Micke64 skrev:
Asbest fara är de långa, men smala fibrerna. De är för långa för att kroppens antikroppar helt ska kunna kapsla in dem. Det sticker alltså ut fibrer som fortsätter att irritera omkringliggande celler/vävnad, vilket kan göra dig allvarligt sjuk efter lång tid. Fibrerna bryts inte ner utan blir kvar i kroppen.

Asbest är sk nanofibrer, så de passerar förmodligen ganska lätt genom vanliga dammfilter. Se till att ha vettigt andningsskydd som kan filtrera dessa partiklar med säkerhet!

Varför stänger du inte alla dörrar, stäng ventilationen och öppna fönsterna fullt! Låt dammet lägga sig och tvätta av allt som föreslagits tidigare! Du vill inte skapa något sug som drar ut dammet i resten av huset!

Någon kan kanske tycka att det är så liten fara osv - men varför ska du chansa!
Jag har öppnat fönstret i det rummet och skapat ett undertyck med hjälp av en fläkt som står utanför fönstret med rör in i mitten på rummet, så där sugs bara luft ut från det rummet nu. Stängde dörren och ftxen är nu igång för fullt för att ventilera resten av huset ifall något har hittat ut där. Får köpa ordentlig mask och sticka in där och våttorka allt på måndag.
Tack alla för svar, snackade även med en kompis som fick mig att känna mig lugn.

Jag kapade som sagt bara 2dm av en skiva och teoretiskt så är bara 2cm (10%) av den ren asbest, uppskattar att 90% av allt damm hamnade utanför fönstret och 10% letade sig in i dammolnet inomhus. Så runt 2mm ren asbest kan ha hamnat inne, och då borde nästan inget ha hittat ut utanför det rummet då dörren nästan va stäng (bara en kabel till kapen i springan). Och dammsugaren har bara gått utanför rummet där det fanns lite fint tegeldamm på golvet, jag hade kapat massa tegel innan jag kom till eterniten så det dammade bra och länge innan dess.
Jag tror att jag helt enkelt glömmer bort att jag kapade en bit eternit, våttorkar så gott det går och sen sover gott på nätterna. :D
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Är det en gammal fasad av eternit under teglet?
 
öringen skrev:
Är det en gammal fasad av eternit under teglet?
Stämmer bra.
 
Det viktigaste är att se till att din dotter inte blir rökare. Att bli utsatt för asbest vid ett enstaka tillfälle som nu innebär en liten, liten ökad risk. För rökare är risken minst 20 gånger högre.
 
rodak skrev:
Stämmer bra.
ok. Har likadant på mitt hus nämligen. Trodde vårt hus var ganska ensamt om att ha en sådan lösning men det verkar finnas fler hus där gammal eternitfasad sitter kvar under.
Kan meddela att jag genomlidit samma ångest som du gör nu...
 
öringen skrev:
ok. Har likadant på mitt hus nämligen. Trodde vårt hus var ganska ensamt om att ha en sådan lösning men det verkar finnas fler hus där gammal eternitfasad sitter kvar under.
Kan meddela att jag genomlidit samma ångest som du gör nu...
Tråkigt att höra, men hur gjorde du? Sprängde bort rummet och eldade upp allt där inne?
Eller rengjorde och levde vidare? Hur gjorde du rent isåfall?
 
Har inte direkt sågat i det men har varit tvungen att knacka bort några bitar för att får dit bleck, foder osv. Har vid de tillfällena våttorkat och vädrad med korsdrag i hela huset. Dock har jag aldrig rivit i det så att det varit öppet in i huset, men man kan ju ana att det kanske slunkit in lite dam nånstans ändå.
 
Eftersom Eternit, så länge man inte rör det, är ett oerhört bra fasadmaterial, tåligt och med bra (med den tidens mått) isolationsförmåga, så är det en rätt vanlig lösning att låta det sitta kvar under ny panel när man vill modernisera. Om man tar bort det åker man ofta på att tilläggsisolera istället, eller byta ut ytterligare fasadlager, då originalpanelen ofta sitter kvar under också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.