elmont skrev:
Ingen är väl så korkade att dom använder 1200 mm skivor när det finns 900 mm. I alla fall om man ska jobba ensammen ??
När jag snickrade sist var isoleringen anpassad för cc60 och då funkar ju bara 1200. Har inte besökt brädgården på ett tag så det kanska ändrats. Vad ska det bli av mänksligheten? Först försvann 50 kilos cementsäckarna och nu vill folk bara använda 90 cm-skivor. :)
 
När du ska så långa(!?) sträckor så kanske en Starke Arvid vagn eller nått för att rulla fram till snickeriet och sen en Gorilla gripare vidare in?

ELLER ett Gymkort ;-)
 
Masses skrev:
När du ska så långa(!?) sträckor så kanske en Starke Arvid vagn eller nått för att rulla fram till snickeriet och sen en Gorilla gripare vidare in?

ELLER ett Gymkort ;-)
Jo, jag har en vagn, orkar dock sällan plocka fram den för 1 skiva. Gymkort kan nog vara en idé dock;)
 
När jag var i Lysekil för några år sedan och hjälpte till att bygga en monstersilvägg till ett reningsverk som jag ritat, hade hantverkarna en enkel vagn, tänk dig en kort, bred U-profil med ett par, dvs 2 hjul och en axel, under. Funkade otroligt smidigt trots otroligt många kilo rostfritt på!
 
Mikael_L
Det borde finnas typ en säckakärra med hjulen ställda tvärs.
skiv-sakkakarra.JPG

Eller så borde någon uppfinna den, tycker jag.
 
Casca skrev:
Hört talas om gipsvagn? :)
[länk]
Är det inte en sådan som heter Starke Arvid, och som har nämnts flera gånger tidigare? Daniel skriver att han redan har en sådan, men att det är otymplig at ta fram när man skall flytta på en skiva.
 
Mikael_L skrev:
Det borde finnas typ en säckakärra med hjulen ställda tvärs.
[bild]

Eller så borde någon uppfinna den, tycker jag.

Eller så gjorde du det nu.....
Jag hade svetsat en båge i "färdriktningen" istället för 2 handtag....
 
Just en sådan i gul menade jag fast utan bågen och handtaget... Bra jobbat Bosse!
 
Kika in på Starke Arvids hemsida för inspiration till egenbyggen, de har nischat sig helt på "skivförflyttning"
 
Helioz skrev:
Kanske var myran du såg?
[länk]
Samma vagn finns hos orderinvest.se för en tredjedel av priset. Jag har en sån som jag kör fönster på. Den pallar mycket vikt har tom kört tunga lyftglidpartier som väger ca 250kg.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Jepp det var en sådan jag menade...
 
Idag har jag kört drygt 500kg i form av 42kgs MDF-skivor genom skivsågen, vilket fick mig att börja tänka på den här frågan igen. Det blir nog en gorilla gripper för mig i alla fall, det var ett antal tillfällen där den hade underlättat. Men den kommer att behöva kompletteras med en "vanlig" klassisk lyft som man har under skivan (ja, jag vet att jag skrev i trådstarten att jag inte ville ha dem....men nu har jag omvärderat;) ). Så då är frågan: Vilken är bäst? Viktigaste egenskaper i ordningsföljd: Skyddar skivan; Ergonomisk; Hållbar; Pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.