M J skrev:
Minns att frågan ställts tidigare i tråden men minns inte något svar:

När jag kör klippningen manuellt utan tidsfönster, dvs trycker på "klipp" så kör den igång och klipper gräsmattan och slutar inte förrän den är klar med hela, vilket tar några timmar. ... hur gör den om tidsfönstret inte är tillräckligt för en hel klippning, avslutar nästa gång eller börjar om på en ny klippning varje nytt tidsfönster?
Den har troligast tidsfönster enbart för att begränsa körtiden. Jag har inga scheman inlagda och om jag stannar en manuell körning så fortsätter den med att skriva "Eftersom inga tidsfönster angivits så skall jag: Klippa eller Gå till basen ?".
 
M J skrev:
Minns att frågan ställts tidigare i tråden men minns inte något svar:

När jag kör klippningen manuellt utan tidsfönster, dvs trycker på "klipp" så kör den igång och klipper gräsmattan och slutar inte förrän den är klar med hela, vilket tar några timmar. Då säger den i fönstret att den är färdig och åker tillbaka till laddaren för att parkera sig. Men hur gör den vid inprogrammerade tidsfönster den ska klippa i? Klipper den då "i loop" så att den börjar om med en ny klippning så fort den är klar med hela och håller på så så länge tidsfönstret gäller? Eller håller den på tills den är klar då också och parkerar sig innan "tiden är ute", vilket i så fall förutsätter att tidsfönstret är långt nog för att hinna med hela? Och om den i så fall gör så, hur gör den om tidsfönstret inte är tillräckligt för en hel klippning, avslutar nästa gång eller börjar om på en ny klippning varje nytt tidsfönster?
Kan tillägga att jag testade tidsfönster idag, men att jag inte var nöjd med resultatet då den inte klippt överallt. Så då tryckte jag igång den manuellt utanför tidfönstret som jag brukar göra och den gav sig ut som vanligt, men höll då bara på i 10-15 minuter innan den deklarerade att den var färdig och åkte tillbaka och parkerade sig. Nu tog den bara de bitarna den hade kvar som den inte hann med i tidsfönstret och inget annat. Så hur den gör vid manuell körning är jag helt klar över, det är just hur den gör när man bara kör i tidsfönster jag undrar över.
 
Och ytterligare en fundering inom samma område: Hur länge memorerar den var den avslutade en pågående klippning? Menar, att om den får stå en vecka innan man fortsätter så är hela gräsmattan jämnlång igen. Är det kanske per dygn och att den sedan börjar på ny kula? Borde vara en tidsperiod innan den "nollar sig" i alla fall. Och vidare, hur "nollar" man en pågående men inte avslutad klippning, så att den påbörjar en hel ny klippning istället för att fortsätta på den förra om inte den avslutades?
 
Waxinator skrev:
Klipparen förbrukar 108 Watt vid laddning. Basstationen med slinga drar cirka 26 Watt när klipparen är ute och cirka 2W parkerad.
Nätenheten är kall runtom även under laddningen.
Förbrukar den 108Wh vid laddning eller har den ett effektbehov av 108W vid laddning?
 
M J skrev:
Och ytterligare en fundering inom samma område: Hur länge memorerar den var den avslutade en pågående klippning? Menar, att om den får stå en vecka innan man fortsätter så är hela gräsmattan jämnlång igen. Är det kanske per dygn och att den sedan börjar på ny kula? Borde vara en tidsperiod innan den "nollar sig" i alla fall. Och vidare, hur "nollar" man en pågående men inte avslutad klippning, så att den påbörjar en hel ny klippning istället för att fortsätta på den förra om inte den avslutades?
Jag vet inte hur Bosch programerare har tänkt, men de har delat in tomten i klippfält och sett till att alla fält blivit klippta innan totala körningen ansets slutförd. Vid manuell körning så går klipparen ut och in för laddning och kartuppdatering tills hela området är klart. Med schemaläggning körs denna klippning under begränsade tider/dagar och först när hela området är klart kommer nästa manuella eller schemalagda tid att påbörja ett nytt pass.

P.S. :confused: Jag ser till min fasa att där finns fem schema men man bara använda ett i taget. Detta innebär att endast en dag i veckan kan köras med schema (00 - 23). Det gäller alltså att inte ha för stora gräsmattor...

Om du vill nolla körningen så måste du ta bort kartan och kartera på nytt. Om den står en vecka så vill du fortfarande ha alla klippfälten gjorda oavsett i vilken ordning de tas.
Nimajneb skrev:
Förbrukar den 108Wh vid laddning eller har den ett effektbehov av 108W vid laddning?
Den förbrukade 108W extra ur vägguttaget när den laddade. Jag behöver en annan mätare för att mäta totala effektbehovet (kWh) för en körning + laddning.
 
Redigerat:
Munkedal skrev:
Hej! det vet man inte, om du frågar säljaren vad det är för version så vet de inte detta inte heller något annat än det du själv kan läsa på nätet. De är ju bara "expediter" !

De försökte lura på mig en Indego från 2012 med version 5.7 den var jag idag hos CHEAPY och reklamerade med krav på att få den maskin jag begärt Version 5.8 tillverkad 2013.

Får se hur det går, expediterna vågade inte lova någonting, skulle prata med cheferna på måndag.:confused:
Nu vet jag inte vilken butik du handlat via. Enligt hemsidan så stod det under kampanjveckorna att de levererar 2013 års modell. Nu är det borttaget (men jag har screenshot på det). Men är det inhandlat då, så kan man allt hävda att få en 2013 maskin.
http://www.cheapy.se/webapp/wcs/sto...led&coSearchSkuEnabled=true&searchTerm=indego
 
Ska man ladda klipparen innan man kopplar in den i slingan så batteriet har laddning för att utföra karteringen ? Klipparen har ju stått i lådan en tid i butik/på lager säkerligen först.
 
mortimer skrev:
Ska man ladda klipparen innan man kopplar in den i slingan så batteriet har laddning för att utföra karteringen ? Klipparen har ju stått i lådan en tid i butik/på lager säkerligen först.
Koppla in slingan i basstationen, koppla på spänningen och se den gröna lysdioden.
Skjut in klipparen i stationen och vänta på att den startar upp (eller tryck en knapp).
Gör grundläggande inställningar som den frågar efter.
Du har sedan en batteri indikator som visar om batteriet är laddat. Halv stapel räcker för kantering.
 
Halloj!

Får följande meddelande när det skall karteras efter installation:
"För låg bateriladdning eller temeraturen ej inom område"

Det är ca 20 grader varmt, så det borde inte vara problemet. Nu står maskinen iallafall å laddar i all evighet. Skulle det inte ta typ en timme eller så? Hur lång tid skall det ta? Har hållit på i 5 timmar nu å misstänker att nåt är knas. Eller?
 
pallen skrev:
... Får följande meddelande när det skall karteras efter installation:
"För låg bateriladdning eller temeraturen ej inom område" ...
För mig räckte det med en halvtimma vid installationen (glömde först röda startnyckeln undertill).
Har du grön lampa på basstationen ? (så den har spänning och godkänd slinga)
Har du laddnings indikatorn vandrande på roboten ?
 
Waxinator skrev:
För mig räckte det med en halvtimma vid installationen (glömde först röda startnyckeln undertill).
Har du grön lampa på basstationen ? (så den har spänning och godkänd slinga)
Har du laddnings indikatorn vandrande på roboten ?

Ja * 3,
* grön lampa, stadigt sken
* laddningsindikator "pulserar"
* glömd startnyckel här med, men nu på plats. :)

Ser också satellitsymbol i displayen.

Har testat att återställa till fabriksinställningar, utan nytta som det verkar. :(
 
M J skrev:
Minns att frågan ställts tidigare i tråden men minns inte något svar:

När jag kör klippningen manuellt utan tidsfönster, dvs trycker på "klipp" så kör den igång och klipper gräsmattan och slutar inte förrän den är klar med hela, vilket tar några timmar. Då säger den i fönstret att den är färdig och åker tillbaka till laddaren för att parkera sig. Men hur gör den vid inprogrammerade tidsfönster den ska klippa i? Klipper den då "i loop" så att den börjar om med en ny klippning så fort den är klar med hela och håller på så så länge tidsfönstret gäller? Eller håller den på tills den är klar då också och parkerar sig innan "tiden är ute", vilket i så fall förutsätter att tidsfönstret är långt nog för att hinna med hela? Och om den i så fall gör så, hur gör den om tidsfönstret inte är tillräckligt för en hel klippning, avslutar nästa gång eller börjar om på en ny klippning varje nytt tidsfönster?
Har sett att min fortsätter där den slutade sist när den går efter tidschema.
 
pallen skrev:
... glömd startnyckel här med, men nu på plats. :) ...
Bara att vänta en stund extra då och sedan väcka roboten med en knapptryckning.
Meny - Inställningar - Klippar inställningar - Rensa kartor - Kartera.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Koppla in slingan i basstationen, koppla på spänningen och se den gröna lysdioden.
Skjut in klipparen i stationen och vänta på att den startar upp (eller tryck en knapp).
Gör grundläggande inställningar som den frågar efter.
Du har sedan en batteri indikator som visar om batteriet är laddat. Halv stapel räcker för kantering.
Okej, jag förstår. Slingan på ca 230m är dragen idag och platsen för laddningsstationen är förberedd. Har även slipat knivarna som var väldigt trubbiga. Tog 5h effektiv tid att dra slingan runt tomten, var inte det roligaste för ryggen. Imorgon EM blir det driftsättning. Ska fästa kabeln på undersidan med någon form av tejp också. Horisontella pinnarna för framhjulen gled lätt utan smörjning. Elen ska dras imorgon också dessinnan.
Har en raksträcka på 160cm på inkörningssidan av basstationen och 130 på baksidan. Fungerar det tro eller är det lite snålt ?
 
  • Gilla
puttman
  • Laddar…
mortimer skrev:
... Har en raksträcka på 160cm på inkörningssidan av basstationen och 130 på baksidan. Fungerar det tro eller är det lite snålt ?
Jag hade 100 på framsidan (och 170 cm på baksidan) vilket resulterade i felmeddelande ( #1700 ) i slutet av karteringen. Bättre med extra längd (min 2m) på framsidan av stationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.