Hej! Funderar på om detta kan bero på bränslet:

Har köpt en begagnad gräsklippare, med vanligt Briggs&Stratton 4 hp. Startar någorlunda väl, men går obalanserat och stannar efter alltifrån ett 10 sekunder till några minuter. Startar alltid lätt igen. Luftfiltret är ok, och det beror inte på baksug i tanken. Kan detta bero på att tidigare ägare (som inte går att få tag på) kört den på Aspen, och jag kört i vanliga bensin? Alternativt att jag använt en gammal smutsig dunk (ny bensin, gammal dunk)?

Eller har ni andra ideer om vad som är fel?

Tack för hjälpen!
[video=youtube;tcadEJI6p2A]http://www.youtube.com/watch?v=tcadEJI6p2A&feature=youtu.be[/video]
 
Men vad händer om du ger gas, dör den då också? För visst kör du den på tomgång i videosekvensen?
Det kanske bara krävs lite justering av förgasaren för att du ska lösa problemet.
Dunkproblem brukar vara gamla plåtdunkar som man börjar tanka alkylatbensin i.
 
Tack för svar! Men ja, den dör även när jag ger gas, till och med så att den gör det direkt om jag gasar på för mycket, som om den dränktes. Värt att prova med förgasaren?
 
Jag vet att min gräsklippare går fint på Aspen men hackar om jag kör på vanlig bensin.
Anledningen till detta ska enlingt återförsäljaren bero på att bensin innehåller mycket etanol vilket motorn i te är byggd för. Och på sommaren är etanolhalten högre än på vintern.
Har du testat med Aspen?
Går den dåligt även om du kör med det?
 
Man får ofta ställa om bränslenålen när man byter mellan aspen och macksoppa, så troligen det.
 
Kolla även tändstiftet. Rengör och justera avstånd.
 
Sen har vi klassikern på dessa motorer: membranet! Sitter mellan tank och förgasare. Vanligt att det "stelnar" eller spricker. Då får motorn för lite eller ingen soppa.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Låter som bränslebrist ,skruva ut nålen ett haft varv
 
Byt membranet (diapraghm eller liknande på engelska tror jag) finns youtubeklipp. Ta även loss tändspole och putsa upp magnetiska ytorna på svänghjulet och spolen, montera mha bladmått eller papperslapp i korrekt tjocklek.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Byt membranet (diapraghm eller liknande på engelska tror jag) finns youtubeklipp. Ta även loss tändspole och putsa upp magnetiska ytorna på svänghjulet och spolen, montera mha bladmått eller papperslapp i korrekt tjocklek.
Detta är sannolikt inget magnetfel
 
Kolla vevhusventilationen. Min betedde sig precis likadant och felet var vevhusvetilationsslang som var uppäten. Alla gräsklippare har inte membran, min stiga från typ 1995 har det inte.

Vevhusventilationsslangen ser du om du kikar in under förgasaren, där sitter en liten slang i vinkel och den är ca 5 cm om du rätar ut den. Den är troligen svart om den finns kvar.

Primerblåsan, om du har en, kan också vara sprucken.

Jag kör alkylatbensin i mina klippare, har aldrig behövt justera något heller. (Ja, förutom knivarna då som får ta väl mycket stryk i bland när det blir mer markberedning än gräsklippning... :cool: )
 
Elkludde skrev:
Detta är sannolikt inget magnetfel
Kanske inte, men det är en snabb, lätt och framförallt gratis kontroll som en del av en felsökning.
 
Hej du har en gammal alu förgasare och det är ett lätt fel. det har inget med alkylatbensin det är bra för dig och miljön.
gör så här tippa klipparen med stiftet uppåt kolla in under luftfiltret i ett hål så ser du en skruv och av videon att dömma får han för mycket luft stäng skruven ett halvvarv starta sen skruvar du tills motorn går bra då öppnar du tills du hör att den går sämre där låter du skruven vara för när du kör i gräs så stannar den om den får för lite om den inte vill starta kall får du öppna skruven lite till.mvh Urban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.