Eriksgatan
JSM skrev:
Mitt problem är exakt detta att basstationen står längst med huset och då blir inte detta en ö och Indegon följer endast huset och kan inte skapa karta. Att dra isär 20 cm funkar, men min förhoppning var att Indegon fritt skulle kunna gå åt båda hållen runt huset eftersom det är en mycket lång sträcka från basstationen i ena ändan till andra ändan av tomten och mycket transportsträckor skulle då kunna sparas, men finns kanske ingen lösning om stationen behöver stå vid huset.
"basstationen står längst med huset och då blir inte detta en ö"?
Jag antar att du menar att vill ha basstationen vid huset (vanligast eftersom man där garanterat har någon elanslutning) SAMT att du helst vill att huset skall vara en ö - för att möjliggöra att klipparen kan passera över 1 cm-trådarna. Om det är korrekt uppfattat, tror jag inte att det går att åstadkomma utan du måste ha basstationen i "ytterslingan" vilket du åstadkommer genom att öka från 1 cm till 20 cm.
Klipparen minns ju var den har klippt, så jag förstår inte riktigt ditt "problem". Vi har det nästan som du, men med ca 4 meter bilplats mm emellan där din slinga går ihop. Hade du haft en slumpklippare hade jag haft större förståelse.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
"basstationen står längst med huset och då blir inte detta en ö"?
Jag antar att du menar att vill ha basstationen vid huset (vanligast eftersom man där garanterat har någon elanslutning) SAMT att du helst vill att huset skall vara en ö - för att möjliggöra att klipparen kan passera över 1 cm-trådarna. Om det är korrekt uppfattat, tror jag inte att det går att åstadkomma utan du måste ha basstationen i "ytterslingan" vilket du åstadkommer genom att öka från 1 cm till 20 cm.
Klipparen minns ju var den har klippt, så jag förstår inte riktigt ditt "problem". Vi har det nästan som du, men med ca 4 meter bilplats mm emellan där din slinga går ihop. Hade du haft en slumpklippare hade jag haft större förståelse.
Det var väl ungefär det jag skrev ... ;) Dessutom kan även många "slumpklippare" som du uttrycker det guidas att snabbt ta sig till olika delar av tomten, med eller utan guidelina.
 
Redigerat:
Eriksgatan
MBygga: Jo, det är ju klart, jag menar inte att dissa slumpklippare generellt, de är den bästa lösningen för många och många slumpklippare är mer avancerade än Indegon på olika sätt och erbjuder fler möjligheter. Indegon var ju tänkt från början att vara roboten för "dummies", bara att koppla in och dra en ytterslinga längs med tomtgränsen så att man slapp göra en mängd öar. Sedan visade det sig inte vara riktigt så enkelt, men min klipper bra och när sommaren är slut får vi se om inte gräsmattan är snyggare än någonsin förr.
(Ursäkta upprepningar... vi får väl kalla det "verifiering".. :))
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
MBygga skrev:
I ditt fall Gudahov verkar du ha placerat laddstationen utmed tomtgränsen och då fungerar det ju, men hur får du strömmen dit?
Det hela är ute på landet och jag har elstolpe med elmätaren precis vid tomtgränsen. (Förra sommaren satte jag upp 2 enfas och 1 trefasuttag i anslutning till mätaren. Förresten, satte ett sådant där åskskydd från APC och om man registrerar det och berättar vad man satt i åskskyddet så försäkrar de utrustningen upp till € 10 000, var det då i alla fall. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430749)
 
M
Hej!
Har nu beställt en indego från cheapy. Hoppas att man slipper de problem som det skrivs om. Lite spännande är det.
Hur stor yta klipper era indego. är det någon som klipper mycket mer än 1000m2 som bosch anger.
 
Redigerat:
JSM skrev:
Mitt problem är exakt detta att basstationen står längst med huset och då blir inte detta en ö och Indegon följer endast huset och kan inte skapa karta. Att dra isär 20 cm funkar, men min förhoppning var att Indegon fritt skulle kunna gå åt båda hållen runt huset eftersom det är en mycket lång sträcka från basstationen i ena ändan till andra ändan av tomten och mycket transportsträckor skulle då kunna sparas, men finns kanske ingen lösning om stationen behöver stå vid huset.
Jag har samma husläge som dig och jag har särat trådarna från dina 1 cm till 20 cm.
Detta innebär att karteringen går utmärkt och hela slingan registreras.
När sedan klipparen kommer till baksidan av huset så vänder den där och kommer så småningom till andra sidan av trådarna. Detta är ingen nackdel för klipparen delar ändå in tomten i rektanglar så llt blir klippt.
Inställningarna kan sedan sättas till att ibland köra varvet runt och kantklippa och då kommer allt gräs mellan 20 cm trådarna att klippas (klippbredd 26 cm).
mortimer skrev:
DEt är väl Utkörningssträckan som är den mest kritiska av de. Skulle hellre haft måtten tvärtom om nu totalsträckan är begränsad till 100+180+basstationens längd (ca 60cm)
Japp nu funkade det igen... jag fick flytta ut basstationen en halvmeter så jag fick drygt 2 m framför och bakom. Nu är hela tomten trådad med huset i centrum och allt funkar. :D
 
Fick tillbax min klippare idag exakt en vecka efter att jag skickat in den. Tydligen gick den inte laga då dom skickat en ny med 5.8 och 75db skylt=)
Kan säga att jag märkte skillnad på maskiner direkt.
Den nya indikerar att gpsen är igång hela tiden plus att är gräset inte så tjockt eller långt så har den inte så högt varv på klippningen till skillnad från den gamla = tystare drift.
Karteringen funkade fel fritt men den verkar tänka lika mycket i början precis som den gamla gjorde.
 
tonyman skrev:
... men den verkar tänka lika mycket i början precis som den gamla gjorde.
Jag gillar den tystnaden som uppkommer när den går igenom kartan. Ett rofyllt tystnad mitt i klippandet. :p
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Hur lyckas man få gräsklipparen att även klippa kanterna? Har en rektangulär tomt utan hinder. Runt tomten har jag lagt marksten och från den har jag mätt ut ca 30 cm när jag lagt tråden. Ska jag flytta tråden ännu längre in mot kanten för att även få den klippt?
 
I helgen sker installationen av min. Kan man ha transformatorn på vinden tro eller blir det för varmt, någon som har ?
 
KaLnAk skrev:
Hur lyckas man få gräsklipparen att även klippa kanterna? Har en rektangulär tomt utan hinder. Runt tomten har jag lagt marksten och från den har jag mätt ut ca 30 cm när jag lagt tråden. Ska jag flytta tråden ännu längre in mot kanten för att även få den klippt?
Du skall välja i klippinställningarna att kantklippa utmed tråden t.ex. var annan gång.
Eftersom klipparen är 50 cm bred så har du inte mer än 5 cm skrapmarginal när du lagt tråden 30 cm ifrån. Hjulen går 3 cm innanför yttre klipparsidan.
mortimer skrev:
I helgen sker installationen av min. Kan man ha transformatorn på vinden tro eller blir det för varmt, någon som har ?
Den blir inte varm. Den förbrukar bara några få watt effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
KaLnAk
  • Laddar…
Tänkte mer på om det blir för varmt på vinden (oinredd vind på enplansvilla med ventilerat takutsprång) då den var specad till 50grader på baksidan och trafon skulle placeras svalt. Eller är det att trafon inte ska vara i direkt solljus ?
 
mortimer skrev:
Tänkte mer på om det blir för varmt på vinden (oinredd vind på enplansvilla med ventilerat takutsprång) då den var specad till 50grader på baksidan och trafon skulle placeras svalt. Eller är det att trafon inte ska vara i direkt solljus ?
Du får garanterat inga problem med att ha den på din vind. Trafon avger själv ingen märkbar värme så att vindsluften en het sommardag skulle kunna få trafon till över 50 grader känns otroligt. Direkt solljus under en helt vindstilla dag kanske kan värma upp den svarta plasten så skalet far illa.
 
Ingen elektronik gillar värme, men en trafo är inte så känslig för värme. Se bara till att den har luft omkring sig.
 
Jag antar att det är en switchadnätdel & ingen transformator. http://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator

Hur som så är det elektronikkomponenter i denna som inte gillar värme i det långa loppet. Komponenterna degraderas i förtid, speciellt elektrolytkondensatorerna tar skada av värme. Så jag skulle undvika att placera den för varmt, då de kyls baserat på naturlig konvektion. Om inte det kan garanteras en lägre omgivnings temp än vad den själv genererar så är det tveksamt att placera den på ett sådant ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.