Hej!
Det är så här att kommunen skall anlägga en ny väg ut efter min tomt gräns, cirka sju meter ifrån husväggen. Har haft planer på att plantera en granhäck ut efter tomt gränsen.
Igår kom en snubbe ifrån kommunen han lämnade en lapp med lite info, pratade lite med min sambo och hade sagt något om bullerstaket. Jag skulle höra av mig om jag ville kräva något sådant.
Tror ni de skulle vara möjligt att få kommunen att plantera och betala för häcken?
Har ni några tips på vad man skall yrka på eller säga för att få igenom de?


om tråden är felpostad får ni flytta den!

Mvh Hoffa!
 
Hemmakatten
En häck dämpar i princip inga ljud alls, det enda positiva är att du slipper se bilarna. Om nu kommunrepresentanten nämnde bullerplank som en möjlighet så skulle jag definitivt begära ett sådant. Ett bullerplank har en mycket mer avancerad konstruktion och kostar en fasligt massa pengar om man skulle bekosta ett sådant själv. Så mitt råd är att kräva ett bullerplank och sedan kan du innanför plantera trevliga buskar, klätterväxter e.dyl.
 
Håller med hemmakatten.
I kommunen där jag har hus i Skåne har man till en hel del villaägare bekostat bullerplank som är jätte snygga i gammal still med lockläkt, överliggare och fina fasade kanter på stolparna. Har med största sannolikhet kostat väldigt mycket och är i mitt förmenande mycket snyggare än en granhäck som ganska snabbt blir väldigt ful. Bullerplanken dämpar definitivt buller bättre an en häck.

Så försök att få detta istället för häck för det kommer du inte att ångra.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.