Vet inte om detta är rätt forum men jag hoppas på hjälp iaf.

Vi har varit och tittat på ett visningshus och suttit ner en god stund med en säljare. Vi fick reda på att i det aktuella området fanns det ett fåtal lediga tomter och att vi kunde reservera en utan att förbinda oss till något. Det enda som vi behövde göra var att skriva på ett byggnadskreditiv till banken (för att ha ett underlag) och ett papper där säljaren skulle beställa ritningar. Vi har nu beslutat för att ta tillbaka vårt intresse då vi inte känner att det blir helt rätt. När vi meddelar säljaren detta så är första kommentaren att det kommer att kosta oss 10000SEK. (Under vårt ENDA besök hos säljaren poängterade han flera ggr att vi inte var bundna till ngt ännu)

Vi har inte ens bestämt vilket hus vi skulle byggt (om vi hade tackat ja).
Han påstår att vi har ritat in huset på tomtritningen, vi fick en kopia på tomtritning med ett hus på för en familj hade avbokat den vi skulle reservera.
Han säger att vi har haft kontak efter att han fått ok från banken på kreditivet, varken jag eller min sambo har pratat med honom. Ändå har han bara kört på och sitter nu med alla handlingar (bygglov, etc.) och säger alltså att vi ska pynta 10'

Hjälp! Vi känner oss lurade. Kan vi komma ur detta???

Ställ gärna frågor om ni vill veta mer då jag känner mig ganska upprörd och kanske har missat ngt väsentligt!
 
Kontakta konsumentvägledaren i din kommun, han/hon kan säkert hjälpa dig!
 
Vad är det ni har skrivit på? Har du kvar en kopia av detta? Står det i detta något om att han har rätt att agera i ert ställe, t.ex. ansöka om bygglov?
 
Tala om här på forumet vilket distrikt och vilken husfirma, faller ej unde förtal, så kan vi agera genom att fråga husfirman om de vill bygga hus ...? :p
 
DEt enda vi fick med oss hem är en kopia på tomten och en produktionskostnadskalkyl. Sen fick vi ju papper från banken att vi var godkända för kreditivet och att vi skulle skicka tillbaka det. Vilket vi gjorde för då hade vi inte bestämt oss för att inte bygga. Säljaren sa ju flertalet gånger att vi inte var bundna till något och hade han sagt att vi hade blivit betalningsskyldiga för något så hade vi givetvis inte skrivit på något. Min sambo ska prata med honom imorgon så då kan han ju få faxa hit det han säger att vi har skrivit på.

Detta känns så hemskt, vi kollar alltid upp saker innan vi går vidare och att nu sitta i denna sitsen utan att veta hur man har hamnat där känns verkligen knepigt.
 
Det man dock bör kunna kräva av ett proffs är att informationen går tillräckligt tydligt fram till konsumenten. Om den har gjort det eller inte är av naturliga skäl svårt för oss andra att ha en uppfattning om. Generellt sätt bör man dock å andra sidan ha passerat någon form av gräns när man fyller i handlingar som visar en viljeinriktning. Fråga är om ni kan visa att säljaren inte haft anledning att påbörja någon form av arbete som sedan gick om intet när ni ändrade er?

Lycka till! :) :) :)
 
Hänger väldigt mycket på vad ni skrivit på, som sagt.

Om säljaren påstår att ni avtalat något utöver det ni skrivit på så är det säljaren som har den fulla bevisbördan enligt den nya konsumenttjänstlag som trädde i kraft vid årsskiftet. Det är alltså ert ord som gäller om inte säljaren kan bevisa att ni avtalat annat.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/51/39/232ee936.pdf
 
Tråkigt läge,

Jag gör följande preliminära bedömning.

Sannolikt står det någonstans att ni har förpliktat er att ersätta vissa kostnader för det fall ni skulle backa ur (och gör det inte det så är ju saken klar). Visserligen går säljarens ord om att ni inte förpliktat er "före", men mot hans nekande står ni ju ändå lite risigt till.

Om ni vägrara att betala så är det säljaren som måste agera. Om han går till kronofogden och begär BF och ni bestrider så går saken vidare till tingsrätten. Eftersom det är ett relativt litet belopp klassas målet som sk småmål, vilket bland annat innebär att vardera parten i princip betalar sina egna kostnader för ev. advokatbistånd (annars är ju huvudregeln att förloraren får ersätta vinnaren). Men alltså, ni har inte så mycket att förlora på att bestrida. Skulle saken gå så långt som jag skisserat, så försök att träffa någon form av förlikning (med domarens hjälp) vid en muntlig förberedelse. Omedelbart kan jag inte se att ni behöver kosta på er någon advokat - är ni någorlunda sansade och kan tänka och tala så kan ni säkert föra er egen talan.

Good luck / Gladestone
 
Naturligtvis är det bästa att ni försöker göra upp med säljaren genom att kanske ersätta honom något, eller åtminstone inta en ödmjuk attityd.

Om ni inte lyckas och säljaren vill driva saken till en rättslig prövning så föreslå honom att vända sig till tingsrätten direkt. En nackdel med att säljaren vänder sig till kronofogdemyndigheten är att bl. a. där registreras ert betalningsbestridande vilket kan få konsekvenser för er under ett antal år framåt.

Lycka till! :) :) :)
 
Hemmakatten
Usch, vad tråkigt när det blir så här.
För mig verkar det som om en durkdriven säljare har kört över ett naivt och oinsatt par.
Säljaren visste med all säkerhet precis vad han gjorde, men det gjorde inte ni.
Ni borde ha läst igenom alla papper innan ni skrev på och tagit kopior på allt.
Dessutom borde ni ha agerat när ni fick besked från banken om lånet. ett lån är ju bundet till ett visst hus och en viss tomt. ett lån har dessutom oftast en uppläggningsavgift som ni nu riskerar att få betala. Det papper ni skrev under för att beställa ritningar måste ju också ha varit en väckarklocka. Ritningar för vilket hus? Ni hade ju inte bestämt er för något hus! Detta var förmodligen antingen underskrift för ansökan om bygglov eller förbindelse om ersättning om 10.000 för arkitektritningar i det fall ni hoppar av.
Tyvärr verkar det som om ni inte alls har kollat upp saker och ting utan bara skrivit på.

Nåväl, nog med pekpinnar, det blir ju inte bättre av det. Men utgå från att det säkert är så att säljaren har något skriftligt underlag från er om ersättning. Se nu först till att begära kopior av ALLA papper och läs noga igenom dem. Ta gärna kontakt med konsumetvägledare om sådan finns i kommunen. Ni får framhålla att ni inte förstod eller hade kunskap om vad ni skrev på.

Skulle också som andra skrivit hellre ta en förlikning än att låta det gå till tingsrätten. Ni får se det som (om än dyra) läropengar. Trösten är att ni aldrig kommer att vara så naiva och skriva på något i framtiden utan att läsa noga.

Hoppas det ordnar sig för er. :) Berätta gärna hur det går.
 
Ett tips är ju att ta kontakt med husfirmans ledning. Lite neroende på vilken firma det är så kan dom ju vara måna om sitt rykte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.