Hej, går i tankarna att investera i en eller två luft/luft-pumpar till villan som idag bara värms av fjärrvärme. För att öka COP vintertid tänkte jag förvärma intagsluften till dessa via en markslinga.

Jag känner mig ganska säker på systemet i stora drag men vill jättegärna ha tips och synpunkter då jag har en del frågetecken att reda ut. Är vanlig hemmapulare utan alltför ingående kunskaper i ämnet.

Markslingan tänkte jag skulle bestå av 100m PEM slang, ungefär två varv runt kåken, nergrävd intill grundmuren för att ta tillvara på spillvärme från källaren. Denna skulle sedan fyllas med lämpligt kylmedel och kopplas till någon slags värmeväxlare, typ värmepaketet från en bil. Kylmedlet cirkuleras av valfri pump. Intagsluften till värmepumpen skulle sedan sugas genom värmeväxlaren. Anledningen till att jag inte kör förvärmning med solfångare, som verkar vara det de flesta andra trådar handlar om, är att jag vill att detta hela ska bli så diskret som möjligt och leverera värme på en jämn nivå. Uteaggregaten till värmepumparna kommer gömmas under en trapp. Priset är en avgörande faktor med så att investera i dyra lösningar funkar inte.

Vilken sorts glykol bör man använda och tål PEM slangen detta i långa loppet? Är PEM-slang för styvt för att böja runt knuten kanske, såg en rekommendation på 22*diameter på böjradie för 50mm-slang? Vilken dimension bör slangen ha? Typ och styrka på pumpen? Är det någon annan som testat detta och kan bidra med resultat?
 
På köpet kommer du att kyla ner källaren, ju kallare marken utanför källarväggen blir dess mer energi kommer det att transporteras ut från källaren.
 
Jag tror inte att du får ha glykol i slangen. I bergvärmesystem brukar det vara sprit som värmebärare för att inte riskera läckage av glykol ut i marken.

Om du skall ta dig jobbet att gräva ner markslingan är det väl synd att inte ta steget fullt ut och använda en "riktig" värmepump. Alternativt byta luftvärmepumpens förångare mot en plattvärmeväxlare i stället för att ta omvägen via luft. Det senare kräver att du hittar en kylmontör som är med på noterna.

Och precis som elmont säger. Lägg slingan långt från huset. Annars ökar du förlusterna från källaren.
 
L/L värmepump när du har FV?
Varför?
 
På köpet kommer du att kyla ner källaren, ju kallare marken utanför källarväggen blir dess mer energi kommer det att transporteras ut från källaren.
Jo jag hade den funderingen med. Egentligen uppstod hela iden med att gräva ner slingan på ordentligt djup när jag ändå skulle isolera/dränera om husgrunden. Nu har det projektet satts lagts på is eftersom jag inte hade fuktproblem och behövde pengar till övriga renoveringen. Då jag inte skulle gräva upp tänkte jag handgräva slingan ganska grunt men nära husväggen för att utnyttja spillvärmen. Men det kanske gör mer skada än nytta då?

Jag tror inte att du får ha glykol i slangen. I bergvärmesystem brukar det vara sprit som värmebärare för att inte riskera läckage av glykol ut i marken.
Ok, jag gissade att det fanns problem med detta. Men vilket kylmedium som helst borde väl funka bra?

Om du skall ta dig jobbet att gräva ner markslingan är det väl synd att inte ta steget fullt ut och använda en "riktig" värmepump. Alternativt byta luftvärmepumpens förångare mot en plattvärmeväxlare i stället för att ta omvägen via luft. Det senare kräver att du hittar en kylmontör som är med på noterna.
Som sagt var det tanken från början, samtidigt ville jag inte gräva upp hela bakgården för att lägga slinga. Att byta förångaren låter som ett bra alternativ men då måste ju pumpen modifieras och jag kan glömma allt vad garantier och sånt heter. När du pratar om en "riktig" pump utgår jag ifrån att du menar jordvärme eller bergvärme? Dessa kostar väl drygt det tredubbla mot att köpa två L/L? Är väl kanske en bättre långsiktig investering antar jag. Hade hoppats få till det hela innan nästa vinter och är redan mitt uppe i en renovering.

L/L värmepump när du har FV?
Varför?
Jag är inte så påläst när det gäller frånluft men har inbillat mig att det är vanligare i nyare hus? Vad jag fattat det som måste man då dra om ventilationen i hela huset och samla den på ett ställe samt att huset behöver vara tätt. Rätta mig om jag har fel. Min kåk är byggd 1933, läcker förmodligen luft i alla hörn och kanter. Har i dag bara ventilation via en kall murstock, inte i bra skick nog att eldas i för tillfället, så det behöver förbättras med mekanisk frånluft.
 
Jag är rätt säker på att du aldrig kommer att ta igen kostnaderna du får med den något "varmare" luften. Det är mycket stora mängder luft som ska värmas.
 
Har du inte fjärrvärme?
 
Jag är rätt säker på att du aldrig kommer att ta igen kostnaderna du får med den något "varmare" luften. Det är mycket stora mängder luft som ska värmas.
Du kanske har rätt. Värmepump ska iaf. inhandlas och sen får slingan grävas ner när tid och ork finns. Tack för input.

Har du inte fjärrvärme?
Jo, fjärrvärme installerades av föregående ägare 2010. Är sjukt smidigt men det blir dyrt och sen gillar jag inte att vara helt beroende av Eon för att hålla mig varm. Tanken är att låta Eon förse mig med varmvatten samt att värma kåken med under kallaste vintern när luftpumpen inte pallar. Detta tills ekonomin tillåter en större investering typ bergvärme.

pr95 skrev:
http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/149345-frikyla-kompaktkollektor.html
Tack för länken, var i samma tankar innan för kylans skull. Bra sida om allt sånt för den som vill läsa:
http://www.builditsolar.com/Projects/Cooling/passive_cooling.htm#Other
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.