Hej!

Jag har haft ett litet torp i många år, men det har rätt så enkel standard. Nu har jag tänkt att, på sikt, modernisera det. Budgeten är c:a 100.000 kr nu till att börja med, mer senare, men helst billigare. Nu behöver jag några råd. Helst vill jag klara att göra allt själv för att spara pengar och jag är rätt så ovan vid sånt här. men är inte helt opraktisk. Och jag vet inte hur var jag ska börja. Vi är tre personer.

Jag har tre saker som jag hoppas kunna förbättra.

Toalett inne istället för dasset: Jag har funderat på frystoalett. Är det svårt att sätta in själv? Drar den mycket el?

Vatten inne: Jag har en brunn med väldigt fint vatten, men jag vill ha in vattnet i köket. Första året räcker med kran inne. Huset ligger på en kulle så det behöver komma upp några meter.

Isolering av oisolerat rum: Torpet är från en bit in på nittonhundratalet och har ett rum uppe och ett nere. Utanför rummet uppe finns ett rum med fin träpanel, men som inte är isolerat. Jag har för mig att det finns enklare plattor av något slag som man kan spika upp för isolering.

Har ni några andra tips?
 
Frystoan lär inte behöva mer än ett vägguttag, så det är det enklaste av de tre.

Hur många höjdmeter är det mellan vattenyta och huset? Om det är ett ensiffrigt antal går det att ha en pump inomhus. Är det mer måste du ha en pump i brunnen eller i alla fall under husets nivå. Om du drar in rinnande vatten i huset så ökar även kraven på avloppet. Där kan det bli en del pengar.

En bit in på nittonhundratalet använde man ofta treetex för att isolera sommarstugor. Dessa skivor kan beskrivas som enkla plattor man spikar upp. Dessa förbättrar situationen avsevärt om du har en tunn och helt oisolerad brädvägg, men idag skulle nog ingen klassa ett rum som isolerat för att det sitter treetex på väggen. Isolering kräver tjocklek.
 
Jag uppskattar nog höjden till 8-9 meter. Hade nog trott att det hade behövts en pump i brunnen, men en pump inomhus låter ju bra om det skulle gå.

Tack så mycket.

Misstänker att avlopp kan bli rejält dyrt och har tänkt att skaffa det, men hade hoppats att kunna vänta något år med det. Får kolla upp reglerna i kommunen vilket avlopp man kan ha om man inte har vattentoalett.

Kan man sätta upp "riktig" isolering själv (för en normalhändig) eller krävs hantverkare? Har lite dålig erfarenhet av sådana och misstänker att det kan dra iväg riktigt mycket om man behöver anlita någon.
 
  • Gilla
G Ekvall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.