Martin_B
Som rubriken lyder, vilken effekt i kW eller hk krävs det om man skall klippa högt gräs ca. 20 cm (får gärna klara högre också), som dessutom är blött (kanske inte totalt genomvått mitt under regn, men däremot väldigt fuktigt dagen efter regn).

Tittar på vanliga trädgårdsgräsklippare med runt 50 cm arbetsbredd och medeleffekten ligger väl runt 2500 W. Det finns en del som har hög effekt mellan 4000 och 5000 W.

Har letat runt på nätet och kanske använder fel söktermer, men hittar inte information om vad för effekt det krävs för det beskrivna ändamålet. Någon som vet hur det ligger till?
 
20 centimeter.. låter som du borde slå med lie? En vanlig gräsklippare kommer att lägga ner gräset utmed backen först innan det kommer i närheten av knivarna.

Vad är det för situation du har egentligen? Det är väl ingen vanlig gräsmatta som du låter växa till 20 cm och sedan plockar ner till 3 cm? Finns nog inget gräs som gillar det.
 
Tja... Det går att klippa högt gräs med rotorklippare. Det ska förstås helst vara lite styvt för att inte lägga sig ner och resultatet kanske inte blir jättesnyggt men det behöver det ju inte alltid vara. Jag har tex klippt fram parkeringsplatser på det viset.

Hur mkt effekt du behöver beror på hur snabbt du vill klippa. Men om du vill kunna gå på genom det höga gräset behöver du nog minst 5 hästar, gärna mer.
 
  • Gilla
vedit
  • Laddar…
Effekten spelar mindre roll, kör du med en klippare som kastar ut allt så funkar det bra, men en som försöker finfördela allt så kommer den inte att orka. Jag har både en klippo 3,5hk och en partner 6,5hk och båda gör jobbet lika dåligt vid 20cm, tekniken är att klippa på högsta läget, går det trögt så luta klipparen så att gräset kastas ut och kniven kan varva upp igen. Räkna med att dra över ytan ca 3 ggr. En välslipad klippare är mer värt än effekt.
 
  • Gilla
vedit
  • Laddar…
Martin_B
svartöra skrev:
Vad är det för situation du har egentligen? Det är väl ingen vanlig gräsmatta som du låter växa till 20 cm och sedan plockar ner till 3 cm? Finns nog inget gräs som gillar det.
Jag har en hel del gräsytor som jag helt enkelt inte orkar klippa lika ofta som gräsytorna som jag använder. Och jag vill inte ha olika maskiner bara för det. Vill kunna köra samma maskin till både den frekvent klippta gräsmattan och den sällan klippta.

Den som jag sällan klipper brukar jag låta växa till 15-20cm (detta är alltså högsta gräset, en del växer ju inte lika bra och då kanske det bara blir ca. 10cm), medan övrigt gräs klipper jag i vanlig ordning när det blir lagom högt för klippning. Ingen golfbanematta, utan bara vanlig Svensson-klippning om man säger så.

Har använt en AL-KO Silver 46 B samt en Stiga Multiclip 46 och båda sjunger på sista versen. Stigan upplever jag som en aning starkare än AL-KO'n men jag känner inte till effekten för den. AL-KO'n tror jag är 1900W men är lite osäker.
När jag klipper med dessa och gräset är fuktigt så stannar de många gånger i det höga gräset. För att de inte skall stanna måste jag lyfta de ibland så motorn varvar upp igen, men vill ju så klart slippa detta så långt det är möjligt.

Tyvärr är ofta gräset fuktigt på en del ställen då det alltid är skugga där.

Denna gång tänker jag köpa en Klippo med Honda motor. Frågan är bara hur stark motorn måste vara.
 
Redigerat:
Martin_B
Macarus skrev:
Hur mkt effekt du behöver beror på hur snabbt du vill klippa. Men om du vill kunna gå på genom det höga gräset behöver du nog minst 5 hästar, gärna mer.
5 hk, cirka 3700 watt då. Skall se om någon Klippo fixar det.
 
Martin_B
pbengtsson skrev:
Effekten spelar mindre roll, kör du med en klippare som kastar ut allt så funkar det bra, men en som försöker finfördela allt så kommer den inte att orka. Jag har både en klippo 3,5hk och en partner 6,5hk och båda gör jobbet lika dåligt vid 20cm, tekniken är att klippa på högsta läget, går det trögt så luta klipparen så att gräset kastas ut och kniven kan varva upp igen. Räkna med att dra över ytan ca 3 ggr. En välslipad klippare är mer värt än effekt.
Tror att Klippos modeller går att ta bort bakstycket på så den kastar ut istället för att finfördela. Så det bör ju klart underlätta. Klart bladet skall vara vasst :)
 
Jag hade kört med en slåtterbalk.
1mini_88.jpg
 
Martin_B
thomas33 skrev:
Jag hade kört med en slåtterbalk.
[bild]
Jo, fast nu ville jag bara ha en maskin till hela trädgården :)
 
Martin_B
Kör nog med en Klippo med den starkaste Honda motorn. Kan ju bara inte gå fel :)
 
Jag kör med min grästrimmer.

Protte
 
Martin_B
prototypen skrev:
Jag kör med min grästrimmer.

Protte
Jag har aldrig kört större ytor med grästrimmer så jag kan inte uttala mig, men går det inte betydligt snabbare med vanlig gräsklippare? Vi pratar om flera hundra kvadrat här :)
 
Det är klart hur stor trimmer man har, har en HQ tror den heter 25. Det finns slyklinga till den så det är väl en del att köra med. Det går bra att köra större ytor och man går fram med den som en lie, låt det bara skära åt vänster.

kör man långgräs med klippare så ser det ut som ........... När resterna rest sig igen får man köra en gång till.

Protte
 
Jag klipper ofta så högt. Mulching och litet sidoutkast går bort. Jag har en med bakutkast där jag tagit bort uppsamlare och byggt en deflektor av en sönderkapad dunk och självborrande montageskruv. Den styr gräset lite åt sidan men bara precis förbi benen. Kniven måste vara för uppsamlare med bra fläktverkan. Med 190 kubik och angivna 5 hk men med uppskruvad varvtalsregulator går den att köra förhållandevis fort i uppåt 30cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.