Vill bara varna för att lita på de leveranstider som man har på sin hemsida.
Vi beställde ett kyl/frys paket av dem i slutet av April. Kylen levererades efter bara några dagar, frysen skulle komma några dagar senare. Fine. Vi packar upp kylen så att den står på plats.

Dagen efter frysen skulle ha ankommit så säger man att den är restad och beräknas inkomma den 16:e Juni!!! På hemsidan står det fortfarande att paketet kan köpas med 4-10 dagars leveranstid.

Vi har försökt få dem att erbjuda oss ett alternativ (vilket då innebär att de får hämta den bara delvis uppackade kylen). De har ställt sig kyliga till det förslaget.

Nu får vi slänga allt som vi hade i frysen i vårt gamla hus, för där har vi inte möjlighet att hyra mer än till sista maj. Inte klarar vi att äta upp det vi har den frysen heller.

Mardrömmen är väl att de säger i Juni att frysen inte finns längre så de leverar en annan frys som inte ser likadan ut som kylen! Men så kan de väl inte göra - för vi har ju köpt ett paket?

Nej, beställ inte varor från Whiteaway om ni är beroende av att få dem leverade!!!
 
Tråkigt för dig, känns inte som att det där skötts bra.

Vill ändå bara säga att jag handlat massor där och det har alltid fungerat klockrent, har även felbeställt och de har löst det jätte bra.

Försök prata med dem igen, förklara vilket läge du är i med massor av mat m.m..
 
Håller med sir_erken. Försök prata med dem. Har också handlat där utan några som helst problem, inte ens när jag hade angivit fel leveransadress o kom på det precis efter att de skickat varorna blev det strul.
 
Hon har ju försökt prata med dem?
 
Jag anser att ett företags verkliga moral visar sig när det blir bekymmer. Har också handlat på massor av olika ställen utan problem. Det betyder dock inte att vissa av dessa handlare kan vara riktiga sk*tar när det strular till sig.

Vet inte riktigt vad jag skulle ha gjort för att inte ha hamnat i denna situation. Beställde i god tid tycker jag. Hade jag fått reda från början att leveranstiden var 2 månader (istället för 4-10 dagar) på frysen så hade jag köpt ett motsvarande paket någon annanstans. Tycker det gränsar mot bedrägeri. Jag har varit i kontakt med dem. Hade det hjälpt hade jag inte postat här.
 
Jag tycker nästan att företagen skulle bli skadeståndsskyldiga när de gör så här. Det skapar så mycket bekymmer för kunden när de inte håller vad de lovar.

Hade en liknande upplevelse med cdon i julas. Handlar aldrig mer där.
 
P
Jag tror att dom inte har ett eget lager utan förlitar sig på grossisten. Dvs dom är bara enkla återförsäljare som förlitar sig på vad grossisten säger. Säger grossisten en viss leveranstid så skriver återförsäljaren det på näten. Sen att det inte blev så kan bara grossisten luta sig tillbaka och låta återförsäljaren ta smällen.

I botten av det hela ligger lite av problemet hos oss konsumenter som vill ha lågt pris men snabba leveranser dvs det måste finnas lager någonstans. Ibland blir det något problem i denna tidspressade/prispressade kedja, Och vem ska betala dessa lager?

Acceptera lång leveranstid och få lägre pris kanske?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker nästan att företagen skulle bli skadeståndsskyldiga när de gör så här. Det skapar så mycket bekymmer för kunden när de inte håller vad de lovar.
Tycker jag är en ganska dålig ide. Det skulle betyda att ÅF skulle lägga på ett risktillägg på alla produkter för att täcka den typen av kostnader. Sedan skulle väl ARN dränkas i konstiga tvister med mer eller mindre orimliga skadeståndskrav.
Det finns alltid vissa risker med att handla på billigaste stället och dom vinsterna man oftast gör får väl långsiktigt kompensera en o annan shit-happens.:)
 
TheStills skrev:
Jag tror att dom inte har ett eget lager utan förlitar sig på grossisten. Dvs dom är bara enkla återförsäljare som förlitar sig på vad grossisten säger. Säger grossisten en viss leveranstid så skriver återförsäljaren det på näten. Sen att det inte blev så kan bara grossisten luta sig tillbaka och låta återförsäljaren ta smällen.

I botten av det hela ligger lite av problemet hos oss konsumenter som vill ha lågt pris men snabba leveranser dvs det måste finnas lager någonstans. Ibland blir det något problem i denna tidspressade/prispressade kedja, Och vem ska betala dessa lager?

Acceptera lång leveranstid och få lägre pris kanske?
Problemet här var väl inte lång leveranstid utan att den inte hölls.
Annars är lagerhållning inte sådär jättedyrt så länge man inte hamnar med ett uråldrat inkurrant lager. Kostnaden för lagerhållningen ligger naturligtvis i konsumentpriset, var annars.
 
peternicklas
TheStills skrev:
Jag tror att dom inte har ett eget lager utan förlitar sig på grossisten. Dvs dom är bara enkla återförsäljare som förlitar sig på vad grossisten säger. Säger grossisten en viss leveranstid så skriver återförsäljaren det på näten. Sen att det inte blev så kan bara grossisten luta sig tillbaka och låta återförsäljaren ta smällen.

I botten av det hela ligger lite av problemet hos oss konsumenter som vill ha lågt pris men snabba leveranser dvs det måste finnas lager någonstans. Ibland blir det något problem i denna tidspressade/prispressade kedja, Och vem ska betala dessa lager?

Acceptera lång leveranstid och få lägre pris kanske?
Vi vill ha snabba leveranser och företagen inga lager. Finns många som fixar detta ändå.
Har fått många saker levererade direkt från tillverkaren utan några problem. Tycker det är bra att de inte håller med lager utan skickar direkt från tillverkaren/grossisten till kund. Många transporter som man slipper ifrån. Dessutom så är det en fraktkostnad mindre vilken borde komma kunden tillgodo.
 
mariatherese skrev:
Vi har försökt få dem att erbjuda oss ett alternativ (vilket då innebär att de får hämta den bara delvis uppackade kylen). De har ställt sig kyliga till det förslaget.
Vad innebär "kyliga" här?

Har du sakligt förklarat vad den ändrade leveranstiden innebär?
Kan du inte bara använda ångerrätten på kylskåpet, har du krävt det? (man har rätt att öppna och undersöka en vara man köpt på distans).
 
Jag har ett avtal med Whiteaway med en angiven leveranstid. Det var inte nödvändigtvis det billigaste kyl och fryspaketet på marknaden.

Om sen Whiteaway inte kan få leveransen från grossisten på utlovad tid får de väl driva saken vidare mot dem. Just nu lutar de sig ju båda tillbaka och låter mig ta smällen. Att de sedan inte uppdaterar leveranstiden på fryspaketet på hemisdan tycker jag är bedrägeri. För då VISSTE de att frysen inte kan levereras förrän om en månad. Det kan mycket väl vara så att de visste det redan innan jag köpte mina varor också.
 
sir_erken skrev:
Vad innebär "kyliga" här?

Har du sakligt förklarat vad den ändrade leveranstiden innebär?
Kan du inte bara använda ångerrätten på kylskåpet, har du krävt det? (man har rätt att öppna och undersöka en vara man köpt på distans).
Faktum är att vi bad dem hämta kylen inom den tiden som stipuleras. Men de vill inte eftersom den var delvis avemballerad. Skyddsplast och transportskydd på samtliga hyllor är orört.
 
Även jag tror att Thestills har rätt när det gäller lagerhållningen.

Men en liten solskenshistoria:
Jag beställde en hushållsapparat för ca 700:- från WhiteAway.
Den visade sig inte fungera vid ankomsten. DOA = Dead On Arrival :(

Efter ett samtal till WhiteAway så skickade de en ny.
Inget trassel med returer, reklamationer, verkstäder osv.

Skall försöka laga den defekta apparaten senare :)
 
Fast det går ju att avtala med grossisten också... jag menar för Whiteaway. Och eftersom jag har avtal med Whiteaway och inte deras grossist så bryr jag mig faktiskt inte om ifall de har dåliga avtal. Det är inte mitt bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.