HansR skrev:
Du får maximalt ha en specifik energianvändning på 90 kWh per kvadratmeter och år om huset har ett uppvärmningssystem baserat på annat än el.
Betyder det att jag är fucked oavsett? Alltså att energianvändningen är för stor från början?? Exakt vilken siffra dividerade du med 170kvm?
 
Alltså blir inte klok på rubrikerna i Energiberäkningen. (Och varför börjar alla med E?)

Vad skiljer exempelvis:
"E ut värmesystem: 13822 kWh/år"
"E energianvändning värmesystem: 19588 kWh/år" ??

Och varför är "Specifika energianvändning 42,3 kWh/m2" är det bara vad värmepumpen ger då?
 
Davidw skrev:
Betyder det att jag är fucked oavsett? Alltså att energianvändningen är för stor från början?? Exakt vilken siffra dividerade du med 170kvm?
Jag använde siffran för värmesystemets energianvändning. Efter att ha funderat en stund så inser jag att FTX systemets besparing inte är medräknad så sannolikt är du inte körd men du måste få en beräkning baserad på det system du ska ha i huset.
 
HansR skrev:
Jag delade den energimängd som behövs för att värma huset utan värmepump med den area du uppgett. Du får maximalt ha en specifik energianvändning på 90 kWh per kvadratmeter och år om huset har ett uppvärmningssystem baserat på annat än el.
Men vad drog du bort för kilowatt för solfångarna och all daglig eldning??
 
Davidw skrev:
Men vad drog du bort för kilowatt för solfångarna och all daglig eldning??
Jag antog att du med solvärmesystemet skulle spara ca hälften av det årliga tappvarmvattenbehovet. Den dagliga eldningen skall ingå i byggnadens specifika energianvändning och således ej räknas av.
 
HansR skrev:
...men du måste få en beräkning baserad på det system du ska ha i huset.
Hur gör man det nåt man inte riktigt har bestämt modell och antal solfångare o så? Man höftar och beställer en ny sen igen? Typ:
FTX: Heru XX
Sol: 5 plana Lesol a 800 kW
Ved: Oliwia 14-15 kW till vatten 2-3 till luft
Kan skicka in nått sånt imorgon isåfall.
 
HansR skrev:
Den dagliga eldningen skall ingå i byggnadens specifika energianvändning och således ej räknas av.
Fattar inte riktigt det partiet. BBR struntar i att jag använder biobränsle? Den får inte räknas bort? Är det inte köpt el som räknas? Varför får solen räknas bort då? Fattar att jag missar nått här...😯
 
BBR tar ingen hänsyn till att du använder biobränsle på så sätt att det räknas söm köpt energi. Passivt och aktivt nyttjande av solenergi räknas som gratistillskott och reducerar behovet av köpt energi.

Det finns mycket dåligt att säga om BBR men det är en annan diskussion.
 
HansR skrev:
BBR tar ingen hänsyn till att du använder biobränsle på så sätt att det räknas söm köpt energi. Passivt och aktivt nyttjande av solenergi räknas som gratistillskott och reducerar behovet av köpt energi.

Det finns mycket dåligt att säga om BBR men det är en annan diskussion.
Betyder det att man (bortsett från att man kanske inte får elda i tätbebyggt område) inte kan köra på vedpanna enbart i nybygge?
 
Hur stort badkar (vill ha stoort) kan jag fylla med 500 liter 95-gradig Acktank? Hur länge kan man duscha? Säg temp 39-40 grader.

Och hur ändrar sig detta om man istället har en 750 liter tank med 80 gradigt vatten?

Hemskt ledsen att jag inte kan dessa ekvationer själv. Om nån visar dem så kan jag :)
 
Vilket är egentligen bäst, att man har möjlighet att maxa sin tank, eller att man ska ha god marginal att "slå i 100-grader-taket"?

Exempelvis en 750 som ligger kring 75, eller en 500 som ligger på 90?
 
Jag har ingen praktisk erfarenhet av eldning mot ackumulatortankar, men jag funderar på en liknande lösning för vårt hus (dock med 1000-1500L tank). Nån med erfarenhet får gärna korrigera vad jag skriver här!

Från wikipedia: "För att endast behöva elda en gång per dygn rekommenderas en ackumulatortank för normalvillan på mellan 1 till 2 kubikmeter. Generellt räknat ca. 10 Liter ackumulatortank per kvadratmeter boyta"
Ett välisolerat hus borde klara sig på betydligt mindre än så, men 500L låter väldigt lite.

Energimängden för vatten är Volymen * 1.16 * TempDiff. En 500L tank som går från 90 till 35 grader ger alltså 500 * 1.16 * (90 - 35) = 31900Wh = ca 32kWh.
Om du har tänkt sköta uppvärmning och varmvatten via tanken och har 17824 kWh/år som behov (för uppvärmning+varmvatten) så skulle du behöva fylla/tömma tanken på energi 560 gånger/år. Det borde innebära eldning 4-5 ggr/dygn under de kallaste dagarna på året. Det låter som det blir en faslig massa småeldande. Om kaminen ger 14kWh så kommer du maxxa tanken på drygt två timmar från att den är tom, så det går inte att elda speciellt mycket heller utan att den börjar koka. Små ilägg då och då över hela dygnet låter väldigt jobbigt (dvs elpatron kommer att gå konstant för att man missar ett ilägg).

Tänk på att inte överdimensionera solpanelerna heller. Om de fyller upp tanken till maxtemp på ett par timmar under sommaren så får du väldigt dåligt utnyttjande av panelerna (lång återbetalningstid för att dom ska ses som "lönsamma").
Om du kör vedeldning som primär värmekälla är det väldigt bekvämt med solvärme så man slipper elda under åtminstone halva året, men för att det ska fungera så måste både solpaneler och ackumulatortankar ha en intrimmad storlek som passar ditt hus (och familjs) energibehov.
 
Davidw skrev:
Hur stort badkar (vill ha stoort) kan jag fylla med 500 liter 95-gradig Acktank? Hur länge kan man duscha? Säg temp 39-40 grader.

Och hur ändrar sig detta om man istället har en 750 liter tank med 80 gradigt vatten?

Hemskt ledsen att jag inte kan dessa ekvationer själv. Om nån visar dem så kan jag :)
Du bör få ut 1387 liter 40°C vatten från din 500-liters tank om inkommande vatten är 9°C.
Hur lång dusch det räcker på beror så klart på flödet.
Vid 6 liter per minut (det är snålt) räcker det till 231 minuters dusch .
Men vattnet värms väl på nytt under tiden också.

Formel i exemplet:
500*95 + X*9 = (500 + X) * 40

X är tillskott av kallvatten.

Så 500 + X är mängden 40°C vatten du får ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Eftersom han har värmepump uppfyller han kraven, 42,3 är mindre än 55.
 
Davidw skrev:
Betyder det att man (bortsett från att man kanske inte får elda i tätbebyggt område) inte kan köra på vedpanna enbart i nybygge?
Det beror ju till stor del på hur välisolerat hus du bygger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.