R
Hej,

VI står inför att ordna med badrummen som idag har heltäckande våtrumsmatta (huset är från 1990). Att kakla badrummen är inte att tänka på med tanke på vad de kostar att anlita hantverkare. Har tidigare sett märket fibo trespo som ska vara hela skivor som man själv får montera. Har någon erfarenhet av detta? och finns de andra tillverkare än fibo trespo som Bauhaus säljer med samma koncept? Vilka är bättre o sämre?
 
Problemet med Fibo-Trespo är väl att golvet ändå måste fixas på sedvanligt sätt, och det är den dyra biten. Dessutom är inte skivorna gratis direkt. Skivorna kostar typ 450 kr/kvm medan vitt kakel kostar 60 kr plus någon tjuga för tätskikt, fog och fix.

Jag själv ska ändå använda Trespo-skivorna på lilla toaletten för att slippa regla upp och rensa väggarna från gamla tapeter. Dessutom verkar det gå fort och enkelt att skruva upp skivorna och på toaletten finns ingen golvbrunn som krånglar till golvet.
 
R
Hej,
Men om jag idag har godkänd våtrumsmatta på golv och väggar så kan jag väl ändå behålla golvet som det är idag?
 
Jag gjorde mitt badrum med Fibo Trespo för ett år sedan och är mycket nöjd och det lätt att hålla rent.
I mitt fall så ville jag att avloppet skulle följa aktuella regler (mitt hus är åxo byggt 1990) och sen gick inte befintlig matta upp tillräckligt högt enligt Fibo Trespo rekommendationer.

Jag lät proffs lägga in ny matta och avlopp, det går inte heller att byta det efteråt om man vill följa rekommendationerna.

Jag trodde att de bara skulle byta golvbrunn men de sågade upp golvet och gjorde förstärkninga till den nya, så mycket har reglerna ändrat sig sedan 1990.

Om du nappar på skivorna titta på videon på deras sida och instruktionerna MYCKET NOGRANNT.
/Conny
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
Hej,
Men om jag idag har godkänd våtrumsmatta på golv och väggar så kan jag väl ändå behålla golvet som det är idag?
Då våtrum i försäkringsvillkoren ses som en helhet så kommer försäkringbolaget att se badrummet som utfört vid den äldsta utförda beståndsdelen.

Är golvbrunnen provad enligt ss-en 1253 så är den förvisso godkänd än idag men våtrummet kommer anses vara utfört 1990. Det är lite gränsfall då de nya brunnarna kom just 1990 och det blev lite fel i vissa leveranser visade det sig efteråt så en del har ända fram till 1991 fått gammal brunn.

Väljer du att behålla mattan och får en våtrumsskada så kan din försäkring gälla om brunnen har korrekt anslutning mot plastmattan (fläns eller klämring) men med fullt åldersavdrag då badrummet kommer anses vara 23 år gammal. Trolig skadeersättning är då 20 % av skadekostnaden eller ingen ersättning alls om man anser att golvet gör att badrummet är helt utdömt.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
R
Men jag fattar inte, jag har idag ett badrum med heltäckande våtrumsmatta på både golv och väggar upp till taket. Besiktningsmannen som besiktigade huset innan vi köpte det hade ingen anmärkning på badrummen och de är väl då godkända enligt 90-talet badrumsregler. Om jag då sätter upp Fibo Trespo på väggarna och senare får en fuktskada o golvbrunnen, hur kan det då bli problem med försäkringsbolaget?
Eller menar ni att om man sätter upp Fibo Trespo på väggarna så anser man badrummet vara färdigstället "2013" och då är inte mina golvbrunnar godkända enligt dagens regler?
 
Redigerat:
Nej då är badrummet fullt ut godkänt (vilket sällan en besiktningsman vid överlåtelsebesiktning kan bedöma) enligt de regler som gällde det året installationen utfördes så är det ok.

Däremot blir det då så att badrummet bedöms vara 23 år i dagens läge och åldersavdraget är då i bästa fall 65 % enligt försäkringsvillkoren men mer troligen 80 % eller 100 %. Så får du en vattenskada så blir det ändå bara småpengar för själva badrummet eftersom det anses vara så gammalt.
 
R
ok, men det avdraget gör de väl om jag får en vattenskada idag med? Eller menar du att om de pajjar efter att jag satt upp Fibo Trespo så får jag inte ersättning för fibo trespo skivorna?
 
Ja de gör samma avdrag idag det har du helt rätt i. Men nackdelen du får är just att de ser våtrum som en helhet så du får ett högt avdrag på dina nya väggar och ev badrumsmöbler mm vilket kanske kan kännas surt vid en ev skada.

Kostnaden för en ny plastmatta är i dagens läge med ROT inte särskilt hög så jag hade själv utan tvekan bytt ut en över 20 år gammal matta. Men det är en smaksak.

Skulle tippa på att en lösning med plastmatta på golv och antingen målat tätskikt eller plastmatta på vägg blir nästan samma pengar som bara fibo-trespo till väggarna särskilt om du skulle räkna in eget arbete för att montera fibo-trespo:t.
 
R
okej, då förstår jag. Men är fibo trespo de enda som erbjuder sådant här, finns de ingen konkurrens?
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.