Pappersmannen skrev:
Hmm om de trasslde in sig och gick sönder så är det rätt försåligt att det inte går på garantin, eller?
Den drog ju sönder hjulet själv. Tekniskt hade man väl kunnat förvänta sig att den skulle stoppa motorn när det tar emot för mycket innan den drar sönder någon del i drivningen. Det var inget snack om att det inte går på garantin om jag skickar iväg den. Skickar jag iväg den får jag ett nytt hjul gratis på garantin, och säkerligen senaste mjukvaran också, men vill jag inte bli av med den utan bara ha ett nytt hjul för att slippa lång stilleståndstid så får jag fixa det på egen hand och försöka hitta en lokal återförsäljare som kan ta hem hjulet och förhoppningsvis inte skall ha tusenlappar för besväret. Har fått fraktlappar hemskickade från försäljaren så där är det inget problem, det är bara flexibilitet och alternativ till att bli av med den en stor del av säsongen jag saknar, då den klipper och går även med ett trasigt hjul.

(Här skulle man t ex kunna dra miljöargumentet i jämförelsen mellan att skicka ett hjul en väg med att skicka en 12-kilos robotklippare tur och retur för att få ett hjul påsatt men det tänker jag inte göra ;) )
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Ni som köpt en Indego, har ni kvar er gamla traditionella klippare som Backup också ? Jag hade 2st men skänkte den ena till min far och behöll min Multiclip.
Har ju inte Indego :rolleyes: men har kvar min Klippo som dock inte använts alls sedan robot installerades för över ett år sedan. Det är bara batteridrivan B&D trimmern som används ca. varannan vecka.
 
plaggis skrev:
Eftersom jag inte har någon kunskap om att slipa saker vassa tänkte jag att AMs rakblad kanske kunde passa. Ser väl inte helt omöjligt ut.
Mellan AM o LD skiljer hålstorleken. AM har lagringen i skruven medan LD har den i plattan med mer normala skruvar därmed. Viktigt är att de är lösa och kan rotera runt fritt bara.
 
Underligt, på Prisjakt har HN just nu priset 9395 kr, på deras hemsida har de 11699 kr. Omvänt för Ceapy, på PJ 11746 kr på hemsidan 9394 kr :eek: Borde väl innebära 8300-8500 kr på Bauhaus/Hornbach med deras prisgaranti om man snabbar sig på, eller?
 
plaggis skrev:
Eftersom jag inte har någon kunskap om att slipa saker vassa
tänkte jag att AMs rakblad kanske kunde passa.
Julklappsrimmet färdigt ;)
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
MBygga skrev:
Underligt, på Prisjakt har HN just nu priset 9395 kr, på deras hemsida har de 11699 kr. Omvänt för Ceapy, på PJ 11746 kr på hemsidan 9394 kr :eek: Borde väl innebära 8300-8500 kr på Bauhaus/Hornbach med deras prisgaranti om man snabbar sig på, eller?
Igår var Cheapy priset uppe på deras tidigare normalpris (11746kr) , som var angivet inom parantes under -20% kampanjen. Men nu har de ju satt 9394kr som en normalpris utan parantes & annan rabatt/kampanj info.
 
MBygga skrev:
Underligt, på Prisjakt har HN just nu priset 9395 kr, på deras hemsida har de 11699 kr.
Prisjakt.se priserna uppdateras sent eller inte alls av butikerna. Det är alltid butikernas pris som gäller. Cheapy.se har kvar sitt låga pris på 9394 kr.
 
Waxinator skrev:
Prisjakt.se priserna uppdateras sent eller inte alls av butikerna. Det är alltid butikernas pris som gäller. Cheapy.se har kvar sitt låga pris på 9394 kr.
Jo, jag vet att butikerna uppdaterar Prisjakt o Pricerunner själva men det verkar ju fungera sådär ... :confused:

Fast nu har de visst korrigerat så det står rätt :)
 
Redigerat:
Har precis köpt en Indego som jag håller på installera, men eftersom vi har gräsmatta runt hela huset funderade jag på hur om man kan dra begränsningskabeln så att Indegon kan gå runt hela huset? Jag försökte igår men fick det inte att fungera eftersom det när jag lägger ihop trådarna så att de möts (1cm emellan) över en sträcka på mer än meter så följder den endast begräsningskabeln längst med huset och sedan ett felmeddelande. Kan man inte göra så att Indegon kan gå runt huset? Någon som har en fungerande lösning?
Tråddragning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JSM skrev:
Kan man inte göra så att Indegon kan gå runt huset? Någon som har en fungerande lösning?
[bild]
Kanske missförstår hur du menar. Men i mitt fall har jag helt enkelt gjort huset till en ö, enligt principskissen nedan:

slingahuset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
JSM skrev:
Har precis köpt en Indego som jag håller på installera, men eftersom vi har gräsmatta runt hela huset funderade jag på hur om man kan dra begränsningskabeln så att Indegon kan gå runt hela huset? Jag försökte igår men fick det inte att fungera eftersom det när jag lägger ihop trådarna så att de möts (1cm emellan) över en sträcka på mer än meter så följder den endast begräsningskabeln längst med huset och sedan ett felmeddelande. Kan man inte göra så att Indegon kan gå runt huset? Någon som har en fungerande lösning?
Japp, dra isär kablarna till 20 cm mellan dem, där du nu har 1 cm.
 
Eriksgatan
Hej!
Tänkte uppdatera informationen om klipparen med 75 dB märkningen och ver. 5.8: Jo, den har ett "alarm" som piper lite grand om man stoppar och lyfter upp klipparen. Det ljudet kan man nog skönja 10 meter bort om det är vindstilla och man vet om att det piper. Dessutom går det sååå lätt att stänga av det så i praktiken är det ju fullständigt värdelöst och det är USELT av Bosch att ens ha med ordet "alarm" någonstans på sin hemsida. De borde göra en "suche und zerstören" på det ordet över hela Boschdomänen...:mad:

Så i brist på både alarm som gör jobbet och serienummerregistrering på ägare vid köpet - vad behövs utöver en uppdaterad programvara för att kunna koppla på GPS-spårning med den inbyggda GPS-modulen? På något vis måste man ju skapa ett unikt ID för klipparen och det finns ju inget IMEI-nr i klipparen...

Har möjligen GPS-modulen ett unikt ID som man kan använda? Om inte, räcker det om Bosch tillhandahåller en tabell med individuella koder som kan laddas ned en gång var och som autoexekveras vid uppladdning via SD-kortplatsen och då lägger till en unik kod i varje klippare som man kan söka efter den dag klipparen är stulen? Blir det då mycket bökigare att uppdatera även detta när man t ex fabriksomställer klipparen så att Bosch aldrig skulle våga sig på detta eftersom kostnaderna för samtal till supporten kommer att bli för stor? Någon erfaren här som vet hur man kanske kan ordna GPS-spårning framöver? Ett mikroSIM-kort som man sätter i en SD-adapter, kan det vara något?

OT: Min fem år gamla bilnavigator levererades förresten inkl. ett SIM-kort till en tysk teleoperatör och detta ser till att den alltid uppdateras med senaste trafikinformation om köer mm och detta är någon lösning mellan Navigon och TDC som inte kostar konsumenten något oavsett i vilket land man färdas i, vilket ju är både smart och utvecklingsbart.
 
Gudahov skrev:
Kanske missförstår hur du menar. Men i mitt fall har jag helt enkelt gjort huset till en ö, enligt principskissen nedan:

[bild]
Denna lösning förutsätter ju att laddstationen inte placeras utmed någon av husväggarna, vilket brukar vara vanligt. Jag har i alla fall det då man behöver ström och det har i alla fall jag i och runt huset. I ditt fall Gudahov verkar du ha placerat laddstationen utmed tomtgränsen och då fungerar det ju, men hur får du strömmen dit?
 
MBygga skrev:
Denna lösning förutsätter ju att laddstationen inte placeras utmed någon av husväggarna, vilket brukar vara vanligt. Jag har i alla fall det då man behöver ström och det har i alla fall jag i och runt huset. I ditt fall Gudahov verkar du ha placerat laddstationen utmed tomtgränsen och då fungerar det ju, men hur får du strömmen dit?
Mitt problem är exakt detta att basstationen står längst med huset och då blir inte detta en ö och Indegon följer endast huset och kan inte skapa karta. Att dra isär 20 cm funkar, men min förhoppning var att Indegon fritt skulle kunna gå åt båda hållen runt huset eftersom det är en mycket lång sträcka från basstationen i ena ändan till andra ändan av tomten och mycket transportsträckor skulle då kunna sparas, men finns kanske ingen lösning om stationen behöver stå vid huset.
 
JSM skrev:
Har precis köpt en Indego som jag håller på installera, men eftersom vi har gräsmatta runt hela huset funderade jag på hur om man kan dra begränsningskabeln så att Indegon kan gå runt hela huset? Jag försökte igår men fick det inte att fungera eftersom det när jag lägger ihop trådarna så att de möts (1cm emellan) över en sträcka på mer än meter så följder den endast begräsningskabeln längst med huset och sedan ett felmeddelande. Kan man inte göra så att Indegon kan gå runt huset? Någon som har en fungerande lösning?
[bild]
Lite svårt att avgöra hur du gjort då dragningen ser lite oregelbunden och underlig ut. Förmodligen har du hinder typ berg eller annat som du går runt med slingan. Frågan är om du inte har någon gång av något slag mellan tomtgränsen och huset som inte består av gräs som skall klippas. Har du det så lägger man ju linan parallellt med den på båda sidor och sedan runt huset. Det innebär ju förstås att klipparen inte kan åka runt hela huset utan måste åka fram och tillbaka på "baksidan" för att nå båda sidor. Alternativet är så som Gudahov visar men då måste du kunna placera laddaren utefter ytterslingan,

Såg att du svarat på frågorna redan :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.