Hej,
vi får snart tillträde till vårt hus som är ett Hultsfredshus från 1973. Huset har en nedgrävd källare och ingen blåbetong så jag antar att det är markradon.

Medelradonhalten är 260 Bq/m3 för huset som helhet, 320 i källaren och 200 på markplanet.

Varje våningsplan är på 127 m2. Tror ni det skulle räcka om vi satte ventilerade Nivellgolv i de två stora rummen i källaren (totalt 50 m2) för att få ner radonhalten till under 200 i hela huset? Denna åtgärd skulle även få bukt med fukten i uppreglat golv samt att man kan utnyttja både ROT-avdrag för läggandet av Nivellgolvet och radonbidrag för materialet.

Övriga rum har karaktären av förråd, hobbyrum, pannrum, tvättstuga där ingen kommer att vistas längre perioder.

Jag inbillar mig att gaserna sprider sig upp genom hela plattan och sen vidare genom alla rum via luften och upp genom bjälklaget?

PS, vi kommer att göra en ny mätning och ta ut en radonkonsult till nästa vår innan vi utför åtgärder.
 
Redigerat:
Tack, din post och diagrammet känner jag väl till. Det jag är ute och far efter är om det hjälper att ventilera bara knappt halva golvytan i källaren, eller om övrig oventilerad yta släpper igenom tillräckligt mycket radon så att halten inte minskar.
Har svårt att sätta Nivell i övriga rum och vill helst inte ha fula rör och behöva borra genom plattan för att lösa radonproblemet.


Klart det är svårt att sia om, men någon kan väl gissa? ;)
 
Det är klart att det hjälper, Nivellgolvet drar ju in luft från rummet och "blåser" ut den. Med två tilluftsdon i rummet på 50kvm (ett 80 mm per 25 kvm yta) placerade så att så mycket luft som möjligt passerar genom hela rummet så kommer ni garanterat under 200 Bq. Jag tror ni klarar er långt med bara mekanisk utsug och mer tilluft, men om ni ändå vill ha Nivell är det ju så klart bästa lösningen (dock dyr)...
 
Det är två rum på vardera 25 kvadratmeter det handlar om.

Jag förstår inte vad du menar med tilluftsdonen. Enligt vad jag förstått så tätar man Nivellgolv mot väggar och trösklar så att luften som stiger upp genom plattan aldrig kommer in och blandas med luften i rummet innan den sugs ut.

Du kanske menar att det finns två vägar att gå, Nivellgolv med mekanisk ventilation eller tilluftsdon i kombination med mekaniskt utsug?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.