Ska bygga ett tak till mitt uterum som ska vara uppvärmt.
Det är ett pulpettak med 7graders lutning.
Har lite material som ligger och skräpar som jag tänkt använda upp.
Råspont samt cellplast

Takreglarna blir 45x220 limträ. Tänker ha mineralull isolering i mellan dessa och ett undertak.
Sedan råspont
Takpapp
50mm cellplast
Masonite remsa? (Något annat lämpligt för att få lite luftning och möjlighet för kondens att rinna?)
Falsad takplåt som man kan lägga själv. Lång skruv genom plåt och cellplast ner i råsponten.

Vad tror ni om detta upplägg?
Vill inte att taket ska bygga för mycket på höjden med att ha spikläkt ovan cellplasten.
 
Jag är inte helt hemma på den takplåt du nämner, men takplåt brukar skruvas med farmarskruv. Får du tillräcklig press på gummipackningen om det ligger cellplast och sviktar under?
 
Att använda cellplasten i hus över huvud taget skulle jag inte göra på grund utav brandrisken som det medför. Sen den falsad takplåt som man kan lägga själv är enkelfalsad och får läggas från 18 grader så på dit tak går inte det men du kan lägga dubbelfalsat takplåt men inget man kan göra själv.
 
Avemo skrev:
Jag är inte helt hemma på den takplåt du nämner, men takplåt brukar skruvas med farmarskruv. Får du tillräcklig press på gummipackningen om det ligger cellplast och sviktar under?
Nej det kanske inte blir bra. Får väl sätta spikläkt ovan cellplasten så jag har något stadigt att skruva plåten i.
 
johan ivarsson skrev:
Att använda cellplasten i hus över huvud taget skulle jag inte göra på grund utav brandrisken som det medför. Sen den falsad takplåt som man kan lägga själv är enkelfalsad och får läggas från 18 grader så på dit tak går inte det men du kan lägga dubbelfalsat takplåt men inget man kan göra själv.
Tack. Nu är det bara ett litet uterum på 3.5x6m och jag har lite cellplast liggandes jag skulle vilja använda upp.
Angående falsningen så tänkte jag att på detta lilla pulpettak så borde det funka. Kommer ha tät takpapp under så skulle något läcka in tar ju pappen det men det kanske är dumt att tänka så.

Kanske får köra på klickplåt istället
http://klickplat.se/produkter/takplat.html
 
Redigerat:
klickplåt är enkelfalsad också oavsett vad dom själv säger.
 
johan ivarsson skrev:
klickplåt är enkelfalsad också oavsett vad dom själv säger.
De själva säger minsta taklutning är 8°

Tror du det är givet att jag får problem med mitt lilla 3.5x6m breda tak?
 
Jag tror du kommer få problem och håller absolut inte med om att det går att lägga från 8 grader. Även om det skulle gå måste du falls nocken vilket du troligen inte klarar själv.
 
johan ivarsson skrev:
Jag tror du kommer få problem och håller absolut inte med om att det går att lägga från 8 grader. Även om det skulle gå måste du falls nocken vilket du troligen inte klarar själv.
Okej låter ju märkligt om de själva garanterar att det funkar med 8grader.
Har ingen nock har pulpettak
180px-Single_sloped_roof.jpg
 
Jaså det var pulpettak då läste jag fel Men enligt bygg amma får enkelfalsad bandtäckning får läggas från 18 grader var 14 grader innan men höjder när dom här färdiga blev populära så det måste finnas problem med dom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.