Hej!

Jag har precis köpt mig ett hus som är i behov av en riktig översyn, framför allt då i krypgrunden. Det jag behöver göra är att byta ut delar av bärlinorna, blindbotten samt syll. Utöver nämnda kommer jag vara tvungen att gräva ur ca 1dm jord ur grunden samt föra in samma mängd grus…

Som ni förstår så är detta ett jättejobb som kommer att ta mycket tid i anspråk. Jag har dock ett problem, eller ja ytterligare ett problem, nämligen att det enda sättet att ta sig ner i grunden är via ett mycket litet hål som finns beläget inne i huset.

Jag skulle därför vilja öppna upp ett hål på ca en meter i grundsulan för att senare gjuta en liten ”krage” där jag kan lägga över en plåthuv. Inledningsvis så vill jag skapa en liten backe ner i grunden för att på så sätt kunna lägga en liten räls där jag kan dra upp och ner en hjulförsedd vagn och underlätta utgrävningen…

Vad ska jag tänka på då jag ger mig i kast med att öppna upp grundmuren och hur ska jag göra för att huset inte ska skadas?
 
Ingen som kan komma med några råd... Jag får väll ta ut någon som tittar på det... Men det vore kul om jag kunde få någon input redan nu... Särskilt då jag måste vänta till 11 maj då nyckeln landar i min hand :)
 
Är det en gammal timmerkåk så ligger bäringen oftast bara på hörnstenarna och då borde det inte vara några problem att att öppna upp ett hål någonstan mellan knuten och mitten på kåken. Men för att göra en bättre bedömmning så vore det bra att se bilder.
Att gräva ur en grund är ett jättejobb, jag grävde ur ca 4 kubikmeter matjord ur vedboden och återfyllde med samma mängd mackadam, trots att man kunde göra detta stående så var det ett hästjobb. Kan bara tänka mig hur det blir när man ska leka gruvarbetare också.
 
Det är tyvärr ingen timmerkåk... Bilder kommer jag absolut lägga upp så fort jag får tillträde till mitt hus, dvs 10 maj...
JAG KAN INTE VÄNTA LÄNGRE, DENNA OERHÖRDA PLÅGA :wow: ...

Med andra ord så vet jag inte själv exakt hur förhållandena ser ut... jag ville mest få igång ett spekulativt samtal... Min tanke är, rent spekulativt, att jag får byta ut en del av syllen till något lite kraftigare, kanske en stålbalk, som får bära upp tyngden över det hål som jag bilar upp.
 
Det blir som sagt svårt att säga något utan bilder men en limträ eller stålbalk brukar kunna lösa det hela.
 
Vad tror ni... Kan jag öppna upp detta hål ner till min nya marknivå? Det är en fin syll över så jag antar att jag slipper stärka upp detta hål! Men jag vill absolut ha era synpunkter.

ImageUploadedByByggahus.se1369328789.513500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade även tänkt öppna upp i grundmuren som ovan nämnts... Jag lägger upp en bild innestående huset.

ImageUploadedByByggahus.se1369328886.650338.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog skurit ut under det övre håklet utan att ha känt mig orolig för det
 
G
Kolla vad det kostar att få det jobbet gjort med en sugbil, borde inte ta så lång tid. Låter inte kul att göra det manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.