Jag är sugen på en robotgräsklippare men vet inte riktigt vilken som är bäst och som passar bäst till vår tomt.
Har kollat lite på HQ 220 för jag tror att HQ 308 blir för liten. Synd att dom inte har någon storlek som ligger mellan modellerna. Det som känns tråkigt med 220 är att det är en gammal modell. Tråkig design, NiMH batteri. Kommer väl en tredje generation nästa år antar jag för dom säljs nu ut för ca17000:-
så jag började snegla lite på Stiga Autoclip 127 som är en ny modell med litiumbatteri, två cm mer klippbredd och klarar backar som lutar 45% mot HQ:s 35% vilket kan behövas på vår tomt.
Stigan kostar ca 2000:- mindre än HQ:n Den har en kapacitet på 1200m2
Gräsytan har jag uppskattat till ca 650 m2 men tomten är lite speciell med en baksida i tre etapper och en framsida som den måste ta sig till genom en ganska smal passage. Jag har tagit lite bilder så det kanske blir lättare att förstå.
Någon som har tipps och erfarenhet av dessa maskiner? Vad ska man tänka på?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan med passage till framsidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan består av tre etapper
 
3:e generationen HQ finns redan, 320 och 330.
 
Ok! 320:n känns ju lite overkill både i klippkapacitet (2200) och priset på 23 000:-
 
Någon som kan ge lite plus och minus om man jämnför HQ220 och Stiga 127?
 
Du ser ut att ha en jämn och fin gräsmatta, stiga 127 skulle klara 650 m2 utan problem.

Alla passager måste vara minst 70 cm (tråd till tråd) om klipparen ska kunna ta sig dit på egen hand enligt manualen, annars är området på andra sidan av denna passage att betrakta som stängt och du får bära den till det stängda området, det lär inte förhålla sig på något annat sätt med HQ eller någon annan klippare iofs.

Intresserad av en obetydligt begagnad Stiga 127?
 
Redigerat:
Måste mäta på passagen till framsidan.
Varför ska du sälja din? Är du inte nöjd?
 
Finns Honda också ;)
 
Honda har jag inte kollat på alls. Har du tips på någon modell som kan vara värd att kolla upp. Hur är kvalitén o mjukvaran i jämförelse? Glad för all info( kanske är fel tråd att prata om det här)
 
Nee, inte fel tråd eftersom den heter eller nåt annat... :p

Honda Miimo 300 eller 500.
Lite dyrare än klipparna du tänkt dig, men nog ganska bra.. Jag är väldigt nöjd med min och är väl bland dom första som driftsatt sin i sverige, iaf här inne på forumet.. Den har snart rullat i en månad, ibörjan mest för att jag kunde inte vänta längre..

Kolla honda.se . Där kan du även rita upp din tomt och köra en simulering av den tillsammans med en klippare.

Jag köpte min Honda för att jag vet att dom gör bra grejjor. Får hoppas att jag gjort rätt, men det visar väl sig inte direkt..
Kolla i Hondatråden här på forumet.
 
Honda Miimo klarar väl max 20 graders lutning? Annars hade jag köpt en sådan.
 
Dave R skrev:
Honda Miimo klarar väl max 20 graders lutning? Annars hade jag köpt en sådan.
Det verkar som det.. Är 20 grader det samma som 35% eller?
 
peternicklas
Har du inga grannar så hade jag tittat på Landroid L.
 
Klarar landriod av flera klippområden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.