Hej

Vi har nu letat hus i flera år och är nu inne på att bygga ett nytt hus, vi har hittat en toppen tomt på 1500m2 där VA ingår i priset (1mil) tomten är lättbyggd och det finns havsutsikt om man kommer upp en bit i höjd, annars kunde markägarna tänka sig att fälla ett par träd om vi ville.

Vi har då börjat kika på olika hustillverkare och fastnat lite för Fiskarhedenvillan, där kollar vi på främst på 1 1/2 plan villa Vråken, Svanen, Doppingen.

Byggsats kommer att ligga på ca ~980 000:- beroende på modell.

Vi har en totalbudget på 3,5 miljoner då vi inte har mer än 525 000:- i kontantinsats.
Efter att ha räknat på alla avgifter såsom tomt,nyckelfärdigt hus, påkopplingsavgifter, bygglovsavgifter, försäkringar etc så verkar vi hamna på närmare 3,8 miljoner och detta är utan tillval i huset...

Ni som redan gjort denna resan hur hade ni gjort?

-Köpt billigare tomt?
-Köpt ett annat hus/tillverkare
-Köpt enbart byggsats och gjort så mycket som möjligt själv och anlitat snickar/hantverkare på sepcifika moment?

Kan säga att jag inte har några större kunskaper när det kommer till att bygga hus eller snickra..

Kom gärna med era förslag och tips då man gärna vill höra hur andra gjorde och tänkte inför det stora köpet..

Tack
 
Har man hittat en tomt man älskar så köp den! Man kan ju vänta med att bygga ett par år och samla ihop lite extra i kontantinstats så man får det precis som man vill ha det.
 
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. :)

Läget är viktigast, det går aldrig att ändra på.

Älskar ni tomten så tycker jag att ni hellre bygger ett billigare hus än tar en tomt ni inte tycker lika mycket om.

Går huset ni tänkt på att bara bygga med oinredd övervåning eller så, för att därigenom pressa den initiala kostnaden?
Jag skulle byggt mycket själv, men det är ju lätt för mig att säga ...

Se för guds till att ni även har budget för 10% extra oförutsett (åtminstone 5%). Det är lite konstigt, men de missade kalkylerna slår så gott som aldrig på plussidan, utan det blir jämt på minussidan. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Fiskarhedenvillan hade förut ett hus med oinredd ÖV till ett riktigt attraktivt pris.
Dom hade i princip bara tagit en av sina enplanare och bytt takstolar så det blev övervåning.
(sparven, ärlan?)
Så det huset gick på, vad jag minns, bara 50-80-tusen mer än enplanshuset.

Och i leveransen var det alltså "bara" andra takstolar och lite mer takpannor osv.

Ni kan väl kolla lite om vad dom kan göra i den vägen. Med den dåliga husmarknaden just nu borde dom ju vara sugna på att anpassa sig lite mot en kunds önskemål, för att det öht ska bli en affär.

edit:
Kolla om dom kan leverera en Sparven med mansardtakstolar istället.
Då blir det ju ungefär en Doppingen eller svanen.
Och så inreder ni och sätter fönster lite senare, när ekonomin tillåter.
 
Redigerat:
Jag skulle också hitta ett billigare hus. Smålandsvillan tex säljer också 1,5 plans med ionredd vind....då kan man inreda vinden efter ett par år själv.
 
Hej

Tack för många bra svar, jag skall kolla upp Sparven med oinredd övervåning samt se vad de kan göra med de andra 1planshusen om de kan konverters till 1 1/2 plan :)

Skall även se vad man kan spara in på pm man väljer ex ett doppingen utan inredd övervåning.

återkommer med info när jag kollat med FH.

trevlig helg
 
Hemmakatten
Läget, läget, läget är det som gäller. Ett hus går alltid att modifiera, renovera, bygga till.
 
Och om du köper tomten, så se till att de där träden verkligen fälls (villkora köpet). Det kan visa sig svårare att få bort dem senare.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Hur stort hus behöver ni?
 
Vi vill ha 1 1½ plan och vi har inga direkta krav på storlek, men det skall finnas plats för utökning i familjen :)

Yes, vi skall se till att få med detta i avtalet rörande dessa träd,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.