Kortfattat - Har du en och kan kasta in ett gott ord eller är den ena bättre än den andra.

Makitan bjuder på 1510W vs. Bosch 1200W
Boschen justerbart anhåll
Boschen har bälteskrok (Vad man nu skall med det till på en tiger)
Makitan stoltserar men sin AVT -Anti Vibration Technology
Kollar man vad dom tar så är ju Makitan överlägsen med stålspec på ca 130mm vs. Bosch på 20mm
Stroke Lenght Makita 32mm vs. Bosch 19mm
Vikt Makita 4.2 kilo vs. Bosch 3.7 kilo

Prisbilden är ju marginell.

Vad tror ni?

Min DeWalt DW303K är mer eller mindre dödförklarad med ett glapp på ca 5mm i alla riktningar på klingan.. q(;^;)p
 
Redigerat:
Makita eller milwaukee när det gäller tigersåg.
 
Jag köpte iaf en 3070. Boschen har ingen pendlingsfunktion så den föll bort tidigt. Har i huvudsak använt Makitan för leca-sågning hittills och det har fungerat över förväntan - skitnöjd.
 
Förutsätter att båda har verktygslöst bladbyte. Om inte så har du en vinnare.
 
Har en GSA1200 som gör sitt jobb bra. Har aldrig tänkt på att använda kroken för att hänga upp i bältet, känns väldigt otympligt att 3,7 kg där, däremot är den underbar att ha vid rivningsarbete då man enkelt att hänga upp sågen när man måste fram med andra verktyg.

Makitans prestanda i metall skulle jag ta med en nypa salt, 120mm med en tiger?!?! De siffror Bosch uppger tror jag mer är generellt realistisk i metall om det skulle knipa, detta generellt för en kraftig tigersåg.

I slutet tror jag det är en fråga om pendlingsfunktion eller ej som är den avgörande frågan samt kanske vikt. Vill du testa en 1200 skicka ett PM, finns på södra sidan... I mitt fall var det ett erbjudande på toolstop som gjorde Boschen för billig för att kunna unvika
 
myrstack skrev:
Har en GSA1200 som gör sitt jobb bra. Har aldrig tänkt på att använda kroken för att hänga upp i bältet, känns väldigt otympligt att 3,7 kg där, däremot är den underbar att ha vid rivningsarbete då man enkelt att hänga upp sågen när man måste fram med andra verktyg.

Makitans prestanda i metall skulle jag ta med en nypa salt, 120mm med en tiger?!?! De siffror Bosch uppger tror jag mer är generellt realistisk i metall om det skulle knipa, detta generellt för en kraftig tigersåg.

I slutet tror jag det är en fråga om pendlingsfunktion eller ej som är den avgörande frågan samt kanske vikt. Vill du testa en 1200 skicka ett PM, finns på södra sidan... I mitt fall var det ett erbjudande på toolstop som gjorde Boschen för billig för att kunna unvika
120mm är väl något orealistiskt teoretiskt mått. Det går säkert, men det tar tre timmar att få av järnbiten.....
 
Att såga 120mm järn kommer ju inte att ske - På sin höjd en och annan 1" spik - tror valet är givet i detta läge. Det blir en 3070.
Förstår mig dock inte på kvaliteten på DeWalts 303 - Det är ju ingen billig maskin och att lager skall ge upp är för mig helt orimligt på en relativt ny maskin. Det är ju inte så att man använder den lika flitigt som andra verktyg men när den väl går så går den ju hårt.

Blir en 3070 från Axminster - Dyrare än Lawson men med billigare frakt och större utbud på blad så jämnar det ut sig.

Tack för input!
 
Köp en med pendling. Jag valde mellan 3050 (utan pendling) och 3070 och i slutändan snålade jag och köpte 3050. Av alla mina verktygsköp är det det enda jag ångrar. Pendling gör väldigt stor skillnad. Jag har förvisso inte prövat en pendlande tigersåg, men sticksågen (Bosch GST135BCE) har justerbar pendling och det går väldigt mycket snabbare med pendling än utan. Något som jag skulle haft stor nytta av på tigern. Så småningom kommer det att bli en 3070, men det får dröja lite.
 
Jag har provat med och utan och för mjuka material är skillnaden med och utan pendling lika stor på tigern som det är på sticksågen.
 
Slacker, ännu billigare på Toolab och Lindarn!

Och finns inte i lager hos Axminster.
 
Monterat skrev:
Slacker, ännu billigare på Toolab och Lindarn!

Och finns inte i lager hos Axminster.
Dom skickade nog den sista till mig! Beställningen gick idag och då fanns den minsann i lager. Då jag inte betalar VAT i UK så blir den rätt billig - Men absolut, ta den från Toolab och dra moms hade i dagsläget sparat mig ett par kronor. Bra pris!

Ska hålla koll på den sidan i fortsättningen.

Att jag sedan behövde en massa annat från Axminster som inte finns in Sverige är ju en annan femma.

Tackar för tipsen - Ytterligare en sajt att hålla koll på!
 
Martin_B
slacker skrev:
Boschen justerbart anhåll
Har inte Makitan det också?
 
Redigerat:
jo det har den.
 
Jag fick tag i en Makita JR3060T för "sista chansenpris" på verktygsladan nu i Februari...
Den har både pendel och justerbart anhåll och har funkat kanon nu när jag rivit ett gammalt altangolv...
Är det nån som vet varför den utgick ur sortimentet????
 
Martin_B
Kan inte svara på varför den utgick ur sortimentet, men den är väldigt dyr, så den måste ju vara riktigt superbra, förmodligen världens bästa med tanke på priset (99999,00kr på verktygsladan) :D ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.