Hej!
Jag håller på och försöker knåpa ihop en planlösning till en framtida tillbyggnad. Tanken är att denna ska vara i två plan och jag måste ju på något sätt få in en trappa, men hittar ingen bra info om hur stort utrymme som krävs för detta och hur man ska tänka. Egentligen spelar inte typ av trappa så stor roll, bara jag har några mått att utgå ifrån, men helst skulle jag vilja ha en trappa som mynnar rakt på den övre våningen, dvs om den ska svänga ska den göra det på det nedre planet. Möjligt?

Så, någon som vet hur man planerar in en trappa? Hur stort "hål" i taket/golvet måste man ha? Hur mycket utrymme på nedre våningen? Hur mycket på övre? Hade väl tänkt ha en 240 cm i takhöjd och ca 90-100 cm breda trappsteg.
 
När vi bytte trappa hittade jag många bra guider. Kolla tex på Drömtrappans hemsida.
 
Anna_H skrev:
När vi bytte trappa hittade jag många bra guider. Kolla tex på Drömtrappans hemsida.
Tack för svaret!
Jag tittade där, men sidan som de länkar till hur man ska tänka kring mått "existerar inte". Alla andra sådana guider jag hittat förutsätter att man just byter trappa och redan har måtten där trappan ska passa in.
 
D09
Tips är att fundera ut vilken typ av trappa, typ rak upp till avsats och därefter rak upp till nästa.

Jag byggde en sån själv och det var inte så svårt som jag trodde det skulle vara, gjorde iofs den enkel / stängd.

Finns som tidigare nämnt formler hur man får en bekväm trappa.

Fundera på hur mycket yta du kan avsätta, krasst, ju mer yta, ju bekvämare trappa.
 
D09
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808

Här hittar du info som jag tyckte var nyttig när jag formade min trappa gällande stegdjup och höjder.

Sen beror det ju på vad du ska ha för någon trappa.

Jag rekommenderar om du kan minst 100 cm bredd per gång, gärna lite mer på avsatsyta om du har sådan osv
Blir inte kul om man ska bära upp skrymmande möbler annars... :)
 
Titta på deras lathund så bör du kunna få fram de mått du söker.

http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=71

Om ni gör en U-formad trappa med stigningen på y-delen från yttervägg mot takets nock så missar ni i princip endast golvyta där du normalt har kattvind mao minimalt med spill av brukbar golvyta på övervåningen.
 
D09
Tips är att rita en skalenig ritning med papper och penna, rita ut t ex en rak trappa och sedan mät från varje trappsteg och upp så man inte slår i huvet, vet inte om det finns krav på höjder men om man har samma höjd som en dörr borde det vara lugnt?
 
Tack för alla svar! Ska kika lite nu och se om jag blir något klokare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.