Hej,

Köpte vår "nya" 2012 Kia ceed crdi sw för ett par veckor sedan. Det första vi får gör är att lämna in den på service.
Jag bor i alingsås, men kan tänka mig att åka en bit för att hitta ett bra serviceställe.
Mitt problem är att jag förlorat ett stämband pga sjukdom och har svårt att göra mig hörd via tele. Och av de återförsäljare/verkstäder jag kontaktat så har bara en hört av sig via mail...
Nu är det bar 500 mil kvar till servicen och milen rinner iväg snabbt.
Har ni några tips på bra och billiga ställen i regionen?
Det pris jag fick från hedin bil i alingsås var strax över 6000:-!! För OLJA/FILTERBYTE,LUFTFILTER,BRÄNSLEFILTER,BROMSVÄTSKEBYTE,POLLENFILTER

Det där tycker jag lät väldigt dyrt!
Någon som har något ställe ni tycker jag kan vända mig till, som kan ha en vettigare prissättning?

De har förresten backat vad det gäller att bara kia verkstäder får utföra servicen. Nu låter det så här:
"För att nybilsgarantin ska gälla så måste all service utföras av auktoriserade Kia-verkstäder eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden, dvs från första servicetillfället. "
"De reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad måste verkstaden kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden"


Frågan är också om man vågar serva någon annanstans än på deras verkstäder... Känns som att de väldigt lätt kan hitta fel som frigör dem från att bibehålla sin 7 års nybilsgaranti.

Mvh

Stefan
 
Nu är jag lite partisk eftersom det är en bekant till mig som driver verkstaden men jag vet att han konkurerar hårt med Hedin Trollhättan som ligger en mil bort. När jag kikade på att köpa Kia för ca ett år sedan så var hans priser ungefär hälften mot Hedins förbetalda "service-paket" för 3 år. Dom är f.ö auktoriserade av Kia. Ca. 1 timme från Alingsås

IA Bilservice
Tenggrenstorpsv. 16
462 56 Vänersborg

Tel:
0521-14 260

Epost:
info@iabilservice.se
 
Tack! Jag har mailat och kollat!
 
De tog 2000:- mindre, för samma service! Och de är också auktoriserade.
Fattar inte vad den stora prisskillnaden är? Det är ju samma serviceprotokoll oavsett vilken aukotoriserad firma man vänder sig till, eller?

Har kontaktat hedin bil igen, so ligger lokalt. Och bett dem förklara det höga priset (om man får något mer för dessa extra 2000:) alternativt att de får sänka priset.

Tack för tipset som sagt. Det tjänade jag 2000+ :)
 
Återkom gärna med deras svar, jag kan säga att dom inte hade någon bra förklaring till varför jag skulle köpa till deras förbetalda servicepaket för 3 år/ 6000 mil till den nya bilen när det kostade hälften hos konkurrenten och då kunde jag ju betala vid varje tillfälle.
Nu köpte jag ju iofs en Peugeot i slutändan.

Pengarna kan du ju använda till roligare saker som p-böter. ;-)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Jag gjorde en prisjämförelse ang byte vevhusventilation på min bil (ej kia) jag kollade med 2st märkesverkstäder i närliggande städer. Det skillde 5500kr på samma operation , den ena skulle ha 6500kr den andra 12000kr.
:x Och det var bara för reparationen och inte delarna.
Så jag säger Hedin tar nog högre pris för att dom känner sig stora och kan ta mer.
 
Dubbelkolla att de har eventuellt nya programvaror ochliknande till din bil. Har de inte det så kommer inte din nybilsgaranti att gälla.

En bekant som jobbar på Bosch Carservice säger att det är ett jävla gissel. Programvaran till EN bil kan ligga på 10 000:- Och då går det bara att använda till just den bilen den gången.

Så därför servar de bara bilar som är äldre än 2 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.