigare med avlopp ut i sköljlådan och vatten från kallvattenledningen med en kran under diskbänken.
 
  • Gilla
UUUUUU
  • Laddar…
Tack för ett bra och informativt svar! Kul att du tar dig tid att hjälpa till.

Vet du vart jag kan se exempelbild på hur en lösning utan byte av blandare ser ut? Det är nämligen så att jag för bara ett år sedan blev tvungen att byta blandare och dum som jag var så tog jag en utan avstängningskran. Det var ingen dyr historia så det är knappast någon katastrof om jag får byta den igen. Känns bara tråkigt.
 
M
Vi har en Bosch, nästan som den här http://www.elon.se/produkt/103057. Vår har aquastop, dvs an anordning som gör att vatten inte kan stå och spruta ut om maskinen pajjar. Maskinen har fungerat mycket bra i många år =)

Angående elen, så har iaf vår maskin vanlig stickpropp, så ingen elektriker behövdes då det fanns ett uttag i närheten.
 
Om det är en hyresrätt så måste du kolla med värden att det är ok. I så fall är svaret oftast att du ska kunna återställa när du flyttar.
 
UUUUUU skrev:
Tack för ett bra och informativt svar! Kul att du tar dig tid att hjälpa till.

Vet du vart jag kan se exempelbild på hur en lösning utan byte av blandare ser ut? Det är nämligen så att jag för bara ett år sedan blev tvungen att byta blandare och dum som jag var så tog jag en utan avstängningskran. Det var ingen dyr historia så det är knappast någon katastrof om jag får byta den igen. Känns bara tråkigt.
En dyr-variant är denna, med en separat kran ovanpå diskbänken. Men det sparar inte så många kronor jämfört med att byta blandaren.
6458_1.jpg
http://www.rinkabyror.se/artikel/ma-classic-koksblandare-krom/

Men vad jag egentligen tänkte på var en enkel kran under diskbänken, alldeles innanför den vänstra luckan.
Man drar alltså fram röret under diskbänken till framkant diskbänk och sätter en kulventil där.
Det bör kunna gälla som lättåtkomligt.
Huruvida man skall stänga kranen efter varje disk eller inte finns det två skolor om, som du förstår av Micke64 :)
Vi gjorde det aldrig när vi hade denna lösning i det förra huset.
Och en utkastare i slasken är en enkel grej som inte bör kosta många kronor.
 
KnockOnWood skrev:
Man drar alltså fram röret under diskbänken till framkant diskbänk och sätter en kulventil där.
Det bör kunna gälla som lättåtkomligt.
Såvitt jag vet får den inte sitta i skåpet.
KnockOnWood skrev:
Och en utkastare i slasken är en enkel grej som inte bör kosta många kronor.
Vi hade så i förra lägenheten. Nackdelen är att det låter ganska mycket när maskinen tömmer.
 
Nyfniken skrev:
Såvitt jag vet får den inte sitta i skåpet.

Vi hade så i förra lägenheten. Nackdelen är att det låter ganska mycket när maskinen tömmer.
Visst, det hörs. I köket.
Och det är cirka 45 sekunder per disk.
Kan vara värt att stå ut med om man sparar en tusenlapp eller två.
Så hade jag det i tolv år och jag överlevde.

När det gäller placeringen av avstängningskran är väl varken du eller jag något sanningsvittne ;)
Något VVS-proffs som kan slita tvisten?
 
KnockOnWood skrev:
Visst, det hörs. I köket.
Och det är cirka 45 sekunder per disk.
Kan vara värt att stå ut med om man sparar en tusenlapp eller två.
Så hade jag det i tolv år och jag överlevde.

När det gäller placeringen av avstängningskran är väl varken du eller jag något sanningsvittne ;)
Något VVS-proffs som kan slita tvisten?
Enligt säker vatten så ska vattenanslutning till diskmaskin ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk. Så nyfniken har helt rätt i detta fallet, det är inte godkänt med endast en kulventil i skåpet.

Däremot är det sedan länge omtvistat huruvida elektriska avstängningar som Damixa eller diskmaskinernas egna så som aquashop mfl kan anses uppfylla kraven. I teorin skulle jag säga att kraven inte uppfylls då det krävs just en avstängningsventil ovan bänk, i praktiken är detta dock inget försäkringsbolag som försökt hävda ännu, men man ska aldrig säga aldrig ;)
 
M
Säker vatten är väl ingen lag, utan en branschrekommendation!
 
Nej då det är ingen lag, däremot ett villkor hos alla svenska försäkringsbolag.

Surt att få en vattenskada och då ha gett försäkringsbolaget ett enkelt sätt att neka eller jämka skada. Än mer surt i en lägenhet där man kan anses med oaktsamhet ha vållat annan skada = uppfyllt rekvisiten för skadestånd enligt skadeståndslagen.
 
Slutsats: Byt blandare.

Då blir det inga extra installationskostnader, som med de andra alternativen.
Och det blir bäst och snyggast installation.

Men jag tycker inte du skall behöva byta vattenlås mm.
Snacka med rörmokaren!
 
Lolle skrev:
Nej då det är ingen lag, däremot ett villkor hos alla svenska försäkringsbolag.

Surt att få en vattenskada och då ha gett försäkringsbolaget ett enkelt sätt att neka eller jämka skada. Än mer surt i en lägenhet där man kan anses med oaktsamhet ha vållat annan skada = uppfyllt rekvisiten för skadestånd enligt skadeståndslagen.
Gäller regeln vid:
nyinstallation?
Maskinbyte?
Här o nu för alla?

Jag vet att den finns och själv bytte jag i samband med ett blandarbyte även om jag synnerligen sällan använder den.
 
Det är väl mänskliga faktorn som avgör om man stänger av kranen.Då spelar det väl ingen roll om den sitter över eller under diskbänken.
 
Taxen skrev:
Det är väl mänskliga faktorn som avgör om man stänger av kranen.Då spelar det väl ingen roll om den sitter över eller under diskbänken.
Ja men någonstans sätter man en branschnorm och för att sätta en markering så skrevs det först i Säker vatten in att det ska finnas en lätt åtkomlig avstängningsventil. Det visade sig senare att de flesta tolkade detta som en vanlig kulventil under diskbänken så för att förtydliga ändrades skrivelsen till lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk.

Tyvärr är det inte all som använder den ändå men med en kulventil bakom sopåtervinning mm lär den endast ha använts vid blandarbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.