Malund71 skrev:
Här får du ett skarpt case Indigo experten:

[..] hela tomten om vi leker med tanken att det motsvarar 200% [..]
Kan vi inte leka med tanken att 100% motsvarar hela tomten? :D

Förlåt kunde inte hålla mig ..
 
  • Gilla
Davidw
  • Laddar…
Så här lät min klippare när jag vaknade i morse. Den har gått hela natten och redan i går kväll varvade den upp troligen på grund av mossa på något ställe. Problemet är att varvtalet aldrig sänks igen. :wow: Idag så startade den igen med lågvarvet på knivskivan tills den åter påträffade lite oklippt gräsmotstånd... Jag bar den tillbaka till basen för jag orkade inte höra oväsendet mera.
:x

[video=youtube;pa6nMeTUAXk]http://www.youtube.com/watch?v=pa6nMeTUAXk&feature=youtu.be[/video]

Jag ville in till den varma sängen igen, så jag tryckte jag på "Till basen" och då misslyckades den totalt. Den följde yttre tråden 50 m, genade över gräsmattan och påträffade tråden vid huset, följde tråden igen samma väg 70 m, genade mattan till samma ställe vid huset, kom plötsligt tillbaka genande över mattan och gick mot motsatt yttre tråd, följde den 100 m och genade äntligen med riktning mot basstationen. Gick förbi och ställde sig bakom på tråden, funderade och fortsatte att följa tråden ytterligare ett varv då avbröt jag.
 
Redigerat:
Waxinator: min har börjat göra precis likadant. Jag rengjorde den med borste och sedan lät den normalt nästa gång en lång stund, därefter återkom samma ljud igen. Vid följande klippning lät den normalt hela tiden.

Jag har mailat Bosch och enligt dem ska den låta likadant alltid och de föreslog att jag skulle lämna in den. Är inte överdrivet lockad av att göra det just nu så jag avvaktar lite för att se hur den beter sig fortsättningsvis.
 
Enrique skrev:
Waxinator: min har börjat göra precis likadant. Jag rengjorde den med borste och sedan lät den normalt nästa gång en lång stund, därefter återkom samma ljud igen. Vid följande klippning lät den normalt hela tiden.

Jag har mailat Bosch och enligt dem ska den låta likadant alltid och de föreslog att jag skulle lämna in den. Är inte överdrivet lockad av att göra det just nu så jag avvaktar lite för att se hur den beter sig fortsättningsvis.
Efter start ifrån basstationen så går min alltid på lågvarv. Problemet är att när högvarvet inträffat så hjälper det inte att lyfta upp och kontrollera skivan. Högvarvet fortsätter om jag väljer fortsätt klippning. Jag tyckte jag kunde höra en viss obalans även vid lågvarv när den gör paus. Jag försökte lossa skivan men den var pressad på axeln så jag vågade inte bruka mer än ett visst våld... Jag hoppas innerligt att de kommer ut med programuppdateringar snart.

P.S. Nu har framhjulsinfästningarna börjat gnissla vid ojämnheter... fram med 556 redan ?!
 
Redigerat:
peternicklas
Tittade på priset för att köpa nya knivar, 3 st. för 189:- Låter lite dyrt. Någon som vet om andra fabrikat passar?
 
UPPTAGET!!!
I morse när far skulle köra i gång sin Indego så var det upptaget i laddstationen!!!
Grannens klippare hade lyckats köra utanför sin tråd men ändå tagit sig in till fars basstation! :)
Nu har vi bytt kanal på den ena...
 
  • Gilla
M J och 3 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Tittade på priset för att köpa nya knivar, 3 st. för 189:- Låter lite dyrt. Någon som vet om andra fabrikat passar?
Köp en brynsten i stllet. Du kan vässa knivarna hundratalet gånger innan de slipats ned så de behöver bytas. Du kan dessutom vända på dem och använda båda skären. Andra klippare har tunna knivar som kan gå av och hamna i gräsmattan. Indego har kraftiga och hållbara knivar.
 
peternicklas
Waxinator skrev:
Köp en brynsten i stllet. Du kan vässa knivarna hundratalet gånger innan de slipats ned så de behöver bytas. Du kan dessutom vända på dem och använda båda skären. Andra klippare har tunna knivar som kan gå av och hamna i gräsmattan. Indego har kraftiga och hållbara knivar.
Tänkte mig att kanske använda Landroids blad som är 4-skäriga och riktigt kraftiga. 9 st. för 199:-
 
mortimer skrev:
Mycket intressant att du fått ny programvara i den, Nu väntar vi andra på möjligheten att uppdatera via deras hemsida och SD minneskortplats.

Hade du inget larm på 5.7 :eek:?
 
OpiMaza
Waxinator skrev:
Så här lät min klippare när jag vaknade i morse. Den har gått hela natten och redan i går kväll varvade den upp troligen på grund av mossa på något ställe. Problemet är att varvtalet aldrig sänks igen. :wow: Idag så startade den igen med lågvarvet på knivskivan tills den åter påträffade lite oklippt gräsmotstånd... Jag bar den tillbaka till basen för jag orkade inte höra oväsendet mera.
:x

[video=youtube;pa6nMeTUAXk]http://www.youtube.com/watch?v=pa6nMeTUAXk&feature=youtu.be[/video]

Jag ville in till den varma sängen igen, så jag tryckte jag på "Till basen" och då misslyckades den totalt. Den följde yttre tråden 50 m, genade över gräsmattan och påträffade tråden vid huset, följde tråden igen samma väg 70 m, genade mattan till samma ställe vid huset, kom plötsligt tillbaka genande över mattan och gick mot motsatt yttre tråd, följde den 100 m och genade äntligen med riktning mot basstationen. Gick förbi och ställde sig bakom på tråden, funderade och fortsatte att följa tråden ytterligare ett varv då avbröt jag.
Tur man inte har ett sånt "tröskverk"
 
hc77 skrev:
Tack för ditt svar. Jo jag har läst det inlägget tidigare. Tänkte mest om det var några ytterliggare som provat och minska på avståndet och hur det fungerat.

Själv har jag en gräsmatta som är helt plan så bekymmer med nerförsbackar har jag inte. Min tomt gränsar till häck på tre sidor och staket på den fjärde. I övrigt så fins det fasta hinder i form av garage, växthus m.m och sedan har jag 2 långa rabatter.

Vore bra om man kuinde minska ner avståndet så mycket som möjligt men samtidigt så är man ju inte så sugen på att experimentera för mycket med risken att man får dra om slingan eftersom man snålat på avståndet.

Är dessa 35 cm enbart satt för att den skall kunna bromsa eller behöver den avståndet, likt Landroid, för att få plats när den följer slingan?

Hur har ni andra löst det för att slippa trimma mer än nödvändigt?

En helt annan fråga. Jag har en helt ny klippare som levererades med 5.7. Finns det info om hur man uppgraderar till 5.8?
Hej!

Har samma problemfråga, var utlovad att få senaste utgåvan av maskinen, efter avhämtning upptäckte jag att de "lurat på mig" en vers 5.7 tillverkad 2012. Åkte idag lördag till min ÅF och lämnade och reklamerade min maskin. Vill ha vers 5.8 tillverkad 2013. och med larm.
De knorrade i butiken och lovade ingenting utan skulle på måndag höra med cheferna. Köpte den inte för att priset var nedsatt (vilket den inte var då när jag först var intresserad) det senare låga priset kan ju inte skyllas på att det var en äldre version och årgång, det har ju inte med saken att göra. utan enbart en lägstaprisgarranti.
 
Klipparen förbrukar 108 Watt vid laddning. Basstationen med slinga drar cirka 26 Watt när klipparen är ute och cirka 2W parkerad.
Nätenheten är kall runtom även under laddningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Minns att frågan ställts tidigare i tråden men minns inte något svar:

När jag kör klippningen manuellt utan tidsfönster, dvs trycker på "klipp" så kör den igång och klipper gräsmattan och slutar inte förrän den är klar med hela, vilket tar några timmar. Då säger den i fönstret att den är färdig och åker tillbaka till laddaren för att parkera sig. Men hur gör den vid inprogrammerade tidsfönster den ska klippa i? Klipper den då "i loop" så att den börjar om med en ny klippning så fort den är klar med hela och håller på så så länge tidsfönstret gäller? Eller håller den på tills den är klar då också och parkerar sig innan "tiden är ute", vilket i så fall förutsätter att tidsfönstret är långt nog för att hinna med hela? Och om den i så fall gör så, hur gör den om tidsfönstret inte är tillräckligt för en hel klippning, avslutar nästa gång eller börjar om på en ny klippning varje nytt tidsfönster?
 
frav skrev:
Är det 75db-versionen med 5.8-mjukvaran om man handlar från Cheapy?
Hej! det vet man inte, om du frågar säljaren vad det är för version så vet de inte detta inte heller något annat än det du själv kan läsa på nätet. De är ju bara "expediter" !

De försökte lura på mig en Indego från 2012 med version 5.7 den var jag idag hos CHEAPY och reklamerade med krav på att få den maskin jag begärt Version 5.8 tillverkad 2013.

Får se hur det går, expediterna vågade inte lova någonting, skulle prata med cheferna på måndag.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.