Köpte ett hus i vintras. Med en ”bra värmepump utan problem” som installerades för 7 år sedan. Nu när det blivit varmare har jag märkt att den gör varmvatten var 20e minut utan att värma vattnet ordentligt.

Felsökt och hittat felet: Installatören har kopplat rören fel, se min tråd här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52041.15 . Vilket innebär att kompressorn startat var 20e minut i 7 år. Vilket kommer leda till att kompressorn ger upp förr eller senare

Reklamationsrätt 10 år på hantverkstjänster fanns inte för 7 år sedan.

Installatören har gått i konkurs och var inte auktoriserad hos Thermia. Så Thermia vill inte kännas vid pumpen enligt personen jag pratade med på Thermia teknisk support.

Den äldre damen jag köpte huset av har en dolt felförsäkring. Hon kommer att få en hjärtattack när jag kommer med nyheten..

Har redan lagt ut 2500 på vxl-ventil, x till för ny rördragning. Samt minst 15k för en ny kompressor när/om den rasar.

Nu till frågan:
Vad ska jag göra?
Vem bär ansvar?
Gäller dolt fel för ett framtida eventuellt haveri av kompressor?
Dokumentera på ngt sätt?

Tacksam för råd!
 
Gick felet att hitta nu genom ett internetforum så gick det att göra det innan du köpte huset...dvs inget dolt fel......
 
Nja, så enkelt va det väl inte att se. Sen är frågan om det är värt att bråka om småpengar? Du kanske hittar större grejer om 6 månader å vill bråka om det istället. 5tkr + kompressor om X år får kanske ses som läropengar.
 
D
1. Bytet av växelventilen har du själv hittat på och säljaren kan knappast lastas för att du gör felaktiga diagnoser (dessutom har du ju fått en ny/bättre växelventil).

2. Såvitt jag förstår så har värmepumpen levererat värme som den skulle och även varmvatten, om än dock med många start/stopp. Det betyder att den gamla damen mycket väl kan ha uppfattat det som att allt fungerade som det skulle.

3. Att kompressorn skulle rasa är bara din teori. Den har väl dessutom en scroll-kompressor som inte påverkas i samma grad av start/stopp som en kolvkompressor. Din värmepump kan mycket väl rasa av helt andra anledningar...
 
Jag förstår mer och mer varför säljare vill sälja i befintligt skick !
 
  • Gilla
mattzon och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att jag inte kan kräva ngn på min vxl-ventil.
Jag är inte intresserad av att bråka med säljaren om småpengar.

Att scrollpumpen inte slits lika hårt låter lugnande.

Men att en installatör av värmepumpar kopplar fel kan jag inte förstå. Kollar man att all elinstallation är korrekt utförd när man köper hus? Det har varit vvsare och gjort service x antal gånger utan att reagera på att det är felkopplat.

Jag har betalat för ett hus med en fungerande bergvärmepump som har endast 7 år på nacken. Det rimliga skulle vara att den konkursade installatören från VESAB kom hit och skämdes medans han kopplade rätt samt satte in en ny kompressor om den rasar inom 5år.
Men jag kanske är gnällig.
 
Jag håller med om att installatören borde löst problemet med felkopplingen. Men det blir ju tyvärr svårt pga att han inte finns längre.
Ev extra förslitning är ju något som är helt omöjligt att sia om och tveksamt. Kompressorn klarar ganska mycket, vår första Thermia sattes in 1984 och byttes för 2 år sedan i förebyggande syfte och där satt en fortfarande fungerande kompressor.
Faktum är att du har en fungerande värmepump och då kan man knappast kalla det för dolt fel. Rent faktamässigt så har du bara betalt för ett hus med en pump fungerande vid tillträdesdagen, om den eller något annat går sönder efter det så är det bara vanligt underhåll och ditt ansvar.
Min tidigare kommentar hänför sig till att så många idag ropar på dolda fel.
 
Redigerat:
Är Doldafel-försäkringen tecknad hos Anticimex? Iså fall är ell, vatten, värme och "anordningar som ingår i ett sådant system" undantaget från Doldafel-försäkringen och självrisken är 30 % av gällande prisbasbelopp (i år blir då självrisken 13 350 kr). Du kan inte lägga ansvaret på någon annan eftersom inget har gått sönder. Var glad att du kommit på vad felet var innan pumpen pajade och du hade fått betala en ny pump också.
 
Va? Självrisken står väl säljaren för???
 
Du är alltså helt säker på att felet inte skulle ha upptäckts vid en VVS-besiktning?
 
sunqan skrev:
Va? Självrisken står väl säljaren för???
ja, om skadekostnaden överstiger självrisken. om den inte gör det betalas ingen ersättning.
 
Sanningen är faktiskt att många säljaransvarsförsäkringar har avtal där köpare står för självrisken. Egentligen så kan de i sådana fall få ersättning från säljaren om de i process kan visa att felet är ersättningsbart enligt JB och ersättningen minus självrisk inte är enligt den ersättningssgrad som är stipulerat. Samma gäller för fel där ersättningen är lägre än självrisken så kan de ändå begära ersättning ifrån säljaren eller stämma denna.

Däremot görs detta aldrig i praktiken
 
Lolle skrev:
Sanningen är faktiskt att många säljaransvarsförsäkringar har avtal där köpare står för självrisken.
Det här låter ju sjukt konstigt. Säljare S har tecknat en försäkring hos försäkringsbolag F om att F ska bistå S med juridisk hjälp och skadeståndskostnader om köpare K stämmer S. Hur kan då F kräva pengar av K som denne inte har avtalat något med? K:s "avtalspart" i köpet är ju S.
 
linusab skrev:
Vilket innebär att kompressorn startat var 20e minut i 7 år. Vilket kommer leda till att kompressorn ger upp förr eller senare
Nu går väl kompressorn mer eller mindre konstant under vinterhalvåret så 4 av de där åren kan du ju i princip stryka direkt.

Du har betalat för ett hus med fungerande värmepump och fått en fungerande värmepump. Du kan inte kräva ersättning (i synnerhet inte i efterhand) baserat på att tidigare ägare använt pumpen på ett annat sätt än du hade tänkt. Möjligtvis (!) Har du ett case vad gäller att koppla den "rätt", men det är så lite pengar så det är knappast värt att bråka om.
 
Affärside 1a: erbjud doldafelförsäkring med 1000000 som lägsta nivå och 99% i självrisk för 500 spänn:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.