Mikael_L
Jag tänkte och grunnade, och så bestämde jag mig.
Men nu tycker jag inte att det blev så snyggt, egentligen.
Och jag kan fortfarande halvhyfsat smärtfritt göra om det, sååå ..

Så här ser det ut:
altanfris-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och det är detta parti, som jag stör mig på:
altanfris-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



(Och närmast i bild, på den övre bilden, ligger frisbrädorna bara löst och så, för att se hur det tar sig. Dom ska givetvis kapas från nytt material i exakt längd sen och geras 45° för att bilda snygg 90° graders fris med fortsättningen. Men det är inte där jag har några funderingar.)
 
Redigerat:
Jag hade gjort så de delade på 1 bräda nederst i bilden. Men då får du göra om utanför dörren....

Alltså bara 1 vertikal bräda som det ser ut i nedersta bilden.
 
Mikael_L
Jag kan skicka två bilder till.
Detta tralldäck har liksom två "uppgifter", dels är det entré-bro till huvudentrén och sen går det vidare till utepltasen, sas.
Och jag hade en tanke, att dels genom fris och sånt avgränsa lite optiskt det som är entré mot det övriga. En liten extra tanke var att där man går in och ut hela tiden blir det mer slitet? och då är det lättare att byta lite bräder i en avgränsad del.

Men så här ter sig entrén ut:
altanfris-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och såhär ser allt ut, från entre-hållet sett.
altanfris-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen vet jag inte om jag egentligen bara löjlar mig. Det kanske ser helt OK ut.
Men jag tänkte att det finns säkert många här med både smak och åsikter, så jag kan ju höra efter lite.
 
Mikael_L
En sak till. Det ska sen till ett trappsteg framför, det kommer sträcka sig framför hela "entré-delen" sen vinkla 45grader så det även blir trappsteg upp mot altanen längs det vinklade partiet (där man ser en liten rulle med orange murarsnöre ligga.)

Detta är iofs inte skrivet i sten, men jag tror det blir snyggt så.
 
  • Gilla
JockeiGransta
  • Laddar…
Nu är du petig! Jag tycker det ser jäkligt snyggt ut! :)
 
Mikael_L
Det är såhär jag funderar på att lägga istället.
altanfris-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men då måste nog lite runt om göras om lite, med lite nya friser.


Fast det är klart, med nog många GT innanför västen, där ute på altanen - så kommer jag ju inte bry mig sen .. :D
 
Det är bara du som kommer att tänka på det där sen, ingen som hälsar på kommer att fundera två gånger på det.
 
Nu fokuserar jag på något annat än det du gör så jag kanske sätter ännu mer griller i huvet på dig. :D
Det jag tänker på är att på den övre bilden så har du två frisbrädor närmast kameran, de som ligger löst. Det fortsätter med två frisbrädor in mot entrédelen även om de frisbrädorna ligger parallellt med de andra brädorna och det då blir lite otydligt om den inre av dem är en frisbräda eller inte för sen övergår det på något mystiskt sätt till att bara finnas en frisbräda, dels runt hela entrédelen och dels längs skarven mellan entrédelen och uteplatsen. FÖRUTOM längs fasaden! Där ser det ut (?) som att det sitter två frisbrädor, eller kanske en och en halv? Mitt symmetriska sinne tycker att det borde vara antingen en frisbräda överallt - vilket ger två frisbrädor i skarven mellan entrédel och uteplats, eller två frisbrädor överallt - vilket ger fyra frisbrädor i skarven mellan entré och uteplats. Är du med på hur jag menar? De fyra i bredd kanske skulle bli overkill men det ser lite märkligt ut med två på vissa ställen och en på andra och ska man ha en fungerande skarv där i hörnet med två frisbrädor längs ytterkanterna så måste det bli fyra i bredd i skarven.

För övrigt tycker jag att det sätt du skarvat där du rödmarkerat på sista bilden är snyggare som det är än som du rödmarkerat. Där tycker jag det ser riktigt snyggt ut! :)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det är såhär jag funderar på att lägga istället.
[bild]

Men då måste nog lite runt om göras om lite, med lite nya friser.


Fast det är klart, med nog många GT innanför västen, där ute på altanen - så kommer jag ju inte bry mig sen .. :D
Ja, det är så jag skulle föreslå det också. Och med EN pinne som går uppåt i bild. Synd att alla träbitar är lite för korta bara.....så två pinnar uppåt +´ny fris kanske är en lagom kompromiss.

/M
 
Tänkte till och inser att noseone tänkte samma som jag och som han är inne på så är nog det enklaste att byta till en frisbräda överallt och då borde du bara behöva ändra där brädorna är lösa och längs fasaden.
 
Mikael_L
ToRy skrev:
Nu fokuserar jag på något annat än det du gör så jag kanske sätter ännu mer griller i huvet på dig. :D
Det jag tänker på är att på den övre bilden så har du två frisbrädor närmast kameran, de som ligger löst. Det fortsätter med två frisbrädor in mot entrédelen även om de frisbrädorna ligger parallellt med de andra brädorna och det då blir lite otydligt om den inre av dem är en frisbräda eller inte för sen övergår det på något mystiskt sätt till att bara finnas en frisbräda, dels runt hela entrédelen och dels längs skarven mellan entrédelen och uteplatsen. FÖRUTOM längs fasaden! Där ser det ut (?) som att det sitter två frisbrädor, eller kanske en och en halv? Mitt symmetriska sinne tycker att det borde vara antingen en frisbräda överallt - vilket ger två frisbrädor i skarven mellan entrédel och uteplats, eller två frisbrädor överallt - vilket ger fyra frisbrädor i skarven mellan entré och uteplats. Är du med på hur jag menar? De fyra i bredd kanske skulle bli overkill men det ser lite märkligt ut med två på vissa ställen och en på andra och ska man ha en fungerande skarv där i hörnet med två frisbrädor längs ytterkanterna så måste det bli fyra i bredd i skarven.
Nejdå, du orsakar mig inte fler griller än jag redan har, ty jag har redan "lagt märke" till samma sak.

Men att ändra det blir för stort jobb, och samma sak med de dubbla frisbrädorna runt hela huvuddäcket. Där är det redan som det är, och går inte att ändra med mindre än att jag skruvar bort allt och beställer nytt.

Ja det är öht en lång historia över det hela. Jag hade nog först tanken på enkel frisbräda, men sen när jag hade reglat upp och började kolla längden på det jag beställt, så räckte det ju inte till, så det fick bli dubbel fris istället. Ja, jag hade naturligtvis redan grävt plinten också, så det inte gick att korta ner regelverket heller ...
edit:
Och den lilla biten framför entrén gjorde jag först, (innan längdproblemet hade uppdagats), för att jag... (hmmm. läs min bättre hälft) var redigt less på att gå in och ur huset på SJ-pallar.
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, jag kanske struntar i att göra om.
Om jag ändrar så tycker jag att det blir andra saker som istället verkar lite märkliga.

Jag kan t.ex göra så här, men då blir det bara konstigt på ett annat vis:
altanfris-6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det var ju åtminstone någon som tyckte det såg bra ut.
Det får bli endast dom som får komma och dricka öl här i sommar då. :D

Jag ska grunna lite till. Men det skulle vara jätteskönt att fixa till det där ikväll.


Jag håller med de som ser felet i att det inte är samma antal frisbräder på alla ställen, då blir det nog alltid någonstans det måste bli något konstigt.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Jag skulle säga att du är klar, ser skitbra ut tycker jag och så.. Skål!
 
Nej du Mikael, det där ser inte bra ut, ser ut som om du först byggt den ena delen utan en tanke att fortsätta, sedan ändå fortsatt utan att ta hänsyn till hur det ser ut.
Nej, kommer att kräkas åt detta den dag jag hälsar på dig.

Andra förslaget är bättre men vad gör du med dubbelbrädorna?

Protte
 
Snyggt jobb!

Kan säga att det är BARA du som kommer att eventuellt störa dig på det du har fått för dig inte ser bra ut. Fast nu har du ju i detalj beskrivit för oss vad som inte är bra, så nu är vi fler som vet vad vi ska störa oss på(när vi kommer på besök) ;)

Att försöka fixa något som man tror är fel leder oftast bara till nya saker man stör sig på..
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.